Scheten
Scheten
Hallo allemaal,
Lekker onderwerp, maar kan er niks aan doen. Of misschien wel.
Thoran laat de afgelopen twee weken veel scheten. Weliswaar onhoorbaar, maar met je neus mis je ze niet. Ze stinken echt verschrikkelijk, een beetje naar ei, lijkt wel.
Nu twijfel ik of het aan het eten ligt, aangezien de andere twee hiervan geen last hebben.
Zou het ook kunnen dat Thoran last van zijn darmen of klieren heeft? En komt dit vaker/eerder voor bij een kater?
In ieder geval, als jullie niks weten verder, dan bel ik maandag even met onze dierenarts.
Hij lijkt er zelf geen last van te hebben en ik vind in de kattenbak geen diarree of bloederige ontlasting (naast wat ze buiten doen dan).
Ook eet hij verder goed en naast brokjes krijgen ze soms een snoepje (ook al voordat hij met scheten begon) en heel soms (niet eens iedere week) krijgen ze wat tonijn op waterbasis (blikje gedeeld door drie katten, dus heel erg weinig).
Groetjes,
Miranda
Lekker onderwerp, maar kan er niks aan doen. Of misschien wel.
Thoran laat de afgelopen twee weken veel scheten. Weliswaar onhoorbaar, maar met je neus mis je ze niet. Ze stinken echt verschrikkelijk, een beetje naar ei, lijkt wel.
Nu twijfel ik of het aan het eten ligt, aangezien de andere twee hiervan geen last hebben.
Zou het ook kunnen dat Thoran last van zijn darmen of klieren heeft? En komt dit vaker/eerder voor bij een kater?
In ieder geval, als jullie niks weten verder, dan bel ik maandag even met onze dierenarts.
Hij lijkt er zelf geen last van te hebben en ik vind in de kattenbak geen diarree of bloederige ontlasting (naast wat ze buiten doen dan).
Ook eet hij verder goed en naast brokjes krijgen ze soms een snoepje (ook al voordat hij met scheten begon) en heel soms (niet eens iedere week) krijgen ze wat tonijn op waterbasis (blikje gedeeld door drie katten, dus heel erg weinig).
Groetjes,
Miranda
Re: Scheten
beetje scheten-wetenschap:
Scheetjes die naar rotte eieren ruiken wijzen op een slechte eiwitvertering als gevolg van een overschot aan dierlijke eiwitten.
Gisting in de darmen leidt tot zurig ruikende windjes. Dit kan onder meer ontstaan door een overvloed aan koolhydraten en het eten van fruit na de maaltijd.
Ook het geluidsvolume van de scheet onthult veel. Een zachte wind duidt op een vetverteringsprobleem. Hard klinkende winden komen voor bij een slechte koolhydraatvertering.
Foxy heeft het hier ook wel eens maar na een dagje is dat meestal wel over.
Is Thoran misschien al wat ouder? Ik heb gemerkt dat oudere dieren hier vlugger last van hebben.

Scheetjes die naar rotte eieren ruiken wijzen op een slechte eiwitvertering als gevolg van een overschot aan dierlijke eiwitten.
Gisting in de darmen leidt tot zurig ruikende windjes. Dit kan onder meer ontstaan door een overvloed aan koolhydraten en het eten van fruit na de maaltijd.
Ook het geluidsvolume van de scheet onthult veel. Een zachte wind duidt op een vetverteringsprobleem. Hard klinkende winden komen voor bij een slechte koolhydraatvertering.
Foxy heeft het hier ook wel eens maar na een dagje is dat meestal wel over.
Is Thoran misschien al wat ouder? Ik heb gemerkt dat oudere dieren hier vlugger last van hebben.
Nee, Thoran is nog maar anderhalf. De andere katten ook.
Dus Thoran zou een slechte eiwitvertering kunnen hebben? Zou dat betekenen dat ik op ander voedsel moet overstappen?
Maar een overschot aan dierlijke eiwitten, hoe moet ik dat zien? Hij is overigens de minst grote jager. De andere twee eten regelmatig een vogel of een muis, Thoran niet.
Dus Thoran zou een slechte eiwitvertering kunnen hebben? Zou dat betekenen dat ik op ander voedsel moet overstappen?
Maar een overschot aan dierlijke eiwitten, hoe moet ik dat zien? Hij is overigens de minst grote jager. De andere twee eten regelmatig een vogel of een muis, Thoran niet.
Misschien heeft hij toch ergens een beestje te pakken gekregen of zo?
Ik denk dat het een goed idee is om tijdelijk een brokje speciaal voor de spijsvertering bij je dierenarts te gaan halen om de boel weer rustig te krijgen, want al dat gas in zijn maag en darmen is geen pretje voor hem. Je kunt bijvoorbeeld tijdelijk Sensitivity van Royal Canin halen en later als de boel weer kalm is overstappen op de variant "lam en rijst" van brokjes van een willekeurig merk, want dat is de lichtsverteerbare variant.
groeten,
Sandra
groeten,
Sandra
Ik heb nu uit de dierenwinkel de variant onder Royal Canin gekocht. Die was volgens die meneer goed voor darmen en maag. Ben even de naam kwijt en heb de zak al weggegooid.
Vanmorgen lag er een dikke zachte hoop poep voor de kattenbak. Wie de dader is, geen idee... ik heb het weliswaar keurig gemengd, maar het zal er een reactie op zijn.
Als de boel wat rustiger is, zal ik overstappen op lam met rijst. Kijken hoe dat gaat. Bedankt voor de tip. Maakt het merk niet uit dan? Als er maar lam en rijst in zit?
Miranda
Vanmorgen lag er een dikke zachte hoop poep voor de kattenbak. Wie de dader is, geen idee... ik heb het weliswaar keurig gemengd, maar het zal er een reactie op zijn.
Als de boel wat rustiger is, zal ik overstappen op lam met rijst. Kijken hoe dat gaat. Bedankt voor de tip. Maakt het merk niet uit dan? Als er maar lam en rijst in zit?
Miranda
Hallo,
Hierop aansluitend heb ik een vraag. Hoe normaal is het dat je katten af en toe een scheet laten. Hier met mijn kittens van 12 weken gebeurd het namelijk ook weleens. Soms weet ik niet zeker van wie het komt. (ik hoor ze niet ik ruik ze wel) Maar ik heb het idee dat Muis er het meest (of misschien wel alleen?) 'last van heeft'.
Ze eten allebei hetzelfde, krijgen tot nu toe alleen brokjes en drinken (volgens mij) genoeg water. Ik weet wel dat ze bij de oorspronkelijke eigenaar niet echt verantwoord te eten kregen. Zoals worst met saus die over is van het 'mensen eten'. (dat weet ik omdat Diesel saus op zijn koppie had toen ik hem ophaalde en toen vroeg wat het was)
Maar daar zijn ze nu dus bijna 2 weken weg....
Maar is het dus normaal zo af en toe een scheetje. (zeg 5 keer op een dag). Of toch iets om met de dierenarts te bespreken?
Hierop aansluitend heb ik een vraag. Hoe normaal is het dat je katten af en toe een scheet laten. Hier met mijn kittens van 12 weken gebeurd het namelijk ook weleens. Soms weet ik niet zeker van wie het komt. (ik hoor ze niet ik ruik ze wel) Maar ik heb het idee dat Muis er het meest (of misschien wel alleen?) 'last van heeft'.
Ze eten allebei hetzelfde, krijgen tot nu toe alleen brokjes en drinken (volgens mij) genoeg water. Ik weet wel dat ze bij de oorspronkelijke eigenaar niet echt verantwoord te eten kregen. Zoals worst met saus die over is van het 'mensen eten'. (dat weet ik omdat Diesel saus op zijn koppie had toen ik hem ophaalde en toen vroeg wat het was)
Maar daar zijn ze nu dus bijna 2 weken weg....
Maar is het dus normaal zo af en toe een scheetje. (zeg 5 keer op een dag). Of toch iets om met de dierenarts te bespreken?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
- TuttiFrutti
- Lynx
Lizzie laat ook regelmatig scheten, ook niet hoorbaar, maar wel heel goed te ruiken! Niet lekker als ze op schoot zit!
Nu heeft ze sowieso last van haar darmen, en zijn we er nog steeds niet uit waar het door komt.

Nu heeft ze sowieso last van haar darmen, en zijn we er nog steeds niet uit waar het door komt.
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."
Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Eeeeew jah! Sam kan er ook wat van. Vooral toen hij nog maar net bij me woonde.
Zit hij lekker opschoot, laat hij ineens een vieze scheet. Maar je hoort ze inderdaad niet.
Tja....net als mensen moeten zij hun gassen ook wel eens kwijt.
Zit hij lekker opschoot, laat hij ineens een vieze scheet. Maar je hoort ze inderdaad niet.
Tja....net als mensen moeten zij hun gassen ook wel eens kwijt.

Flea 3 jaar 15-07-2008
Sam 2 jaar 07-04-2009
Ik kan soms echt een kat zijn......
Sam 2 jaar 07-04-2009
Denk dat het wat meer als 2 weken nodig heeft om de darmflora te herstellen Loek, dus ik zou me niet al teveel zorgen maken
Hier merk ik het zelden, toevallig wel een week of 2 geleden toen Redney naast me op de leuning lag, en wij hebben hoge leuningen...man man wat een stank

Hier merk ik het zelden, toevallig wel een week of 2 geleden toen Redney naast me op de leuning lag, en wij hebben hoge leuningen...man man wat een stank

The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Oh oke ik ben gerust gesteld. Vieze lieve stinkers zijn het 

Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
mijn kat Lizzy (22 weken) laat sinds ze al een paar dagen bij ons was scheetjes je hoort ze niet maar ruikt ze wel
, bij haar baasje die we goed kennen liet ze dat nooit. ik gebruik het zelfde voedsel als bij onze andere kat Tijger, weet iemand of er iets mis is met mijn lizzy? want als ze dus een scheet laat blijft ze gewoon door spinnen. Komt dat omdat ze haar gassen kwijt moet laten, of dat er iets mis is????
xx.irisje

xx.irisje

groetjes iris en
van tijger en lizzy.

- Kattenbella
- Tijger
Welk voer gebruikte haar vorige eigenaar? Daar kan het wel aan liggen 

"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
de vorige eigennaar gebruikte Whiskas, dat gebruiken wij ook ja. en soms One, maar One dat is toch wel een goed kattenvoer merk????
groetjes iris en
van tijger en lizzy.

Purina One is geloof ik wel beter dan whiskas.
Mijn katten krijgen Prins Premiumbrokken (te koop bij dierenspeciaalzaken) en kost tegen de €14 ongeveer en is 1,5 kg.
Deze brokken zijn wel beter dan die supermarktbrokken.
Ik heb 2 katten en doe daar ongeveer 2 tot 3 weken mee met zo'n zak.
Verder delen ze hier 1 maaltijdzakje van whiskas.
Mijn katten krijgen Prins Premiumbrokken (te koop bij dierenspeciaalzaken) en kost tegen de €14 ongeveer en is 1,5 kg.
Deze brokken zijn wel beter dan die supermarktbrokken.
Ik heb 2 katten en doe daar ongeveer 2 tot 3 weken mee met zo'n zak.
Verder delen ze hier 1 maaltijdzakje van whiskas.
Flea 3 jaar 15-07-2008
Sam 2 jaar 07-04-2009
Sam 2 jaar 07-04-2009