# Hulp bij aanschaf eerste kat

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
Kris
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 okt 2008 13:07

# Hulp bij aanschaf eerste kat

Bericht door Kris »

Hallo allemaal,

Ik wil graag een kat of kitten maar ik weet niet goed waar ik allemaal op moet letten. Ik ben in principe een leek op het gebied van katten. Ik heb op deze en andere site's al aardig wat gelezen.
Ik wil eigenlijk voor een asielkat gaan, of een kitten via stichting RedCat. Ik wil graag een rustige, sociale en niet al te aanhankelijke kat. Dit omdat ik studeer en dus dagelijks een uur of 9,10 van huis ben.
De kat heeft de mogelijkheid om vrij in de tuin te lopen, hij of zij is dus niet huisgebonden.

Wat bevelen jullie mij aan, qua soort kat en de benodigde voorbereidingen?

Alvast bedankt,

Kris
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Hulp bij aanschaf 1e kat

Bericht door Sandra W »

Ik zou in ieder geval niet voor één kittentje gaan, want die wordt eenzaam als je zo vaak langdurig van huis bent. Een oudere kat (of eventueel twee kittentjes) zou wel kunnen. Het plaatselijke asiel heeft vast de juiste kat voor jou. Veel plezier met het vinden van je nieuwe huisgenootje!

groeten,
Sandra
Kris
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 okt 2008 13:07

Re: Hulp bij aanschaf 1e kat

Bericht door Kris »

Om er direct 2 te nemen is eigenlijk geen optie voor mij. Dus dan wordt het een oudere kat. Aan wat voor een leeftijd moet ik dan denken, heb een aantal katten gezien die ongeveer 6 tot 8 maanden zijn die me wel bevallen. Is dit te jong?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Hulp bij aanschaf 1e kat

Bericht door Sandra W »

Ja die zijn zeker nog te jong, want dat zijn nog steeds kittens. Je moet eerder denken aan een volwassen kat vanaf 2 jaar, al zijn die vaak ook nog erg speels en energiek en willen die vaak toch nog veel aandacht hebben. Persoonlijk zou ik zelf gaan voor een kat vanaf 6 jaar, want die zijn vaak een heel stuk rustiger en zelfstandiger en toch nog heel leuk. Aangezien een kat vaak wel 16 jaar oud kan worden kun je er toch nog een hele tijd van genieten ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Hulp bij aanschaf 1e kat

Bericht door rieneke »

katten van 6 tot 8 mnd zijn in feite nog kittens.
als je dagelijks zo lang van huis bent (en misschien 's avonds ook nog regelmatig de hort op gaat) zou ik eigenlijk aanraden geen kat te nemen.
maar als je toch een kat neemt, zou ik zoals sandra zegt denken aan een kat van een jaar of 6 of ouder.
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: Hulp bij aanschaf 1e kat

Bericht door oonah »

De kat zou wel vrij naar buiten kunnen en zich daar amuseren met naar de vogeltjes te kijken/vangen en op ontdekking te gaan, en misschien moet ze s'avonds veel studeren en dan kan ze misschien niet actief met de kat bezig zijn maar is ze wel in de buurt voor gezelligheid voor de kat?

Wij hadden vroeger bij mijn ouders zo'n poes die echt heel erg op zichzelf was, we hadden liever gehad dat ze wat knuffelbaarder was, maar die ging veel liever haar eigen gangetje en zat meer buiten dan binnen, alleen 's avonds kwam ze dan gezellig bij de kachel liggen spinnen en kon je haar ook op schoot nemen, zolang ze dat toestond dan, dat was zo'n 10 minuten meestal, daarna werd ze knorrig en dan zocht ze lekker een rustig plekje op voor haarzelf waar ze alles goed in de gaten kon houden.
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gesloten