Ruzie tussen 2 katten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Ruzie tussen 2 katten

Bericht door yana »

Heel vreemd, sinds een jaar ofzo, heb 2 poezen hier ruzie soms. Nou, éigelijk heeft er maar 1 vd 2 ruzie.. :shock:
Spotje gaat met 'bijbedoelingen' naar Rosa toe, ze gaat liggen rollen, met haar kopje schuren ed. Rosa blaast/gromt dan omdat ze te dichtbij is. In plaats van dan weg te gaan echter, kruipt Spotje steeds dichterbij óf neemt ineens een run richting Rosa. Met als gevolg, ruzie van Rosa's kant.(hard grommen, blazen, slaan).
Wat ís dit voor gedrag? Uitdagen?Pesten?
Rosa is erg goeiig en groot, een Ragdoll. Spotje is de jongste (jaar jonger) en de kleinste.
Beide staan ze dus laag in de ranglijst denk ik.( van 5 katten).
Dit is níet van begin af aan zo geweest, is ineens gekomen. Omdat er iets gebeurt is?
Echter, als Spotje geen bijbedoelingen heeft gaat het prima; eten, slapen ed ze gewoon naast elkaar.
Wat te doen hieraan? (behalve bachbloesem). Spotje straffen dmv plantespuit ofzo?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: 'ruzie' tussen 2 katten

Bericht door Sandra W »

Nee niet straffen, daar maak je het helaas alleen maar erger mee. Ze zijn om één of andere reden in een machtstrijd verwikkeld of ze liggen elkaar gewoon niet zo en door partij te kiezen duurt dit alleen maar langer. Je kunt ze wel afleiden met een speeltje (als ze nog speels zijn) of iets op de grond gooien waardoor ze schrikken maar niet weten dat het van jou afkomt. En als het tot een echte vechtpartij komt kun je hard NEE zeggen en in je handen klappen zodat ze stoppen.

Zolang het niet constant is en de ene kat niet zichtbaar lijdt onder het gedrag van de andere kat hoef je eigenlijk niets te doen, maar als je echte stress ziet moet je wel maatregelen nemen zoals kalmerende druppels of een Feliway stekker of in het uiterste geval een ander plekje voor een van de katten zoeken.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: 'ruzie' tussen 2 katten

Bericht door rieneke »

wat is de leeftijd van de katten?
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: 'ruzie' tussen 2 katten

Bericht door loonsy »

Even een zijpaadje:

Geen bachloesem zeg je! en daar ben ik blij mee. Ik weet dat veel mensen er bij zweren maar het is een placebo...
Vaak zijn de baasjes van dieren zo ongerust over hun schatjes dat zij zichzelf niet gerust voelen. Zij geven hun beestje dan een zogenoemd 'medicijn' wat maakt dat de beestjes zich 'prettiger' zouden moeten voelden. Terwijl het 'medicijn' vooral affect heft op het baasje..

Snap je wat ik bedoel?

Doorgaans hebben deze homeophatische middelen meer invloed op het 'baasje' dan op het 'beestje'... gewoon omdat het baasje rustiger is is het beestje rustiger... simpel klinkt het!

simpel is het. Jij bent en blijft de leider! als zij niet bang bent, is de rest dat ook niet (minder)!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: 'ruzie' tussen 2 katten

Bericht door yana »

Ze zijn 4 en 5 jr, en beide (alle 5) geholpen.
Nu dacht ik, zou Spotje misschien háár stress weer afreageren op Rosa?
Zíj heeft nml soms last van haar broertje die op haar gaat zitten.. :shock:
Dan gromt ze wel eens, maar verder merk ik geen echte stress.
Lijkt míj dat Rosa Spotje gewoon eens flink op haar giegel zou moeten geven...maar goed, doet ze niet, te goeiig..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: 'ruzie' tussen 2 katten

Bericht door Sandra W »

Het kan inderdaad heel goed zijn dat zij haar frustraties afreageert op de zwakste in de groep omdat ze niet tegen haar broertje op kan.

Het is voor ons moeilijk in te schatten hoe moeilijk Rosa het heeft, maar een Feliway-stekker ophangen is altijd een goed idee. Ik heb er nu ook eentje hangen en ik merk een duidelijk verschil in mijn groepje van 4 katten, waar mijn stresskipje op haar kop wordt gezten door de andere poes in huis. Eigenlijk een beetje dezelfde situatie die jij beschrijft en heel erg vervelend om te zien, omdat je zo vreselijk graag wil helpen om het beter te maken (of eens lekker de mep te geven die je poes eigenlijk zou moeten geven ;-)).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: 'ruzie' tussen 2 katten

Bericht door yana »

Ter info; ben eens bij mezelf te rade gegaan. Rosa maak ik me altijd zorgen over (is niet nodig maargoed :roll: ), dus daar ben ik veel mee bezig. Ik dacht, misschien is het wel (deels) jaloezie van Spotje!
Dús ik geef nu de andere katten extra aandacht, spelen ed, en waarempel, het helpt!
Het 'pesten' van Spotje is veel minder! Scheelt zéker de helft als het niet meer is!
Zo zie je, het kan óók aan de mens liggen.. :oops:
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Ruzie tussen 2 katten

Bericht door yana »

Hmm, ze hebben nog steeds wel eens heibel.
Kat weg doen geen optie. Een lastig kind doe je ook niet weg!
Het is tegenwoordig eigelijk alleen snachts. Rond uur of 5.
Rosa is dan wakker en vaak speels, en dan komt Spotje óók naar boven.
Aan de ene kant helpt spelen met Spotje denk ik, omdat het afleid en energie vergt, aan de andere kant blíjft ze dan wel opgewonden, en dat wil je weer niet.
Als ik alleen Rosa boven laat, en de andere 3 niet dan maak ik het zeker erger? Voelt ze zich achtergesteld? En krijg je verplaatsing in tijd vd ruzie?
Het is meestal 1x per dag nu.
Maar het vreet óók aan mijn nachtrust.

En het móet vrij simpel op te losen zijn. Kijken jullie wel eens naar Dog whisperer? Als je ziet wat die gast bereikt bij schijnbaar onhandelbare honden..En dat in no time, zonder straffen..dan moet dit bij mijn katten ook op te lossen zijn.
Heb ook mailtje gedaan naar een tinley gedrags therapeut.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Ruzie tussen 2 katten

Bericht door Cari »

Wat me niet helemaal duidelijk is: wat doet Spotje nou eigenlijk? Zoekt ze echt ruzie? Gaat ze Rosa slaan?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ruzie tussen 2 katten

Bericht door Adriana »

kun je niet waar Rosa slaapt een voerautomaat zetten en die om 04.30 uur open laten gaan, denk dat ze gewoon honger heeft en wil eten of soort van aandacht en dan gaat jagen en gaat plagen....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Ruzie tussen 2 katten

Bericht door yana »

Tja, Spotje pest meer dan dat ze agressief doet. Ze begint met dr kop te schuiven over de grond, en rollen enzo. Dan gaat ze loeren op Rosa, en spurt ze erheen, erachteraan, enz. Ze tikt ook met dr pootjes, maar kan niet zien of daar nagels bij zitten ofzo.
Spotje blaast ed dus níet! Alleen Rosa.
Soms líjkt het alsof ze wil spelen/aandacht wil.
Het lijkt op wat ze bij Gizmo doet, maar die vind het leuk en doet mee. :-P
Rosa is altijd op rond half 5. Dan mauwt ze, wil ze spelen enzo. Dat doe ik dan vaak. Spotje hoort dat, die komt ook naar boven.
Vannacht ook. Dan speelt ze wat, dan speel ik wat met haar, maar ze bleef miepen (spotje). Toen heb ik haar op bed getild en geaaid, gekriebeld en toen ging ze op de hoek van het bed zitten suffen. Toen kon rosa gewoon langslopen en doen. Dus soms denk ik dat ze gewoon actie wil of eten, of aandacht maar Rosa niet met haar wil spelen. Desnoods wil ze aandacht eisen via Rosa (als ik R pest, geeft baasje me wel aandacht).Maar misschien is het wel iets heel anders..
Als ze op bed blijft, Rosa, doet Spotje meestal niks. Ja ze komt erbij op bed, dan gaat Rosa weg want die vind dat niks (terwijl ze soms kont aan kont liggen hoor!), als Rosa in de raamlijst zit, doet Spotje meestal ook niks.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Ruzie tussen 2 katten

Bericht door Cari »

Dit is gewoon baldadig, uitdagend gedrag en heeft niets met agressie te maken. Spotje gedraagt zich als een jonge kater :lol: . En Rosa als een jonkvrouw die een oneerbaar voorstel krijgt :lol:
Gewoon laten gaan en je niet mee bemoeien. Lach erom, want het stelt niets voor ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie