Langharige kat met klitten! van de BUREN!

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Martijn-rc
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 dec 2008 03:48

Langharige kat met klitten! van de BUREN!

Bericht door Martijn-rc »

Beste Lezer,

onze overburen hebben 2 katten, moeder en dochter. (gelukkig dus wel samen)

Nu heeft onze buurman sinds 1 jaar een allergie ontwikkeld voor dieren, en zitten dus zijn grote herder, en de 2 katten buiten. de herder alles oke die vind buiten niet zo erg.

hier dan het probleem, de 2 kleine katjes lopen buiten, er is voor hun wel een plaats gemaakt in de schuur, maar volgens mij vinden ze dat niet heel erg prettig. misschien gezien het feit dat in de achtertuin een 50kg zware herder loopt. beide katten waren erg ondervoed, ik zelf heb 5 katten en probeer dus elke keer als ik naar buiten ga wat voer mee te nemen. voor 1 loopt dit zo goed dat ze naar schatting zo'n 1.5 kg zwaarder is geworden.

De kat die nu iets zwaarder geworden is echter wel het probleem, ze is langharig, en zit vol klitten. tijdens het aaien voel je ook "korstjes" op de rug, en iets harder aaien daarover ervaart ze zeker niet als prettig, getuige de haal in mijn hand. Zij is ook de enigste van de 2 brutaal genoeg om bij mij in huis s'avonds binnen te zitten en stiekem wat eten te pikken, en te overnachten.

wat te doen met deze kleine kat van 8 jaartjes oud, naar de buurman gaan is eigenlijk geen optie, die man is politie agent en nogal kort van stuk, vrouw lief lijkt een beetje op een bulldog en daar praat ik liever niet tegen. de angst is een beetje dat niemand graag hoort dat ze hun eigen dieren niet goed verzorgen en ik kwade gezichten krijg in de straat.

het stiekem herplaatsen van de katten vind ik geen optie.! Een kennis werkt namelijk bij 1 van de grootste katten opvangcentra van nederland maar, een kat verliezen zonder dat je weet waar hij is, is het ergste wat er is.

Wat te doen....
Gebruikersavatar
Maartje
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 aug 2008 10:26
Locatie: Beuningen (gld)
Contacteer:

Re: Langharige kat met klitten! van de BUREN!

Bericht door Maartje »

Als ik dit zo lees komt dit geval vaak op tv bij animal rescue ofzo (op animal planet). Ik denk dat je de dierenbescherming moet bellen wat dit is verwaarlozing. Als je alergisch belt geef je beestjes dan weg en een goed nieuw huis. en niet buiten in een schuurtje... Zeer waarschijnlijk ook nog eens zonder aandacht of wat dan ook.

Ik zou in ieder geval de dierenbescherming bellen, uitleggen wat er aan de hand is en dan kunnen hun een kijkje gaan nemen en eventueel actie ondernemen (en ik neem aan dat dit anoniem kan)

Succes ermee. en goed dat je er aandacht aan besteed.

Groetjes Maartje
Luca (Zwart/Wit) 27-07-08
Kenji (Cypers) 27-07-08
Amber (Beige/Wit) 30-04-09

viewtopic.php?f=5&t=16743
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Langharige kat met klitten! van de BUREN!

Bericht door rieneke »

je kan geen anonieme aangifte doen bij de db, maar ze geven jouw gegevens nooit ofte nimmer door.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Langharige kat met klitten! van de BUREN!

Bericht door Sandra W »

Als iemand een allergie voor zijn huisdieren ontwikkeld geeft dat diegene in mijn ogen geen vrijbrief om ze dan maar te verwaarlozen en ze te weinig eten te geven. Ik zou er dan ook in dit geval geen enkele moeite mee hebben om de dierenbescherming in te schakelen of die katten daar zelf weg te halen.

De eigenaren hebben in mijn ogen door hun gedrag hun krediet verspeeld om het zielig te vinden dat ze plotseling hun huisdieren kwijt zijn, dus daar zou ik echt niet mee zitten. In de dierenopvang worden ze tenminste weer goed verzorgd en krijgen ze de kans om een nieuwe baas te vinden die ze wel de zorg, aandacht en liefde geeft die ze verdienen.

Gewoon ingrijpen dus!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Langharige kat met klitten! van de BUREN!

Bericht door lievelijn »

ik vind ook dat je hier melding van moet maken! dit kan echt niet, ze hebben die dieren in huis genomen en dan moeten ze er ook de verantwoordelijkheid voor nemen!

Als je het niet ziet zitten om de mensen aan te spreken noch de dierenambulance te bellen, kun je wel de wijkagent bellen en vragen of hij eens in gesprek wil gaan met je buren. de buurman mag dan wel agent zijn, dit is geen manier van doen en hopelijk kan iemand ze doen inzien dat dit niet het beste is voor de dieren.
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Langharige kat met klitten! van de BUREN!

Bericht door tacuma »

Heel goed dat jij je tenminste wél om deze dieren bekommert, Martijn! Ik zou er zeker
melding van maken bij de dierenbescherming, nu het 's nachts zo koud is. En binnenkort
komt de jaarwisseling er weer aan, met al het geknal vandien... Beide katjes kunnen dan
echt beter in een veilige en warme opvang zitten, met uitzicht op een beter leven. Gewoon
doen, zodat je er een goed gevoel aan overhoudt, en de katten al helemaal!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Langharige kat met klitten! van de BUREN!

Bericht door Seemy »

Ik zou ook een melding maken. Dit kan echt niet :-x !
Goed dat jij het in de gaten hebt.


Ben erg benieuwd of/als je melding hebt gemaakt en wat er nu verder gaat gebeuren...
Laat je dit nog weten?

Groetjes
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Langharige kat met klitten! van de BUREN!

Bericht door Muizenis »

Hmmm... bijna een duivels dilemma! Men zegt weleens dat het bij de loodgieter lekt. Het zou dus kunnen zijn dat, ook al is de buurman een agent, hij zelf niet weet hoe hij deze situatie aan moet pakken! Hiermee wil ik eigenlijk zeggen, niet gelijk te hard oordelen! Ondanks voorgaande ben ik wel geneigd om te zeggen dat ingrijpen noodzakelijk is. Wreedheid jegens dieren is naar mijn weten een misdrijf. Je kunt dit dus ook aankaarten via 'meld misdaad anoniem'. Hoewel de 'blauwe petten' niet mijn grootste vriendjes zijn doen ze soms toch wel goed hun best. Bovendien... hij zal dan op zijn gedrag worden aangesproken door zijn collega's! iets wat hem natuurlijk niet zal bevallen en hem hopelijk tot actie zal aanzetten!!! :lol: :lol: :lol:

groet, Pauline :cathappy: :thup:
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Martijn-rc
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 dec 2008 03:48

Re: Langharige kat met klitten! van de BUREN!

Bericht door Martijn-rc »

na dit bericht en enkele antwoorden die ik las, heb ik de dierenambulance gebeld. Ik ben namelijk van mening dat zij mij wel in de juiste richting konden wijzen.

Er is door hun melding gemaakt bij de dierenbescherming, spoedig zullen de beide katten gecontroleerd worden!

ondertussen heb ik een poging gedaan om toch maar de ergste klitten van de langharige kat weg te knippen, vele halen in mijn hand later, heb ik toch een tevreden gevoel dat ik iets van d'r grote hoeveelheid klitten heb kunnen verwijderen.

zo goed waarschijnlijk zelfs dat ze gisteren voor het eerst wilde spelen met 1 van de kado verpakkingen (die krulsliertjes) waar mijn eigen kat zo graag mee speelt.!

het is nog steeds wel ernstig en ik verwacht dat ze geheel kaal geschoren dient te worden onder narcose.! met alle risico's van dien.!

zodra ik meer weet laat ik dat uiteraard weten!

bedankt voor al het advies namens mij en Langharige Nikita! (nikki bij ons thuis)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Langharige kat met klitten! van de BUREN!

Bericht door Sandra W »

Hou er wel rekening mee dat de Dierenambulance en de Dierenbescherming helaas alleen in de ergste gevallen zullen ingrijpen door de dieren mee te nemen, aangezien de asiels anders nog overvoller raken. Meestal komen er eerst een aantal waarschuwingen die vaak in de wind worden geslagen.

Je moet dus zelf de boel goed in de gaten blijven houden en blijven bellen voor herhaalde bezoekjes als er niets verbetert. Persoonlijk zou ik op een zeker moment als er niets verandert zelf ingrijpen door de katten daar weg te halen en in andere stad met een smoesje naar het asiel te brengen, maar dat is mijn hoogst persoonlijke mening :eshifty:.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Langharige kat met klitten! van de BUREN!

Bericht door Leonie89 »

oeh dat vind ik wel erg drastische maatregelen, Sandra.. ik ben het met je eens dat er actie moet worden ondernomen en dat de dierenambulance alleen helpt bij in hun ogen ernstige gevallen, maar toch.. iemands kat afnemen en in een ander asiel plaatsen omdat niemand anders iets doet..
ik zou anonieme brieven gaan schijven naar de eigenaar als je slecht contact met hem/haar hebt..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Langharige kat met klitten! van de BUREN!

Bericht door Sandra W »

Bij mij gaat bij de schrijnende gevallen het welzijn van het dier boven het verlies van het huisdier van het baasje, want die heeft dan zijn krediet bij mij verspeelt. Zo heb ik ook wel eens hele zielige dieren in het asiel laten "onderduiken" als het baasje kwam opdagen om ze toch op te eisen, maar ik doe dit echt niet snel hoor!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Langharige kat met klitten! van de BUREN!

Bericht door rieneke »

waar de wet zo enorm tekort schiet, moet je soms het recht in eigen hand nemen.
soms heb je geen andere keus.
Martijn-rc
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 dec 2008 03:48

Re: Langharige kat met klitten! van de BUREN!

Bericht door Martijn-rc »

dierenambulance heeft de dierenbescherming ingeschakeld.!

deze zijn op 31 december nog bij mij geweest om even naar de kat te kijken! Melding maken bij de rechtmatige eigenaar doen ze altijd met 2 man dat gebeurt dus volgende week!
de dierenbescherming, vond de kat zwaar verwaarloosd, en als ik akkoord gaf werd hij gelijk herplaatst!

wonder boven wonder, kwam de rechtmatige eigenaar nog even bij mij ongeveer 2 uur na de dierenbescherming om te vragen of de kat bij mij binnen was, en te vragen of ik er op wilde passen terwijl er buiten flik geknalt werd!!!

ook vertelde hij dat hij de kat volgende week ging scheren als het weer wat beter werd.! dat doet hij al enkele jaren omdat ze erg onder de klitten zit.. (volgens mij moet je vaker kammen dan!!)

het resultaat van volgende week houden jullie tegoed.!
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Langharige kat met klitten! van de BUREN!

Bericht door Boomer »

Scheren met deze kou ??? Neem aan dat de kat dan niet binnen mag blijven omdat hij nu ook steeds op straat is.
Ik zou hem laten herplaatsen.
Heel veel sterkte ermee!!
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Plaats reactie