Ongelooflijke stank

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gesloten
Gebruikersavatar
pamela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 dec 2008 18:01

Ongelooflijke stank

Bericht door pamela »

hallo,

ik heb 2 hele lieve poezen thuis, ze zijn allebei gesteriliseerd en komen niet buiten.
Nou gaat het om mijn jongste poes muis, ze is al zwervertje bij ons binnen gekomen en is altijd ons zorge kindje geweest, maar sinds een tijdje laat ze een geur los die niet te harden is.
De geur is er niet constant maar als hij der is kom je er niet onderuit en zelfs de laatste tijd alleen maar sterker geworden, zo erg dat ik haar afgelopen vrijdag maar onder de douche heb gezet en haar met dierenshampoo gewassen heb.
Het is nu zondag en nu is die geur erweer, zelf heb ik het idee dat ze het zelf ook meemaakt, want zodra ze die geur 'loslaat' gaat ze zich grondig wassen.
Ook hangt de geur alleen om haarzelf en zie ook geen natte plekken op de vloer en tegen muren of meubelen.
Nou heb ik al even op het forum rond gekeken hopend dat ik misschien een antwoord kon vinden, maar helaas niets wat past bij muis.
Ze verder zo levendig als maar kan, ze eet en drinkt goed en gaat ook regelmatig naar de kattenbak, en ook met haar vriendin noa heeft ze geen problemen en breken ze soms graag nog het huis af ;-) .
Dit probleem heb ik nog nooit eerder meegemaakt en ook noa heeft niets van dit alles.
Ik hoop dat iemand me kan helpen, want wordt al een beetje bang dat het misschien toch iets met haar kan niertjes zijn.

groetjes pamela
Alles wat een kat doet, vind ik mooi, lief stimulerend, kalmerend en betoverend
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Ongelooflijke stank

Bericht door rieneke »

als het de nieren zouden zijn, dan zou je een ammoniakgeur kunnen ruiken, vooral uit haar bekje.
het kan ook iets veel onschuldigers zijn, zoals overvulde of ontstoken anaalklieren.
wast ze zich veel onder haar staart?
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ongelooflijke stank

Bericht door Admin »

Hoi Pamela,

Er zijn meestal eigenlijk maar een paar oorzaken die aan stank bij een kat ten grondslag kunnen liggen:

- gebitsproblemen (tandsteen en ontstekingen)
- huid- en vachtproblemen waarbij de huid kapot en flink ontstoken is
- diarree, waarbij het dier zich niet goed kan schoonhouden
- maar, zoals Rieneke zegt, voornamelijk verstopte of ontstoken anaalklieren (de klieropeningen zitten aan weerszijden van de anus), zie http://www.dekattensite.nl/phpBB2/searc ... mit=Zoeken" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij het loslaten van anaalkliervocht is de stank inderdaad niet te harden. Bij een verstopping komt er af en toe wel vocht uit, maar moeten de klieren door een dierenarts leeggedrukt (of gespoeld) worden. Bij een ontsteking kun je dat vaak aan de kat zien (niet willen springen, moeilijk lopen of zitten)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
pamela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 dec 2008 18:01

Re: Ongelooflijke stank

Bericht door pamela »

Ze stinkt wel uit haar bekje maar niet naar ammoniak, als je de geur ruikt is het ook niet zozeer ammoniak geur maar wel zo erg erg dat het brand in je neus, net als met ammoniak.
Ze wast zich inderdaaad wel wat meer bij haar anus, maar ze wil wel zitten of springen en andere capriolen.
Heb haar net even bekeken en ze vind het ook niet prettig als ik haar bij haar anus en omgeving onderzoek of aanraak.
Ik ga morgen wel even met haar naar de dierenarts, hopend dat de anaalklieren het probleem zijn.
Heel erg bedankt voor jullie reacties! :eclap:
groetjes pam
Alles wat een kat doet, vind ik mooi, lief stimulerend, kalmerend en betoverend
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Ongelooflijke stank

Bericht door rieneke »

graag gedaan :smile:
laat je nog even weten wat de dierenarts er van vond?
hopelijk zijn het inderdaad de anaalklieren.
hoewel er misschien ook iets aan het gebit moet worden gedaan.
succes morgen!
Gebruikersavatar
pamela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 dec 2008 18:01

Re: Ongelooflijke stank

Bericht door pamela »

Hallo allemaal,

we zijn net terug van de dierenarts, en de stank die muis soms om zich heen had hangen kwam inderdaad door ontstoken anaalklieren!
De klieren zijn leeggemaakt (was erg pijnlijk voor haar) en ze heeft een injectie gekregen.
Al na 10 minuten stonden we weer opgelucht buiten!! gelukkig niets ernstigs. :edance:

Wou nog wel even zeggen dat ik dit forum echt top vind, al snel na mijn vraag kreeg ik reactie en was al snel een beetje gerustgesteld!! Nogmaals bedankt voor de reacties!

groetjes pam. :grin:
Alles wat een kat doet, vind ik mooi, lief stimulerend, kalmerend en betoverend
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Ongelooflijke stank

Bericht door rieneke »

wat fijn dat het alles meeviel!
juist met zo'n zorgenkindje maak je je al snel bezorgd he?
nu weer lekker genieten van je katje!
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Ongelooflijke stank

Bericht door lievelijn »

wat fijn dat het dit was! verder sluit ik me helemaal bij rieneke aan, lekker weer genieten van je poezenbeestje
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Ongelooflijke stank

Bericht door Muizenis »

Dit is nou typisch zo'n topic waarvan ik ná het doorlezen denk: Weer wat geleerd! :eclap: Bij honden is dit een vaak voorkomend probleem maar dat het dus ook bij katten voorkomt wist ik niet :roll: Tnx!!!

Groet, Pauline :cathappy: :thup:
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Ongelooflijke stank

Bericht door Leonie89 »

oeh bij mij knijpt alles samen als ik dat lees.. lijkt me inderdaad geen fijne behandeling. gelukkig dat het zo snel voorbij was en dat het opgelost is!!
Gesloten