Ontstoken ogen bij Burmezen

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
renske
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 mar 2007 21:06

Ontstoken ogen bij Burmezen

Bericht door renske »

Onze twee burmezen hebben van de zomer heel erge oogontsteking gehad. Ik vermoed door de komst van twee kittens die het vanuit hun nest hebben meegebracht. Het is wekenlang behandeld met allerlei druppels en zalf en een kuurtje. Het ging uiteindelijk wel over, maar komt telkens na een paar weken weer terug. De katten zijn alle 4 ingeënt, de kittens hebben er gelukkig geen last meer van maar bij de twee groters lijkt het wel chronisch geworden. Ik wordt er moedeloos van. We zijn nu al een half jaar in de weer en ze hebben er echt last van. Logisch die arme beesten worden gek van dat gedruppel en van het steeds ogen schoonmaken. De dierenarts weet het ook niet meer heeft iemand een gouden tip?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: ontstoken ogen

Bericht door rieneke »

tsja ik gok maar wat, maar kan het geen herpes zijn?
dan slaat lysine soms wel aan.
wel een tip: in tijden dat de ogen rustig zijn, zou ik druppelen met ogentroost van weleda.
doet de oogjes duidelijk zo'n goed!
renske
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 mar 2007 21:06

Re: Ontstoken ogen bij Burmezen

Bericht door renske »

Hoe herken je herpes bij katten? en waar of hoe kunnen ze zoiets oplopen?
Ze komen niet buiten maar ja, die kleintjes kunnen misschien wel iets mee gebracht hebben hun moeder had het ook.
groetjes en bedankt!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Ontstoken ogen bij Burmezen

Bericht door Sandra W »

Ik zat zelf aan chronische niesziekte te denken, want daar houden ze als restantje als het voorbij is ook vaak permanent ontstoken ogen aan over. Soms is het dan beter om de ogen wat meer met rust te laten en ze bijvoorbeeld maar 1 à 2 keer in de week met een wattenpads met wat warm water schoonmaken en het druppelen even te laten zitten, tenzij hun ogen natuurlijk dan helemaal dichtgekoekt raken.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Ontstoken ogen bij Burmezen

Bericht door rieneke »

we denken hetzelfde sandra, want herpes is een vorm van niesziekte ;-)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Ontstoken ogen bij Burmezen

Bericht door Sandra W »

Zo leer je iedere dag weer iets bij ;-).

groeten,
Sandra
renske
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 mar 2007 21:06

Re: Ontstoken ogen bij Burmezen

Bericht door renske »

kan dat dan? niesziekte bij geënte katten? Zouden ze dan niet meer symptomen moeten hebben dan alleen maar ontstoken ogen? Ben vandaag nog weer even bij de D.A. geweest die denkt aan een overgevoeligheid of allergie. Maar hij weet ook niet meer wat te doen. Groetjes en weer bedankt.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Ontstoken ogen bij Burmezen

Bericht door rieneke »

jazeker kan dat, alleen verlopen de symptomen vaak veel milder.
heb je de mogelijkheid van herpes besproken?
en geef in periodes dat de ogen goed zijn ogentroost van weleda (voor mensen)
is erg goed voor de oogjes.
renske
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 mar 2007 21:06

Re: Ontstoken ogen bij Burmezen

Bericht door renske »

ze hebben nu ook erg ontstoken tandvlees, een kuurtje gekregen van de d.a. Misschien heeft het er iets mee te maken? kent iemand deze combinatie? ontstoken ogen en ontstoken tandvlees
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Ontstoken ogen bij Burmezen

Bericht door Sandra W »

Op zich ken ik deze combinatie niet, maar het is wel duidelijk dat hun weerstand op het ogenblik niet zo goed is, aangezien ze nu vatbaar zijn voor ontstekingen op diverse plekken. Het is dus erg belangrijk om nu vooral ook hun weerstand te verhogen en daar zijn diverse (homeopatische) middelen voor. Zoek maar eens op "weerstand" op dit forum (de zoekfunctie staat rechts bovenaan).

Verder kwamen er ook nog wat vragen in mij op: Kan het zijn dat het ras-eigen is om hier gevoelig voor te zijn, aangezien ze het beiden hebben of wellicht zijn ze gevoeliger voor ontstekingen omdat ze wat doorgefokt zijn? Ken je de medische achtergrond van de (voor)ouders?

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Ontstoken ogen bij Burmezen

Bericht door rieneke »

ik ken deze combi maar al te goed helaas, beide aids katten die ik heb gehad hadden dit regelmatig.
maar ik neem aan dat jouw katten binnenkatten zijn, en dat dat gelukkig bij jou niet aan de orde is.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Ontstoken ogen bij Burmezen

Bericht door Sandra W »

@ Rieneke: Maar dat komt dan toch ook omdat hun weerstand door de aids ernstig verzwakt is en ze dus ontstekingsgevoelig door hun hele lichaam zijn? Er is toch geen aparte ziekte of aandoening die specifiek dit beeld geeft of toch wel?

@ Renske: Gelukkig hoef je bij jouw katten inderdaad niet zo bang voor kattenaids te zijn, want dit zie je meer bij echte buitenkatten en zwervers.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Ontstoken ogen bij Burmezen

Bericht door rieneke »

het komt inderdaad omdat ze een weerstand van 0,0 hebben.
maar je ziet wel dat het vaak op de ogen en het tandvlees slaat.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Ontstoken ogen bij Burmezen

Bericht door Sandra W »

Aha, die plekken zijn dus extra ontstekingsgevoelig en dus een handige indicatie om dan te checken of ze wellicht aids hebben. Weer wat geleerd :-).

groeten,
Sandra
renske
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 mar 2007 21:06

Re: Ontstoken ogen bij Burmezen

Bericht door renske »

Gelukkig zijn die van mij inderdaad binnenkatten. Wat jullie zeggen over verminderde weerstand klinkt heel logisch. Ik dacht zelf ook aan een virus wat beide zou veroorzaken. De moeder van mijn katten kwam wel buiten maar ik hoop toch niet dat zoiets ergs hebben. Moeder heeft nergens last van.
Plaats reactie