# Wordt mijn kat wat rustiger als ik een maatje aanschaf?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
Gebruikersavatar
p0es
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 sep 2008 15:50
Locatie: Leeuwarden

# Wordt mijn kat wat rustiger als ik een maatje aanschaf?

Bericht door p0es »

Hey iedereen,

ik heb 1 kat (Elmo) van 1 jaar oud, een (ex)kater btw. Hij houdt erg van spelen en vaak speelt ie dan meteen wild: nagels uit, bijten enzo, hij bedoelt het wel lief, maar dit is natuurlijk niet zo prettig voor mij :roll:
Tijdelijk woon ik weer bij mn ouders (met kat) maar wanneer ik een nieuwe woning heb gevonden wil ik graag een kitten bijnemen.
Mijn vraag was nu of Elmo dan mss wat rustiger wordt wanneer hij een maatje (poes/kater??) heeft.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: wordt mijn kat wat rustiger wanneer ik een maatje aanschaf?

Bericht door Leonie89 »

hallo,
hey wat grappig, mijn kat heette ook elmo (ook ex kater, nu 14 jaar).
of je kat rustiger wordt door de kitten is denk ik niet te zeggen.. het kan zijn dat hij zijn enthousiasme kwijt kan bij de kitten, maar misschien ook helemaal niet. misschien wordt hij nog wel drukker.. ik heb geen idee. Hoe is Elmo met andere katten?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: wordt mijn kat wat rustiger wanneer ik een maatje aanschaf?

Bericht door rieneke »

ik zou het doen, een kater van een jaar oud is nog hartstikke speels, en zal het zeker waarderen.
ik heb hier drie katten waarvan er twee oud zijn, de derde is een eigenheimer.
mijn katertje van drie wilde zo graag met ze spelen, maar hij kreeg steeds het deksel op z'n neus. hij werd hier bijzonder balorig van.
ik heb er een kitten bijgezet, en het resultaat is fantastisch, ze houden zich lekker bezig met elkaar :grin:

speel trouwens niet met je kat met de handen, gebruik liever een hengeltje of zo.

laat je nog weten hoe of wat?
ben benieuwd :smile:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: wordt mijn kat wat rustiger wanneer ik een maatje aanschaf?

Bericht door Sandra W »

Je kat wordt er op zich niet rustiger van, maar hij zal zich wel meer met de andere kat kunnen gaan bezighouden en dus zijn energie beter kwijt kunnen en daar wordt hij dan wel gelukkiger van.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
p0es
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 sep 2008 15:50
Locatie: Leeuwarden

Re: wordt mijn kat wat rustiger wanneer ik een maatje aanschaf?

Bericht door p0es »

bedankt voor de reacties :smile:
elmo is een binnenkat maar ik ga af en toe met hem naar buiten aan een lijntje. Als ik dan een andere kat tegenkom begint elmo wel vaak te blazen. maar hij is toch ook wel weer heel nieuwsgierig.
nu weet ik in ieder geval wel dat ik er nog een kitten bij neem :grin: ook om elmo gezelschap te houden wanneer ik niet thuisben.
weet iemand wat er het best bij een drukke, vrolijke, 1 jarige (ex)kater past?? een poes of nog een kater.

(de tip om met een hengeltje oid te spelen is wel erg handig :grin: denk dat ik maar wat soorten aan ga schaffen)
Gebruikersavatar
Cisca 54
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2008 10:41

Re: wordt mijn kat wat rustiger wanneer ik een maatje aanschaf?

Bericht door Cisca 54 »

Hoi,

Ik had het probleem wat jij hebt ook, ik heb er een kitten bij genomen. Niet een heel kleintje,
omdat hij zo wild was en ik bang was dat hij het zou slopen. Ik heb uit het asiel een poesje van 5
maanden gehaald en.. het was liefde op het eerste gezicht. Ze speelden en speelden en hij
sloeg zijn nagels niet meer uit naar mij. Het is een hele lieve kater geworden. Dit heb ik gedaan
op advies van een gedragsdeskundige. Ik heb er geen spijt van gehad. Ik zou wel een poesje nemen.
Bij twee katers kun je een zindelijksheidprobleem krijgen.

Groetjes Cisca.
Gebruikersavatar
p0es
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 sep 2008 15:50
Locatie: Leeuwarden

Re: wordt mijn kat wat rustiger wanneer ik een maatje aanschaf?

Bericht door p0es »

ey Cisca,

bedankt voor je reactie :smile: het overtuigt mij steeds meer dat het een slimme keus is om er nog 1 bij te nemen.
ik denk er ook wel aan om 1 uit het asiel te halen, daar zit het er in ieder geval vol genoeg mee ;-)

groetjes
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: wordt mijn kat wat rustiger wanneer ik een maatje aanschaf?

Bericht door oonah »

Ik heb ook een kleintje erbij gehaald voor mijn kater (4j), ik merk echt verschil, hij is rustiger geworden, en zelfs een echte loebas als het op de kleine aankomt, laat echt alles doen, in staart en poten bijten, en hij speelt er heel voorzichtig mee. Ik ben heel blij dat ik er eentje bij heb, het doet hem duidelijk erg goed.
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Re: wordt mijn kat wat rustiger wanneer ik een maatje aanschaf?

Bericht door Tejo »

Weet niet of je inmiddels al een maatje bijhaalde voor Elmo?

Ik wilde je nog even zeggen dat ik het zeker een goed idee vond. Ik had onze eerste kat al lang en na een vijftal jaren haalden we een kitten in huis. Maar het ging niet goed, leek het! Ze wilde niks van het kleintje weten en liep constant weg van haar, trok de straat op en bleef ganse dagen weg. In huis was het een geblaas en hevige onderlingen ruzie. Zo een week lang. En net op de dag dat we beslisten van, we geven het nog een dag, keerde het tij. Vanaf de volgende dag bleken de twee elkaar te tolleren en stilaan werden het vrienden.
Op nu en dan een vecht- of stoeipartij na (niet altijd duidelijk voor ons) waren ze beste maatjes. Onze jongste poes stierf 2005 en tot die dag sliepen de twee altijd samen in eenzelfde mandje, ze speelden uren aan een stuk en zochten constant elkanders gezelschap op!
Dus, op basis van mijn ervaringen zou ik zeggen; doen maar die andere kat erbij!!!
En even volhouden en tanden bijten dan!

Succes! :eclap:
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
p0es
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 sep 2008 15:50
Locatie: Leeuwarden

Re: wordt mijn kat wat rustiger wanneer ik een maatje aanschaf?

Bericht door p0es »

Komt me bekend voor, omdat ik een jaar in den haag woonde (nu weer trug in friesland) heb ik met Elmo vanaf jongst af aan al heen en weer gereisd naar friesland, hier logeerden we bij ouders die ook 2 katten hebben, de oudere pikt niet nog 1 in huis en geeft heb gewoon een tik. dit accepteerd ie ook gewoon en laat haar dan met rust.
Maar ze hebben ook een jongere kat, een half jaar ouder als Elmo (2 dus) dit is een heel klein tenger poesje en werd dus elke keer erg gepest door Elmo. Ik zit er dus ook wel aan te denken om een beetje brutaal katje in huis te nemen. Zodat hij/zij Elmo wel een beetje aankan en niet meteen in een hoekje gedrukt wordt. Is dit een slim idee of heb ik dan opeens 2 druktemakers in huis :lol:
Gesloten