Grotere kattenhuishoudens 10+

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
poemoekelke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jan 2009 08:53

Grotere kattenhuishoudens 10+

Bericht door poemoekelke »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier :grin:
Zie geen voorstelrondje?? Dus even heel kort:
Mijn naam is Kim, 25 jaar en samenwonend met vriend in Roermond, Limburg.

Naast onze 3 honden, 2 varkens, 3 fretten en kippetjes hebben we momenteel 18 katten.
Ik ben op zoek naar andere luitjes met grote kattenhuishoudens om wat ervaringen te delen.

Bv wat voor voer voeren jullie en hoe?
Enten jullie alle katten?
Hoe kom je er achter welke kat langs de kattenbak doet?
Hoeveel kattenbakken hebben jullie?
Komen jullie katten buiten en hoe? (bv ren, beveiligde tuin)
Krijgen jullie wel eens te horen dat het niet zo fris ruikt? :???:
Hoe doen jullie dit allemaal financieel?
Enz enz

Ik eerst??

Onze 18 katten zijn voornamelijk ex zwervers, zieke of afdankertje (meestal vanwege kattenbak problemen).
We hebben een heuse voerunit gebouwd met 130 cm lange voerbak waar de katten altijd over voer beschikken. Wij voeren huismerk van onze vaste dierenwinkel. 10 kilo zakken.
Daarnaast krijgen ze zo nu en dan als tractatie blikvoer of tonijn.

Ik heb ze ooit allemaal laten enten en toen kregen er enkele een zware vorm van niesziekte. 3 zijn er me toen, ondanks antibiotica ed bijna dood gegaan... Ik heb toen besloten niet meer te enten en sindsdien heb ik niet meer met niesziekte of zo te maken gehad.

Ik heb binnen (momenteel vanwege het vieze weer) 4 grote kattenbakken staan. Ik gebruik daarvoor gewone bakken, vaak onderkanten van knaagdierkooien. We gebruiken altijd etreme classic, hele fijne korrel met babypoeder. onze katten willen geen andere vulling meer! Ik vul de bakken royaal en schep elke dag 1 a 2 keer leeg.

Onze katten komen ook buiten via kattenluik in onze 'beveiligde' tuin van ongeveer 500 2m. We hebben de tuin afgemaakt met schrikdraad, maar ervaring heeft geleerd dat dit echt niet alle katten tegenhoudt.....Ik ben dus altijd bang als er een nieuwe kat bijkomt dat hij er over wipt. Misschien heeft hier iemand een tip?? Ik hou nu alle katten 2 weken binnen als er een nieuwe arriveert, niet ideaal..
Buiten hebben ze verschillende krabpalen staan en ze kunnen in de schuur en in het kippenhok. De meeste doen hun behoefte in de tuin en dat wordt dan netjes opgeruimt door een van onze honden :???:

Alhoewel ik dagelijks stofzuig, dweil, alle oppervlaktes nat afneem, kattenbakken schep enz enz, blijf je hier zo nu en dan de katten ruiken..... Voornamelijk komt dat denk ik door de onzindelijke soorten er tussen.. Niet dat dit zo heel vaak voor komt, maar in de winter toch vaker en ik kan dan minder goed luchten.
Zelf ruik ik eerlijk gezegd nooit iets ;-)
Het zijn voornamelijk mijn ouders die klagen.

Wij hebben ons hele huis aangepast op de dieren. Zelf hebben we een bank, tafeltje en tv/pc hoek. de rest is voor de katten, compleet met zelfgemaakte krabkamer, wenruimtes, hangmatjes enz enz. Ze mogen hier bijna alles, al is mijn vriend nog steeds bezig met het afleren van springen op de aanrecht, mij boeit het niet en dat weten ze maar al te goed! Ze mogen alleen niet naar boven.

Financieel zit dat hier wel wat moeilijk...
We hebben maar een inkomen aangezien ik chronisch ziek ben en daardoor niet werk.
Ik ben echter ook niet afgekeurd en ontvang dus ook geen uitkering.
Zaken als ontwormen en ontvlooien, wat ik altijd met stronghold doe, hakken er behoorlijk in!
Zo nu en dan krijgen we wel een donatie of wat spulletjes cadeau. Dan heb ik altijd het idee dat het kerstmis is!

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!!
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: grotere kattenhuishoudens 10 +

Bericht door lievelijn »

hoi kim! wekom op ons forum,
er zijn hier inderdaad ook wat mensen met en grote poezenfamilie, die zullen vast wel reageren..
gaan alle 18 de katten goed met elkaar om? niet alle katten kunnen het evengoed met elkaar vinden natuurlijk?
ik hop dat je hier wat kan opsteken :D we zijn in ieder geval een leuk groepje

marjolijn
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: grotere kattenhuishoudens 10 +

Bericht door Sandra W »

Hoi en welkom, wat een gezellige beestenbende bij jouw thuis :-)!

Zelf heb ik er "maar" vier (ook afdankertjes) aangezien ik op een kleine etage woon en dat gaat onderling helaas niet altijd goed. Hoe doe jij dat met 18 katten?

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Tr1bal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 okt 2008 13:21
Locatie: Eindhoven

Re: grotere kattenhuishoudens 10 +

Bericht door Tr1bal »

DAHM!.....

Maar wel leuk!

Btw: Voorstellen
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: grotere kattenhuishoudens 10 +

Bericht door Boomer »

Hoi welkom !!

yes fretten !!!! :grin:

Ik heb 2 katten, 3 fretten en 1 labrador en heel veel vissen (momenteel 3 aquariums waarvan 1 van 2 mtr).
Ik denk dat je altijd wel dieren ruikt, of je er 1 hebt of meer. Tuurlijk zal het wel sterker ruiken als je meer hebt maar een dier ruik je altijd.
Ik stofzuig en dweil en lucht ook dagelijks.
Hier eten ze momenteel als hoofdzak hypoallergeen brokken omdat 1 kat waarschijnlijk een voedsel allergie heeft. Ik ben bezig met langzaam weer vlees (barf) te geven, en uit te testen voor wel voer hij allergies is.
Enten heb ik alleen gedaan als kitten en pup. Verder ent ik ook niet. Dit omdat mijn vorige kat een auto imuunziekte heeft opgelopen door een vorm van niesziekte. Maar daar zijn de ideen ook over verdeeld.
De kattenbak haal ik 2x per week helemaal leeg.

Veel leesplezier hier op het forum
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
poemoekelke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jan 2009 08:53

Re: grotere kattenhuishoudens 10 +

Bericht door poemoekelke »

Hier gaat het eigenlijk altijd heel erg goed samen met de katten onderling. Ook de katten en honden gaat prima. Ik vang zo nu en dan ook katten met gedragsproblemen op en die plaats ik zonder problemen tussen de rest van de bubs, zelfs als ze geen andere katten of honden gewend zijn!

Wij hebben kwa honden een roemeense zwerver, een indian dog en een doof en blinde border collie pup.
Raskatten hebben we buiten onze maine coon, jones en logee, flow (britse korthaar) niet.
Onze dieren zijn trouwens allemaal te bezichtigen op http://www.pummebeer.tk" onclick="window.open(this.href);return false; voor de liefhebbers ;-)
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: grotere kattenhuishoudens 10 +

Bericht door Leonie89 »

mooie site!!
jou stoffel lijkt op onze benthe!! zeker weten norenbloed!!
poemoekelke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jan 2009 08:53

Re: grotere kattenhuishoudens 10 +

Bericht door poemoekelke »

Ow ja! Ik neem aan dat dat Benthe is op de foto? Die lijkt er enorm veel op!
Wij hadden zelf ook al het vermoeden dat er noorse boskat inzat, maar zijn moeder is in ieder geval een gewone kortharige zwerver!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: grotere kattenhuishoudens 10 +

Bericht door Leonie89 »

poemoekelke schreef:Ow ja! Ik neem aan dat dat Benthe is op de foto? Die lijkt er enorm veel op!
Wij hadden zelf ook al het vermoeden dat er noorse boskat inzat, maar zijn moeder is in ieder geval een gewone kortharige zwerver!
ja dat is Benthe op de foto.. dan heeft Stoffel vast een norenpapa :)
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Re: Grotere kattenhuishoudens 10+

Bericht door Poezebal »

Heeey Kim, daar was je al :grin:

Leuk dat je je hebt aangemeld hier!
Gezellig! En al reacties zat zie ik :thup:

Wij hebben dan 4 katten en een hond, en voor mij is het niet meer dan vanzelfsprekend.
Heb je dieren dan ruikt t altijd wel wat.

Toen ik tamme ratten had sleepte mijn vader de kamervoliere nog net niet MIJN huis uit :lol:
Hij kwam maar een paar x op visite, en t eerste wat t was, die stinkratten!
Of: heb je de kattenbak al gedaan, ik ruik wat :lol:

Als je 18 of meer katten hebt, ontkom je er niet aan dat het ruikt inderdaad, en ook niet dat je zo nu en dan wildplassers hebt en vooral s'winters zal dit erger zijn ivm met de ventilatie en alles zoals jij aangeeft.

Als je er zelf geen problemen mee hebt, niet teveel aantrekken van wat een ander vind, die zijn t er toch nooit mee eens :lol: en hebben er altijd meer last van dan jij zelf.

Over je tuin, misschien optie om schuine wandjes omhoog te maken in de tuin, maar daar nog weer stroom langs?
Of toch een soort ren maken, en de bovenkant ook dichten met gaas?

Over hoe het te financieren met zoveel poezels, dat weet ik ook niet, al vind ik het wel petje af dat je het allemaal weet op te redden, want ik vind t soms voor 4 katten en een hond al duur ;-)
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
poemoekelke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jan 2009 08:53

Re: Grotere kattenhuishoudens 10+

Bericht door poemoekelke »

ja de schuine wandjes.. Daar hebben we in het begin over nagedacht maar dat was moeilijk en duur om te realiseren. We hebben toen eerst voor horizontale wandjes gekozen, maar helaas was dat niet echt katproof. De echte springers sprongen vanuit het niets 180 cm, hop op het horizontale plankje!
Dat hebben we dus weer snel afgebroken en toen de stroom aangelegd.

De hele tuin voorzien van net vind ik zelf iets teveel van het goede.. Dan zou ik het net een gevangenis vinden, lastig met boompjes planten en geen vogeltje dat meer de tuin kan betreden (of je kunt die telkens uit het net vissen!)
Het eerste stukje, zeg maar binnenplaatsje, dat tussen huis en schuurtje ligt gaan we binnenkort wel met net overspannen. Dan kan ik daar ook een tafel kwijt zonder ontsnappingsmogelijkheden.
Onze tuin is trouwens ongeveer 60 meter lang en 7 meter breed.

Wat betreft de stank/geur (tis maar hoe je het bekijkt hé? ;-) ). Zelf heb ik er geen last van, soms zit het me meer dwars dan andere tijden. Als ik de hele dag hard gepoetst heb en mijn vader komt langs die heel demonstratief zijn neus ophaalt dan is dat best vervelend. Verder zeggen de meeste mensen die hier langskomen dat ze eigenlijk niets ruiken (lang leven de oust, wierook en natuurlijke luchtverfrissers!! :lol: ) Al weet ik vaak niet of ze daar wel zo eerlijk in zijn.

Ik ben in ieder geval blij als het weer zomer is en de deuren allemaal lekker open kunnen blijven en de katten lekker buiten rond rennen!!
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Re: Grotere kattenhuishoudens 10+

Bericht door Poezebal »

Bella heeft een ren achter het huis, met van dat groene gaas met van die rechthoekige hoeken, en bij haar vind ik t niet echt opvallen dat er gaas om heen zit.

Maar dat is wat je zelf wilt en vind natuurlijk.
Als Bas en ik nu zouden verhuizen, naar een buurt waar het drukker is, komt er voor de katten een ren, en is de tuin niet groot zat voor een aparte ren, dan gooi ik de hele tuin gewoon dicht 8-)

Schuine wandjes de tuin in stekend is vaak ideaal, daar een draadje over, en dan zouden ze niet weg moeten kunnen.
Met gewoon een draadje heb je de pech als een van je katten besluit er snel over te schieten, en ze een schok krijgen, ze snel doorzetten ipv terugspringen, ze gewoon foetsie zijn, en terug gaan doen ze ook niet, want ze weten dan alwel dat er wat loos is boven op dat hek :lol:

Heb je wel eens een gehad die er vandoor is gegaan??

En laten we het als geur bekijken :lol: Dat is het toch in onze ogen 8-) :lol:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Grotere kattenhuishoudens 10+

Bericht door rieneke »

voor geurtjes helpen ionisatorlampen geweldig goed.
http://www.lightfresh.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
ze zijn niet goedkoop, maar ik ben er enorm tevreden over!
poemoekelke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jan 2009 08:53

Re: Grotere kattenhuishoudens 10+

Bericht door poemoekelke »

een luchtverfrissende lamp?? :?:
Werkelijk nooit van gehoord!
Ik heb de link bij mn favorieten gezet want dat is zeker iets om voor te sparen.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Grotere kattenhuishoudens 10+

Bericht door Kattenbella »

Hallo, hier een snelle jelle van kattenbella...

Hier 27 beneden in het huis en 7 boven. Het is gewoon berehard werken. Ik ga straks nog van
alles doen, de bakken en dweilen en wat voeren.
Het echt bijhouden doet het. Een stoomreiniger doet ook veel en de kattenbakvulling die je gebruikt. Goede reinigende bacterieen die plas in water doen omzetten doen ook wonderen.

De entingen hebben hier niet echt prioriteit. Ze zijn wel eens geent, maar ik ben wel allert op voeding en kattenbakken. De gemiddelelde leeftijd is hier een jaar of 13 op de hele grote groep. Momenteel is Froei er van 16 en Karel van 15 en het Vrouwtje van 17.
Het is en blijft werken en nog eens werken!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie