Entropion (naar binnen krullen oogleden)

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Entropion (naar binnen krullen oogleden)

Bericht door Sandra W »

Ik ben vanmiddag met mijn nieuwste aanwinst, de ex-zwerfkater Tristan, naar de dierenarts geweest omdat zijn dichtzittende oogje maar niet beter werd en daar werd mijn vermoeden bevestigd: hij heeft entropion aan dat oog.

Dat wil zeggen dat het onderste ooglid naar binnen krult en de haartjes die daar zitten irriteren dan continu het oog en kunnen het hoornvlies blijvend beschadigen.

Hij moet dus volgende week dinsdag geopereerd worden en ik zie best een beetje tegen deze operatie op, omdat hij net lekker bij mij thuis gewend is en hij zal er na afloop ook nog best een tijdje last van houden.

Ik ben heel erg benieuwd of één van jullie hier ervaringen mee heeft of mensen kennen die dit ook bij hun kat (of hond) hebben gehad, zodat ik een beetje weet wat me te wachten staat.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Entropion (naar binnen krullen oogleden)

Bericht door tacuma »

Hallo Sandra,

Een oom en tante van me hadden vroeger een hond die ook last had van het naar binnen
krullen van de oogleden. Het is dan al wel een hele tijd geleden -en ik was nog een kind-,
maar wat ik me ervan herinneren kan, is dat en een klein driehoekje uit het ooglid weggehaald
werd, waardoor het automatisch in de gebruikelijke stand -naar buiten dus- krulde. Op zich
was het geen grote ingreep, maar de hond moest daarna wel enige tijd met een kap op lopen,
om te verhinderen dat hij de hechtigen loskrabde. Oude herinneringen dus, en mogelijk niet al
te betrouwbaar. Daarnaast zijn de technieken waarschijnlijk ook behoorlijk verbeterd.
In ieder geval alvast sterkte gewenst, voor Tristan en voor jou!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Entropion (naar binnen krullen oogleden)

Bericht door Sandra W »

Ik heb zojuist mijn kater Tristan weggebracht voor zijn oogoperatie. Het viel niet mee om hem in het reismandje te krijgen en dan merk je pas weer goed hoe sterk en wild hij kan zijn. Uiteindelijk heb ik hem helemaal in een grote badhanddoek kunnen draaien en met doek en al in het mandje gepropt.

Ik mag vanmiddag om 1 uur bellen hoe het gegaan is en ik moet zeggen dat ik het toch best wel spannend vind....

groeten,
Sandra
Laatst gewijzigd door Sandra W op 18 nov 2008 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Entropion (naar binnen krullen oogleden)

Bericht door tacuma »

Hier wordt met je mee geduimd, Sandra! Mag je Tristan vandaag alweer meenemen naar
huis, als alles goed verlopen is? En weet je al iets meer over de duur van de herstelperiode,
de verzorging van de wond en het oogje? Of krijg je die informatie pas als je hem weer ophaalt?
Ik wens je in ieder geval sterkte!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Entropion (naar binnen krullen oogleden)

Bericht door Sandra W »

Nee, ik werd helaas geholpen door een uiterst onvriendelijk meisje aan de balie (daar ga ik zeker nog wat van zeggen!), dus ik weet nog helemaal niets.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Entropion (naar binnen krullen oogleden)

Bericht door rieneke »

hopelijk heb je je ventje snel weer thuis sandra.
de duimen draaien voor een voorspoedig herstel!
denk je dat je er op tijd bij was?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Entropion (naar binnen krullen oogleden)

Bericht door Sandra W »

Ik kon Tristan al om 4 uur ophalen, want de operatie is heel goed verlopen en er is geen blijvende schade aan het hoornvlies geconstateerd, dus die is gelukkig nu weer thuis.

Hij is nog ontzettend wankel van de narcose, maar hoe slaperig hij ook is hij vertikt het toch om een kap om te doen, dus die mag ik aflaten tenzij hij de hechtingen er echt uit probeert te halen.

Ook moet ik twee keer per dag het oogje zalven en ik weet nu al uit eerdere ervaringen met hem dat dit een drama gaat worden, maar daarin namen de dierenartsassistentes me helaas totaal niet serieus :evil:, dus ik zie wel of me dat gaat lukken....

Al met al viel het me heel erg mee en Tristan ligt lekker op schoot te slapen, dus ik ben blij dat ik het gedaan heb. De kosten vielen gelukkig ook erg mee: E 214,-- inclusief zalf (Cavasan) en nazorg.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Entropion (naar binnen krullen oogleden)

Bericht door tacuma »

Hallo Sandra,

Fijn dat Tristan weer lekker thuis is, en de operatie achter de rug is. Gelukkig geen blijvende
schade, wat een geluk. Tristan boft maar dat jij je over hem ontfermd hebt!

Niet zo fijn is dat die assistentes niet erg (willen) meedenken. Hoe je dat in je eentje voor
elkaar moet krijgen, met die zalf, is me een raadsel, en zal hen worst wezen, zo te lezen...
Is het een ontstekingremmende zalf, of is het puur bedoeld om het oogje van vocht te
voorzien? In dat laatste geval zou je de luchtvochtigheid in je huis natuurlijk drastisch kunnen
verhogen, met bakjes water aan de verwarmingen, natte handdoeken erop e.d.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Entropion (naar binnen krullen oogleden)

Bericht door Sandra W »

Het is helaas ook een ontstekingsremmende zalf, dus wel echt noodzakelijk. Ik heb echter vanavond al gemerkt dat het zalven dus echt niet gaat lukken, dus morgen ga ik maar even met de dierenarts bellen hoe dit nu verder moet, want als ik dit door zet hou ik straks een getraumatiseerde kat over en dat kan toch ook niet de bedoeling zijn....

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Entropion (naar binnen krullen oogleden)

Bericht door evaleeuw »

Hoi Sandra,
Fijn dat de operatie zelf zo goed is verlopen! Jammer alleen dat de assistentes zo onvriendelijk reageerden. Dat van die zalf kan ik me indenken... Niet echt prettig en vervelend dat er iet werd meegedacht. Ik hoop dat er een andere oplossing komt!

Succes en geef Tristan een extra knuffel! :grin:
Groetjes Eva
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Entropion (naar binnen krullen oogleden)

Bericht door lievelijn »

vervelend dat de assistentes zou stom deden. Tis nog niet gek dat het niet wil lukken met alleen jij de poes en zaf.. zal toch niet de eerste x zijn.. een dikke knuffel voor jullie 2 en fijn dat het zo goed gegaan is!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Entropion (naar binnen krullen oogleden)

Bericht door Sandra W »

Gelukkig weet ik het één en ander over medicijnen, dus heb ik zelf een oplossing gevonden: ik geef wat langer de pijnstillende druppeltjes die door het eten moeten, want daar zit ook een ontstekingsremmer in.

De dierenarts (die ik net gebeld heb) vindt dit gelukkig ook een goed idee, tenzij ik een grote verandering aan het oogje zie, dan moet ik terug naar de dierenarts en blijft hij daar om verder gezalft te worden. Nu dus maar duimen dat alles goed blijft gaan, want anders zit hij zo een week in een hokje bij de dierenarts.

Ik vind het echt heel jammer dat de dierenarts van het asiel toen hij daar was niet vond dat het entropion was, want dan had ik dit alles gelijk met de castratie kunnen laten doen, maar ja het is niet anders...

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Entropion (naar binnen krullen oogleden)

Bericht door Leonie89 »

oh waardeloos is dat zeg, die asistenten.. ik ken het van mijn huisarts.. gelukkig weet jij er veel vanaf.. hoe gaat het vandaag met tristan? geef hem maar een dikke knuffel van mij :)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Entropion (naar binnen krullen oogleden)

Bericht door Sandra W »

Zo te zien heeft Tristan geen pijn of last van het oog, want hij zit er niet extra aan en wil er ook niet ergens tegenaan mee schuren. Ook zie ik nu al verschil met hoe het eerst was, want het oogje is nu mooi rond i.p.v. een klein kiertje, dus dat is heel fijn.

Wel is de arme schat op het ogenblik heel bang dat ik hem wil oppakken om hem in het reismandje te doen of om zijn oog te zalven, maar dat trekt hopelijk snel weg. Ik geef hem maar wat extra aandacht en knuffels (en die van jullie natuurlijk ;-)) en dat vindt hij heerlijk, de knuffelkont!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Entropion (naar binnen krullen oogleden)

Bericht door rieneke »

wat moet dat een opluchting zijn voor het beestje!
fijn dat alles goed is gegaan, en dat je toch een oplossing hebt gevonden voor het zalven.
Gesloten