Laatste drolletje komt niet helemaal naar buiten.

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
liefhebber
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jul 2008 18:54

Laatste drolletje komt niet helemaal naar buiten.

Bericht door liefhebber »

Wie herkent dit ?
Onze Balinees (=langharige Siamees) gaat heel vaak op de (brandschone, want na ieder bezoek wordt alles verwijderd) bak.
Regelmatig blijft er een drolletje steken. Dat mag ik er dan uittrekken. Ze wekt niet de indruk dat dit opijn doet en ze laat het ook rustig toe.
Ik vind het vooral vervelend voor haar.
Ze is waarschijnlijk 13 jaar.
Altijd schoon water (er wordt regelmatig gedronken)
Altijd brokjes Sensible 33 of Siamezenbrokjes beschikbaar. Iedere dag wenst mevrouw uiterlijk om 17.30 (sharp, maar liever eerder)haar blikje Gourmet voorgezet te krijgen. :enaughty:
Ze is vrij mager, dus geen .... Hoewel ze onbeperkt brokjes mag eten overeet ze zich niet, maar eet vaak een beetje.
Is dit ouderdom ? Gewoon maar zo doorgaan ? Ik kan er mee leven.
Gerard.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Laatste drolletje komt niet helemaal naar buiten.

Bericht door Leonie89 »

hmmm het lijkt me niet normaal.. omdat het blijft plakken zou je (sorry poes!) het natvoer even weg kunnen zetten.. van alleen droogvoer wordt de ontlasting wat dikker..
en anders, een belletje naar de dierenarts is zo gemaakt..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Laatste drolletje komt niet helemaal naar buiten.

Bericht door Sandra W »

Ik vrees dat het juist precies andersom is als mijn voorgangster zegt en dat je kat juist te harde ontlasting heeft en niet te plakkerig. Dit komt namelijk heel vaak voor bij oudere katten en dan moet je inderdaad het drolletje zelf "halen". Ze hebben dan niet zelf de kracht om deze harde ontlasting er volledig zelf uit te persen en vinden het fijn als je ze helpt.

Je kunt dus beter niet de Gourmet weglaten, want dan wordt de ontlasting alleen maar harder, maar juist extra "smeermiddel" aan haar voeding toevoegen, zoals wat sla- of olijfolie over het blikvoer of wat tonijn uit blik op oliebasis of wat slagroom enz. geven. Zo wordt haar ontlasting vanzelf wat minder compact en dan kan ze het voortaan weer zelf. Pas natuurlijk wel op dat dit niet doorschiet in diarree, want dat is zeker niet goed bij een magere of oudere kat.

Als het niet vanzelf overgaat kan het ook op nierproblemen wijzen, want dan zijn ze ook magerder en is hun ontlasting vaak ook wat harder en ze heeft er helaas de leeftijd voor. Dus dan moet je zeker even naar de dierenarts voor een urinecheck.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Laatste drolletje komt niet helemaal naar buiten.

Bericht door Leonie89 »

hmm ja, dat kan natuurlijk ook.. :edoh:
(slagroom, mag dat??!!)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Laatste drolletje komt niet helemaal naar buiten.

Bericht door Sandra W »

Gelukkig mag heel veel tijdelijk en met mate ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Laatste drolletje komt niet helemaal naar buiten.

Bericht door Leonie89 »

hihi, net als voor mensen dus :lol:
Plaats reactie