Kat plast op de bank

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Poezemuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 jan 2009 17:24

Kat plast op de bank

Bericht door Poezemuis »

Onze gecastreerde kater plast ineens op de bank!!

Wij hebben twee katten (een poes van 15 en een kater van 2) de katten hebben eigenlijk nooit in huis geplast, alleen netjes op de kattenbak.
Nu heeft er een op de bank geplast (geen idee wie de eerste was) en nu plast de voormalig kater ineens voortdurend op de bank.
Het is een leren bank met een grand foulard.
De grand foulard is vervangen en de bank goed schoongemaakt, maar hij blijft het doen.....
Iemand een idee wat we hieraan kunnen doen?
Ik heb zijn koppie al door zijn plasje gehaald, maar daar geeft hij niks om en straf (ja begin maar vast met lachen, maar we zetten hem al van kleins af aan als een kind een paar minuten op de gang :grin: ) werkt ook niet.

Hellup :?:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kat plast op de bank

Bericht door Sandra W »

Allereerst moet ik je helaas melden dat het koppie door de plas halen een achterhaalde methode is die niet alleen totaal niet werkt (net als elke andere straf) omdat ze het totaal niet snappen, maar daarbij ook erg zielig is voor een schoon beest als een kat. Ze kunnen hier heel erg van steek raken omdat ze opeens heel vies zijn, terwijl ze totaal de link niet leggen met het wildplassen en er dus ook niets van leren. Niet meer doen dus!

Wildplassen is verder meestal een teken van stress, dus probeer te achterhalen wat hem eventueel stress kan geven. Hebben de katten ruzie met elkaar, wil hij graag naar buiten, verveelt hij zich, is er een kater buiten te zien, heb je iets in huis veranderd, is het te druk in huis enz. enz.? Als je dan een oorzaak hebt gevonden moet je proberen dit zo veel mogelijk weg te nemen en daarnaast willen een Feliway stekker en kalmerende druppels ook vaak goed helpen.

Daarnaast kan het ook een lichamelijk oorzaak hebben, zoals blaasontsteking of blaasgruis, zeker bij katers. Het is dus een goed idee om zijn urine even te laten checken door de dierenarts en tenslotte kan het ook gewoon een hinderlijke gewoonte geworden zijn en dat is helaas vaak heel hardnekkig en lastig te verhelpen. Je kunt je kat dan beter niet meer alleen in de woonkamer laten.

Verder vrees ik dat de geur van de urine diep in de kieren van de leren bank is gegaan en ook al ruiken wij het niet de kat ruikt het nog wel dondersgoed en zo heeft hij er gewoon een tweede katenbak bij. Haal de bank dus zo veel mogelijk uit elkaar en maak alles goed schoon met schoonmaakazijn (geen chloor!) en spray er daarna was anti-plas spray op.

Hopelijk heb je hier iets aan en kijk ook eens in het topic dat speciaal over dit onderwerp gaan.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kat plast op de bank

Bericht door rieneke »

allereerst met een plas naar de dierenarts.
verder sluit ik me bij sandra aan.
Gebruikersavatar
Poezemuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 jan 2009 17:24

Re: Kat plast op de bank

Bericht door Poezemuis »

Bedankt voor de reacties!
Stress kan het volgens mij niet zijn, het is de meest relaxte kat die ik ken :grin: Verveling zou kunnen, hij heeft ook de leuke gewoonte om alle kastdeurtjes van het dressoir en de keukenkastjes open te maken en overal een rustig in te neuzen :-P
Dus daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Blaasgruis zal ik inderdaad even op laten testen!! Die link had ik zelf niet gelegd!

Ik had al spul besteld om de bank mee schoon te maken (neutraliseert als het goed is de geur) en ik vraag me alleen even af wat je met anti-plas spray bedoeld. Is Keep-off spray hetzelfde? Want die komt met het schoonmaakmiddel mee :grin:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kat plast op de bank

Bericht door Sandra W »

Ja dat is dezelfde spray. "Hopelijk" is het een lichamelijk probleem, want dan is het snel verholpen en anders hoop ik dat je kat het snel afleert, want het is een heel vervelend probleem (weet ik helaas uit eigen ervaring).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Poezemuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 jan 2009 17:24

Re: Kat plast op de bank

Bericht door Poezemuis »

Uhmmm volgens mij is het opgelost! Ik durf nog niet heel hard te juichen. Maar heb de bank schoongemaakt met het middel dat urine omzet. Verder keep off spray op de bank en de grand foulard er even af gelaten. Verder Valeriaan op de krabpaal en rond de kattenbak. Hij loopt nu alleen nog over de leuning van de bank en hebben vanavond voor het eerst weer een grand foulard op de bank gelegd.

Hebben nu kattengrint waarmee je kunt testen op blaasgruis en bij de kater was het resultaat normaal. Bij de poes niet helemaal, maar dat was al bekend die heeft speciaal voer.

So far so good!! :edance:
Het was volgens mij een goed idee om deze 3 middelen tegelijk te introduceren :grin:
Hebben ook een speeltje gemaakt met valeriaan erin, zijn ze allebei helemaal dol op.
Zo grappig, de poes gaat er helemaal mee knuffelen!
Plaats reactie