slimme meid

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

slimme meid

Bericht door Lana »

Hallo,

Jullie hebben mij nieuwsgierig gemaakt!!!! 8-)
ik heb een tijdje geleden reacties gekregen (bij mijn foto album) waarbij mensen dachten dat Lana een oosters ras in zich had!

Ik ben hier over na gaan denken..

Toen wij Lana gingen ophalen werd er ook verteld dat er iets in zat! Maar wij waren zo verliefd en zo in de wolken dat dat een beetje aan ons voorbij is gegaan! we weten het dus niet zeker wat voor een ras!!

Nou heb ik gehoord dat ras katten erg slim zijn en dat je die veel leren kan!

Ik merk dit bij Lana steeds meer!

Nou heeft ze laatst zichzelf weer aangeleerd dat ze de deur zelf open kan maken. Gewoon aan de deurklink hangen!
Vorige week hoorde ik haar om 4 uur in de nacht hard mauwen! Later hoorde ik haar springen en ja hoor, daar kwam ze aan! Eerst heeft ze nog even het konijn, Puck wakker gemaakt, die vervolgens een uur lang ging zitten stampen! En daarna ging ze ons wekken! :enaughty:

Ook weet ze precies, als ik haar in de gaten hou als ze een gekke uurtje heeft, dat ik op haar let! Ze kijkt me dan strak aan en maakt kleine geluidjes! wel Grappig hoor!

Nou is mijn vraag: Zijn ras katten echt slimmer? of is dat een fabeltje? Is Lana gewoon een slimme meid?

Ik heb nog nooit een kat gehad die zo slim was! Sta er echt van te kijken!!! :shock:

groetjes!
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: slimme meid

Bericht door Leonie89 »

onze Noor Benthe is wel degelijk slimmer dan ons oude vuilnisbakje Elmo.. toch denk ik dat het een fabeltje is..

en wat versta je onder slim.................... :p
Laatst gewijzigd door Leonie89 op 11 dec 2008 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: slimme meid

Bericht door Lana »

Nou, vind het toch best knap dat ze weet hoe een deur open moet! Kleine poes van 4 mnd!!
Heb hiervoor 4 andere katten gehad toen ik thuis woonde! Dit kwam echt niet in hun koppies op!! :eeh:
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: slimme meid

Bericht door Leonie89 »

Benthe en Elmo kunnen dit ook.. alleen is Benthe zo 'slim' on naast de deur te gaan zitten miauwen of ik alsjeblieft de deur open te doen (vaak is de deur zelfs al open, maar niet ver genoeg volgens haar)
dus wat is slim :lol:
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: slimme meid

Bericht door Lotte »

Ik weet nog wel van onze abbesijntjes vroeger dat die ook wel heel snugger én volhardend waren.
Die kregen zware deksels van braadpannen af om daar de karbonades uit te vissen (je moet mijn moeders hoofd zien als ze dat verteld, 28 jaar later staat ze er nog versteld van).

Ze hadden wel meer van dat soort acties.
Ik weet eigenlijk niet of het slimmer is, of dat ze ondernemender zijn dan niet oosterse katten.
Volgens mij hebben ze ook net iets meer lef dan andere katten.
Een andere kat bedenkt het misschien wel, maar durft niet echt (Ik zie onze kater wel hengelen naar de klink, maar springen durft hij dan weer niet)
Wat mij er ook gelijk op brengt, oosterse katten zijn behendiger/soepeler dan andere rassen. Misschien speelt dat ook nog wel een rol
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: slimme meid

Bericht door Lana »

Wauw, dat is zeker apart van die braad pannen!

Ik ben benieuwd wat ik met Lana nog allemaal beleef!! haha!

Misschien is dat het inderdaad ook wel.. Dat ze gewoon sneller durven!!
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: slimme meid

Bericht door Leonie89 »

whahahahah gaaf!! nou ja niet zo gaaf voor jou avondeten, en als de pan heet was, ook niet voor de pootjes van je katten, maar toch..
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: slimme meid

Bericht door Lotte »

Nee, dat was voor 2 dagen klaar gemaakt, dus de pan was koud ;)
Mijn moeder moest alleen de volgende dag opnieuw vlees klaar maken ;)

Maar met Abjes kan je je lol op, dus als Lana daar in karakter wat op lijkt ga je nog leuke avonturen met haar beleven. (ze jagen trouwens ook donders goed, schrik niet van het formaat van de prooien dan)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: slimme meid

Bericht door Sandra W »

Ik heb vier huis, tuin en keuken katten, waarvan alleen het slanke poesje de deur open kan krijgen en bijvoorbeeld via allerlei obstakels op een kast kan komen. Zij is van al mijn katten dus veruit het slimst, lenigst en het snelst. Mijn andere katten zijn een stuk dikker en zeker ook een stuk dommer en kunnen dit soort dingen niet verzinnen.

Misschien heeft het dus met het feit te maken dat Oosterse katten ook heel slank en behendig zijn en misschien minder met het feit dat raskatten slimmer zouden zijn. Ook zijn Oosterse katten een stuk nieuwsgieriger dan de meeste gewone katten en daardoor misschien ook wat vindingrijker. Wie zal het zeggen?

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: slimme meid

Bericht door Leonie89 »

ok dus slanke, lenige katten zijn slimmer..
ik denk dat de dikkere katten ook wel slim zijn, maar gewoon geen zin hebben om die deur open te krijgen.. t zal ook een goede reden zijn waarom ze dikker zijn :p
actieve katten zijn slanker en lijken ze slimmer omdat ze door hun capriolen deuren open krijgen en op kasten kunnen klimmen............... zoiets??
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: slimme meid

Bericht door Sandra W »

Daar heb je een goed punt: ze lijken slimmer dan dikke (luie!) katten, maar ze hebben nog nooit een IQ-test van een slanke kat naast die van een dikke kat gelegd :lol:!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: slimme meid

Bericht door Shaz »

Die theorie gaat ook niet op. Quinto was een grote, stoere kater van 5 kilo en ook hij maakte alle deuren open. Daar begon hij als kitten mee en hij is dat altijd blijven doen. En Xandor kon in ons oude huis de koelkast (was zo'n tafelmodel) en de keukenkastjes open maken. Samen kwamen ze dus een heel eind in hun zoektocht naar lekkere hapjes :lol:
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: slimme meid

Bericht door rieneke »

wat is intelligentie bij katten, hoe definieer je het?
ik denk snelheid van dingen oppakken, en inzicht in situaties :???:
ik filosofeer maar wat hoor.
veel dingen die mensen zien als een teken van intelligentie, zijn aangeleerde kunstjes.
dat op zich is geen teken van slim zijn denk ik, maar de snelheid waarmee ze het aanleren wel.
wat betreft de theorie van sandra; er zou denk ik best een verband kunnen bestaan.
beweeglijke, slanke katten gaan op onderzoek uit, krijgen prikkels, komen uitdagingen tegen.
dat zijn bij mensen de dingen die de geest scherp houden.

om on topic te blijven: ik kan er geen verstandig woord over zeggen of raskatten slimmer zijn dan htk.
mij lijkt van niet, ik denk dat je binnen ras zowel als htk katten hebt die wat sneller dingen aanleren, en exemplaren die de tijd (gaap :-P ) nodig hebben.
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: slimme meid

Bericht door loonsy »

HAhahaa!! dat van die braadpan! dat ken ik wel...
Kennissen van mij hadden ooit ongeveer een kilo vlees gekocht voor een BBQ... Vergiet eroverheen baksteen erop, hun katertje wipte de steen eraf, schoof het vlees tussen bord en vergiet en vrat het allemaal op.
Minpuntje: een uur later lag alles weer op de keukenvloer :???: Gevaarlijk! dat wel, voor het beestje.

Ook droomde ik ooit van het bakken van mijn katje zijn voetjes... omdat ze bevroren waren... :-| Maar dat is niet ter zake.

Is het wellicht een kwestie van wilskracht en niet van intelligentie? Iets persé willen gaat vaak verder dan de intelligentie hebben om het te zouden kunnen doen.

Ik zou bijvoorbeeld prima in staat zijn een andere taal te leren... Maar wil ik dat wel?
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: slimme meid

Bericht door lievelijn »

ik denk ook dat er geen aanwijsbaar verschil is, denk dat het wel te maken heeft met hoe lang de poes/kater bij hun moeder, broers en zusjes blijven. ken een paar beestjes die allemaal met de fles groot gebracht en moet zeggen al zijn ze allemaal heel lief maar ook echt stom.. denk dat ze gewoon een leerachterstand hebben zeg maar :lol:
ik <3 Vlinder
Gesloten