Korstje onder kin is opengegaan....bloedt nu.

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gesloten
louke
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2008 02:00

Korstje onder kin is opengegaan....bloedt nu.

Bericht door louke »

Louke is zich al geruime tijd aan 't likken en aan 't bijten zonder verdere problemen.
Zaterdag heeft hij weer een pipet Stronghold in de nek gekregen zoals elke maand trouwens, dus vlooien lijken me uitgesloten.
De anderen hebben nergens last van en ze krijgen allemaal hetzelfde voer: Orijen, goed natvoer 's avonds en meerdere keren per week rauwe kip, hartjes, nekjes, tartaar.
Net aaide ik hem onder z'n kinnetje en dat voelde raar aan. Een open bloedende wonde als een kleine vingertop groot.
Wat kan ik nu doen in afwachting van een da bezoek? Ik dacht aan een wondhelende zalf zoals Néocutigenol die ik hier nog heb....kan ik dat bij hem gebruiken?
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Re: Korstje onder kin is opengegaan....bloedt nu.

Bericht door Tejo »

Mss best gewoon even drooghouden (ontsmettend poeder) en zeker ontsmetten (met iets NIET-prikkend dan wel!)
en dan uiteraard naar de DA als het bloeden niet stopt!
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
Furious Olive
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 okt 2008 15:01
Locatie: Groesbeek

Re: Korstje onder kin is opengegaan....bloedt nu.

Bericht door Furious Olive »

Onze James komt bijna dagelijks thuis met bloedende wondjes. Het is een enorme vechtersbaas. Wij doen hier dan niks aan.. Dit is natuurlijk als het niet een te erge / grote wond is.

Proberen het droog / schoon te houden lijkt me redelijk onmogelijk (als de kat naar buiten gaat). Misschien kan je hem zolang binnen houden? Heeft je dierenarts niet dagelijks een inloopspreekuur? Ga anders op zoek naar een arts die dat wel heeft.. Met zulk soort grote wonden kan je beter niet te lang wachten..

Ik zou géén medicatie gebruiken voor mensen, ben hier zelf altijd erg huiverig mee.
Als hij er bij kan, zal hij het zelf al zo schoon mogelijk houden..
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Re: Korstje onder kin is opengegaan....bloedt nu.

Bericht door Tejo »

Er is zijn medicijnen en/of middeltjes van mensen die ook bij dieren mogen gebruikt worden hoor ...
Weet natuurlijk niet wat de reden is dat er een wondje is ... dat eerst achterhalen kan soms belangrijker zijn om volgende wonden te voorkomen misschien?
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
louke
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2008 02:00

Re: Korstje onder kin is opengegaan....bloedt nu.

Bericht door louke »

De da is net buiten en ik ben 65 € lichter maar dat kan me niet schelen als het maar weer goedkomt met Louke.
De wond was al geïnfecteerd en daar heeft hij een injectie antibiotica voor gekregen en pilletjes waarvan ik hem 2 x p/ dag een half moet geven: Antirobe heet het spul.
Voor de jeuk moet ik hem nu een tijdje Prednisone een kwart tablet om de andere dag geven. Hij wou hem geen injectie daarvan geven omdat de wond dan wss slechter zou helen.
Ik ben er niet erg blij mee want het zijn natuurlijk cortisones maar het is verschrikkelijk moeilijk om te achterhalen waar hij allergisch aan zou kunnen zijn zelfs met huidafkrabsels heb je nooit volledige zekerheid, beweert hij.
Ik ga ook proberen om hem uitsluitend op kvv en vers vlees te zetten wat niet makkelijk zal zijn want Lou is een "brokkenmanneke".
De anderen vinden het wel lekker en genieten dan maar ineens mee van de gezonde voeding.
En nu maar hopen dat hij minder jeuk gaat hebben en dat de wond en de korstjes goed gaan genezen. Bedankt voor de raadgevingen en fijne avond!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Korstje onder kin is opengegaan....bloedt nu.

Bericht door Sandra W »

Prednisolon is inderdaad geen fijn middel, maar gelukkig kan het tijdelijk niet zo veel kwaad. Het wordt inderdaad vaak ingezet als anti-jeukmiddel dat gelukkig meestal goed werkt, maar de oorzaak wegnemen is natuurlijk altijd beter en daarom is het een heel goed idee om op vers vlees over te gaan. Hopelijk went je kat er snel aan en gaat hij het zelfs lekker vinden!

groeten,
Sandra
Gesloten