Wat mag een kitten van 4 maanden eten?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
ollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 aug 2008 17:33

Wat mag een kitten van 4 maanden eten?

Bericht door ollie »

Ik weet het er zijn al zoveel vragen over dit onderwerp, maar ik weet het eigenlijk nog niet echt,
Onze Ollie is nu 4,5 mnd oud, en hij kan eten zeg......ik heb gewoon de brokjes van de Aldi, die eet hij goed hoor vind ie lekker, hij krijgt daar 55 gram van en dan sávonds ander half zakje vlees en een kuipje koffie melk na.
En nog heb ik het idee dat hij honger heeft.
Ik verdeel de brokjes over de gehele dag, dus er staat regelmatig een leeg bakje.
Zou hij meer nodig hebben?
Groetjes!
Laatst gewijzigd door Admin op 21 jun 2009 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: moeilijk hoor wat mag hij eten ??(4mnd)

Bericht door Sandra W »

Je mag bij kittens van die leeftijd gewoon onbeperkt kittenbrokjes neerzetten, want ze zijn nog in de groei en hebben dus veel bouwstoffen nodig. In blikvoer of zakjes versvlees zitten weinig voedingsstoffen, dus ook al geef je 's-avonds 1,5 zakje, dan krijgt hij nog niet genoeg bouwstoffen binnen en die zijn juist heel belangrijk als ze in de groei zijn.

Jij geeft dus te weinig brokjes en te veel vlees, dus je kunt beter twee of drie keer per dag een vol bakje brokjes geven en een half zakje versvlees als tractatie, bijvoorbeeld een paar keer per week. In koffiemelk zit helemaal niets van waarde en dat is alleen maar een dikmaker, dus ik raad je aan daar helemaal mee te stoppen.

groeten,
Sandra
ollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 aug 2008 17:33

Re: moeilijk hoor wat mag hij eten ??(4mnd)

Bericht door ollie »

Oké, dat is een duidelijk antwoord, maar het maakt niet uit dat de brokjes van de Aldi komen?
groetjes weer!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: moeilijk hoor wat mag hij eten ??(4mnd)

Bericht door Sandra W »

Het is natuurlijk beter als het brokjes van een premium merk zoals Royal Canin zijn, maar dat kan niet iedereen betalen, dus als je voor een supermarktmerk kiest is dat niet zo'n ramp, maar geef wel kittenbrokjes totdat hij gecastreerd wordt (als hij 6 tot 8 maanden oud is) vanwege de vele bouwstoffen. Daarna kun je beter op volwassen brokjes overstappen, want anders wordt hij heel makkelijk te dik.

groeten,
Sandra
ollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 aug 2008 17:33

Re: moeilijk hoor wat mag hij eten ??(4mnd)

Bericht door ollie »

Ik durf niet 100% zeker te zeggen of die brokjes speciaal voor kittens zijn, maar anders ga ik morgen of over morgen wel even andere halen....er zal nu niet zo'n haast bij zijn wel dan??
Er staat gewoon op de zak wat volwassen katten mogen hebben en wat kittens mogen hebben aan hoeveel heden.
:edoh:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: moeilijk hoor wat mag hij eten ??(4mnd)

Bericht door Sandra W »

Nee hoor er is geen haast bij, maar kittenbrokjes zijn wel gewoon beter voor kittens. Je kunt ook de zak die je nu open hebt staan erdoor mengen, want dan hoef je hem niet weg te gooien. Pas wel op voor diarree, want sommige katten kunnen namelijk niet zo goed tegen plotselinge veranderingen van hun eten.

groeten,
Sandra
ollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 aug 2008 17:33

Re: moeilijk hoor wat mag hij eten ??(4mnd)

Bericht door ollie »

Goed, dan zullen we eens wat veranderingen aan gaan brengen, kijken of meneertje dan wel verzadigd raakt!!
Bedankt voor je reacties
groetjes Mirjam
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: moeilijk hoor wat mag hij eten ??(4mnd)

Bericht door Seemy »

Hoi Ollie,
Voor mij is ook alles net nieuw....
Ik heb de kittenbrokken van royal canin.
Er zit een maatbekertje bij en die vul ik bij het vlakje 'kitten' tot 60. Dat verdeel ik over de hele dag.
Er staat altijd een vol bakje met alleen brokjes, en daarnaast krijgt hij 's morgens, 's middags en 's avonds een bakje brokjes die meng ik heel iets aan met natvoer.
Onze kitten is nu ook 4,5 maand. Eind van de dag/avond als we naar bed gaan heeft hij alles wel op.
Het is absoluut wel duurder :eshifty: maar je doet met een groot verpakking best heel lang, en je weet zeker dat er alles in zit wat ze nodig hebben.
Ze poepen van royal canin brokken ook veel minder, bijna alles wordt opgenomen door het lichaam, 15% word maar uitgepoept, dus is zeer voedzaam.
groetjes seemy :cathappy:
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
fazerdriver
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 sep 2008 15:16
Locatie: Veldhoven

Re: moeilijk hoor wat mag hij eten ??(4mnd)

Bericht door fazerdriver »

Ik heb ook gemerkt dat de kittens minder brokjes nodig hebben van een 'beter merk' (ik heb hill's kitten) dan van bijv. Whiskas kitten.
Ik heb twee kittens van nu bijna 7 maanden. Ik ben ongeveer 2,5 maand geleden overgestapt van Whiskas naar Hill's en merkte direct verschil. Eerst kregen ze 's morgens en 's avonds ieder een bakje met brokjes en sinds ik op Hill's zit hebben ze voldoende aan iedere 1 bakje brokken per dag. (en zelfs dan is het 's avonds niet altijd op).
Ook merk ik dat de vacht mooier en zachter is dan toen met Whiskas. Daarnaast krijgen ze van mij om de andere dag een zakje whiskas junior maar sinds ze op de hill's zitten gaat dit bijna nooit helemaal op (daarvoor wel).
Dus een beter merk hoeft niet duurder te zijn :-P

Groetjes,
Karin
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: moeilijk hoor wat mag hij eten ??(4mnd)

Bericht door Lotte »

Dat is inderdaad ook mijn ervaring.
Ik heb het wel eens uitgerekend. Ze eten bij mij per kat 15 cent voer per dag. Dat voer is dan RC Sensible.
Ik vind 15 cent per dag niet veel. Ik koop het wel in de grootste zak, die zijn in verhouding het goedkoopste.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
michellexxxx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jun 2009 13:14

Re: moeilijk hoor wat mag hij eten ??(4mnd)

Bericht door michellexxxx »

Mijn nieuwe kitten van 14 weekjes krijgt ook Royal Canin Kitten, hij heeft ook heel de dag door brokjes en water staan en savonds krijgt hij een half zakje/blikje natvoer, tussendoor krijgt hij ook wat snoepjes, sochtends een beetje whiskas catmilk en een felixstaafje vis [die vind hij heerlijk] :-P Is het eigenlijk erg als hij meer eet dan de 'aanbevolen hoeveelheid' op de verpakking ? Toen hij 12 weken was is hij nog gewogen [1690 gram] dus een flinke jongen voor zijn leeftijd zei zn eerste vrouwtje ;-) Hij is een britse korthaar

Groetjes Michelle & Sammy
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wat mag een kitten van 4 maanden eten?

Bericht door Umimeis »

Sam krijgt nu nog Kittenbrokjes van Prins (ik kreeg zo'n zak mee vh asiel) Maar ik ga als ik halvewege de zak ben, toch Hills (voor kittens) erdoor mengen.
Want Flea eet namelijk ook hills en dan is het dus alleen maar praktisch om ze hetzelfde merk te geven. En het scheelt ook weer geld als Sam straks over gaat op Adult voer, dan hoef ik maar 1 zo'n grote zak van Hills te kopen.

Ik heb ooit een zak kattenvoer vd Aldi gekregen van mijn vriendin omdat ik haar ook al een paarkeer blikjes Felex en Purina One brokken had gegeven omdat zij zonder voer zat (kon door omstandigheden geen boodschappen doen) en dit waren Nutristar brokjes (zonder kleurstoffen). Flea vond ze lekker en ze zijn ook niet duur en ik deed er 3 tot 4 weken mee.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Wat mag een kitten van 4 maanden eten?

Bericht door rieneke »

@michelle, je kitten is nog volop in de groei, en mag eten zoveel hij wil.
Elsa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 apr 2009 09:46
Locatie: provincie Brabant

Re: Wat mag een kitten van 4 maanden eten?

Bericht door Elsa »

Heel fijn dat je in de historie kunt kijken en ook nog overzichtelijk in dit forum.
ook ik zat met de vraag, onze kittens zijn nu 13 weken en zat te twijfelen of ik nog een kleine zak RC 34 zou halen of toch maar meteen overgaan op RC 36 die in de kittenbox zat. Zoals ik nu begrijp kan dit best ook al zijn ze nog geen 4 maanden.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Wat mag een kitten van 4 maanden eten?

Bericht door Camoth »

Ja hoor, na 13 weken kan dat ook al.

Ikzelf geef straks mijn kitten nog een paar weekjes babycat, omdat mijn fokker dat adviseerde. Maar echt nodig is het niet hoor.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie