Waarom 'pompt' mijn poes

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
sjemesch
Kitten

Waarom 'pompt' mijn poes

Bericht door sjemesch »

Mijn poes is zeer knuffelig. Ik heb haar als baby, (ze paste in mijn handpalm) gevonden. Ze was in slechte conditie en verhongerd. Nu is ze alweer bijna 9 en in topconditie.
Vraag: ze doet niet liever dan op mijn schoot liggen en dan begint ze te 'pompen' met haar voorpoten. Het lijkt op wat kittens doen als ze melk drinken bij hun moeder.
Waarom doet ze dit? Afleren zal wel teveel gevraagd zijn. Ze begrijpt niet dat het niet altijd kan (mooie kleding). Ik moet dan een dik oud vest aandoen zodat zij haar ding kan doen.
Zou graag inzicht in dit gedrag verkrijgen. Alvast bedankt! Sjemesch
Tejo
Huiskat
Huiskat

Re: waarom 'pompt' mijn poes

Bericht door Tejo »

Is instinctief vanuit het kittengevoel, zij trappelen of 'pompen' om de melkklieren van de moederkat te stimuleren en melk te produceren.
Eigenlijk, dat je kat dit bij jou doet, is een teken dat ze jouw als haar/zijn moeder beschouwt, een onderdanigheidshouding ...

Een poes kan ook bv. bij zijn baasje(s) onderdanig zijn, terwijl ze eenmaal buiten en op jacht, de leider weer is.

Hoop dat je hier wat aan hebt!
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
rieneke
Tijger
Tijger

Bericht door rieneke »

ze doet dit om het gevoel van welbehagen weer op te roepen wat ze ook had toen ze bij de moeder dronk.
p0es
Huiskat
Huiskat

Bericht door p0es »

heey,

Mijn kat Elmo (1 jaar) doet dit ook, hij ''sabbelt'' er ook bij, alsof hij aan het drinken in bij zn moeder.
En hij doet het alleen maar op z'n fleece-kleed dat ie vanaf het begin had.
Omdat zn moeder nix meer van haar kittens wou weten en ze een beetje agressief werd hebben we hem al vanaf 6 week dus ik denk dat het daar aan ligt (ookal was hij vanaf 6 week al helemaal zelfstandig: plassen in bak, brokjes etc)

groetjes

ps. denken jullie dat hij dat kleedje als een soort van moeder/bescherming beschouwd??
Sandra W
Tijger
Tijger

Bericht door Sandra W »

Jazeker. Laatst legde ik op de kittenafdeling een nieuw wollig harig kleedje in een rieten mandje en toen kwam er direct een kittentje op af die er gelijk heel enthousiast met veel "miep-miep" geluidjes op begon te trappelen en aan te sabbelen en er daarna niet meer uit weg te slaan was. Ik weet zeker dat ze toen echt een "moederpoes"-ervaring had en dat was zoooo schattig!

groeten,
Sandra
p0es
Huiskat
Huiskat

Bericht door p0es »

lief :grin: ik vind het ook wel schattig wanneer hij weer aan zn kleedje sabbelt :grin:
Nu hij zn moeder niet meer nodig heeft zal het dus wel een gewoonte zijn :-P nog ff lekker kitten spelen :grin:

groetjes
evaleeuw
Lynx
Lynx
Contacteer:

Bericht door evaleeuw »

Ik heb van nep-bont een kussen voor Ari gemaakt toen ze hier kwam wonen. Ze is er verzot op!! Een paar keer per dag staat ze er op te trappelen en te mauwen...heel schattig! :grin:
Groetjes Eva
Gesloten