inslapen bij poes

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

inslapen bij poes

Bericht door Tejo »

Ik heb een vraagje.
Onze vroegere poes hebben we in 2005 ook moeten laten inslapen.
En de DA deed dat bij ons thuis. Poes was echter bang van vreemden, inclusief de DA, en was dus zeer onrustig.
Ze kreeg eerst wel een inspuiting om te kalmeren, maar daar ging ze heel erg van overgeven.
Volgens de DA is dit een normale reactie bij katten (onze hond had dit niet?)
Maar nu zou ik het eigenlijk op een andere manier willen doen bij onze Mimi als het zover is.
Ik wil haar zo weinig mogelijk stress en angst bezorgen in haar laatste levensmoment, ik wil dat ze dat rustig en liefst onwetend ervaart.
Iemand enige opties?
Ik dacht al aan een soor van overdosis kalmeringsmiddel, zodat ze in een soort van roes, comatoestend komt, en de dierenarts haar dan kan laten inslapen ...
Een verstandig idee of niet?
Is het inderdaad zo dat poes altijd gaat overgeven ...
Graag andere reacties of ervaringen aub!!!
Bedankt!!!!!
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: inslapen bij poes

Bericht door Sandra W »

De dierenarts geeft ze meestal standaard een zwaar slaapmiddel en dan als de kat in diepe comaslaap is een overdosis recht in het hart. Dit moet meestal heel snel werken en is meestal ook heel vredig, al duurt het soms bij sommige katten soms wat langer en wordt het een soort van strijd en dan moet er een tweede dosis bij. Je kat hoort hier zeker niet van te gaan overgeven, dus ik denk toch dat er toen iets mis is gegaan.

Hopelijk hoe je nog lang niet na te denken over inslapen, maar het is goed om hier tijdig bij stil te staan.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Re: inslapen bij poes

Bericht door Tejo »

Ik hoorde dit inmiddels van meerdere mensen die erbij waren als een kat insliep ...

Wie weet raad?
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: inslapen bij poes

Bericht door Sandra W »

Ik heb helaas door mijn werk vele zieke en/of oude dieren in moeten laten slapen en ik ben daar ook vaak bij geweest en ik kan je geruststellen dat het 9 van de 10 keer gewoon heel rustig gaat en een enkele keer dus helaas niet en dat is inderdaad dan niet zo fijn voor dat beestje.

Het is ook mogelijk om de eerste spuit te laten zitten en direct voor de tweede dodelijke spuit te gaan. Dit gaat dan een stuk sneller, maar veel mensen vinden dit geen prettige gedachte en kiezen dus voor inslapen in twee stappen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: inslapen bij poes

Bericht door Boomer »

Vorig jaar heb ik 2 katten laten inslapen. Dit ging dmv een narcose en daarna de definitieve spuit. Beide katten gingen heel rustig en hadden nergens last van.
Ik heb nog nooit gehoord dat een kat moest braken. Maar het kan wel een reactie van de narcose zijn.

Een hoge dosis kalmeringsmiddelen geeft niet altijd de rust die jij in gedachten hebt. Het kan ook juist misselijkheid enz geven, zeker als je kat bv al maagproblemen heeft.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Re: inslapen bij poes

Bericht door Tejo »

Dank je wel!

Ik vroeg me alleen maar af of er een middeltje bestaat dat poes niets meer weet van de aanwezigheid van de DA?
Maar uiteraard ga ik haar niet zomaar iets geven zonder overleg met hem eerst!
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: inslapen bij poes

Bericht door Nyncke »

Zijn er geen plekjes waar je haar kroelt dat ze zich dan helemaal gaat ontspannen. Zorg dan dat ze steeds meer al in die ontspannen situatie is.
Dat zal zeker helpen haar rustig in te laten slapen.

Ook bv als het kan op haar lievelingsplekje in de zon.

Ook kun je jezelf al oefenen met steeds rustiger te worden zodat je je bangheid dat het verkeerd gaat niet op haar overbrengt.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: inslapen bij poes

Bericht door daantje »

Wij hebben twee keer een hond in moeten laten slapen, en daar zat toch een wereld van verschil tussen, hoor.
De eerste hond ook thuis, werd ook nerveus van de komst van de DA, reageerde slecht op het eerste prikje en kreeg daar nog een dosering overheen. Uiteindelijk was het een vreselijke martelgang.
Onze tweede hond hebben we noodgedwongen bij de DA in de kliniek in moeten laten slapen, en dat ging ontzettend rustig.

Ik denk dus ook dat het per dier verschillend is en angst is hierbij een slechte raadgever.
Ik vraag me af of je Mimi niet van tevoren iets kalmerends mag geven (uiteraard in overleg met je dierenarts), zodat de ergste scherpte van angst verdwenen is op het moment dat het slaapspuitje gegeven wordt. Volgens mij moet dit wel mogelijk zijn.

Sterkte!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: inslapen bij poes

Bericht door rieneke »

hallo tejo,
allereerst hoop ik dat jouw mimi nog een tijd mag genieten van haar leventje bij en met jou.
gelukkig heb je nog wat tijd, zodat je je kan voorbreiden, en hopelijk niet voor nare verrassingen komt te staan.
jouw wens om mimi van tevoren te sederen, zodat ze niet overstuur raakt door de komst van de da, is heel begrijpelijk.
of het mogelijk is, dat weet ik niet.
middelen als vetranquil leggen de spieren lam, maar verhogen de gevoeligheid voor uitwendige prikkels, dus zoiets moet je zeker niet hebben.
valium lijkt me ook geen optie.
je kan 10 katten een flinke dosis valium geven, en 9 zullen onder zeil gaan, maar nummer 10 gaat over de rooie (valium ontremt), en dat is ook geen risico wat je wil lopen.
maar ik ben geen da, overleg eens, wie weet kan je da je verder helpen.
ook over de methode van euthanaseren zou ik overleggen.
zelf ben ik een groot voorstander van een eenmalige overdosis slaapmiddel in de buikholte.
het lijkt niet pijnlijk voor de kat, die door zo'n prik niet abrupt weg is, maar zachtjes wegzakt.
zo kan je rustig afscheid nemen.
helaas wil niet iedere da dit doen.
geniet voor nu nog van je meissie, geef haar maar een kroeltje van mij.
sterkte!
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Re: inslapen bij poes

Bericht door Tejo »

Rieneke,
spijtig genoeg hebben we niet meer tijd gekregen voor onze Mimi.
De tumor puilt naar buiten, haar wangetje vertoont een kale vlek en de tumor staat op openbarsten.
Dat willen we haar niet meer aandoen, dus we beslisten om haar vandaag of morgen te laten inslapen.
Het is zwaar ... plots gaat het zo snel. Maar ik weet dat het geen zin meer heeft om dit te rekken met één of twee dagen, ook al zou ik haar graag nog zo lang mogelijk bij me houden! Elke dag extra is er eentje meegenomen, maar ik kan en wil het niet voor haarzelf.
Ze heeft er last van, dat zie je. Mss geen pijn, maar het hindert haar, ze slaapt nog alleen voornamelijk, ze eet nog wel, maar als het opengaat met alle gevolgen van dien ... is ook geen lachertje denk ik.
Dus komt het afscheid sneller dan gedacht ...
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
Hilda
Lynx
Lynx
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 apr 2008 09:31
Locatie: Groningen

Re: inslapen bij poes

Bericht door Hilda »

Hallo Tejo

Een moeilijk maar dapper besluit als je ziet dat het niet meer gaat.
De poezen die ik ingeslapen heb zien worden zijn eigenlijk altijd vrij rustig gegaan
en ik heb er nooit een zien overgeven.

Ik wens je heel veel sterkte bij het inslapen van je lieve Mimi en het gemis hierna...
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Re: inslapen bij poes

Bericht door Tejo »

Dank je wel iedereen voor de tips en raad en lieve woorden.
Ik ga nu naar huis en neem nog even tijd met ons Mimi en dan bel ik de DA om haar te helpen om rustig te sterven.
Ik geef haar een pilletje (ACP, kreeg ik van de dierenarts) en ga hopen dat ze er goed op reageert en er rustig, zoniet helemaal in slaap van raakt.
Ik laat achteraf nog wel een berichtje na hier ...

Lieve groeten van Nadine (Tejo)
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: inslapen bij poes

Bericht door Lotte »

Sterkte Nadine,

ik duim hier voor je dat het allemaal rustig gaat!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: inslapen bij poes

Bericht door rieneke »

oh wat is dat allemaal toch snel gegaan.
zo te lezen heb je een goed moment uitgezocht, al is het wat wrang om in deze context van goed te spreken.
mijn gedachten zijn bij jullie!
ik hoop dat het vredig gaat verlopen voor je meisje, zodat je achteraf kan zeggen: het is goed zo...
heel veel sterkte nadine!
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: inslapen bij poes

Bericht door tacuma »

Heel veel sterkte, Nadine! Ik hoop voor jullie dat Mimi heel rustig heengaat.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gesloten