# Twee nieuwe katjes

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
Gebruikersavatar
Pompidou_poesie
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:57

# Twee nieuwe katjes

Bericht door Pompidou_poesie »

Hoi

Wij krijgen binnen een week of 10 2 kleine katjes, ze zijn op 24/8 geboren.

Wat moeten we zeker voorzien, natuurlijk denk ik aan de evidente dingen als kattenbak, luik, eten, drinken, ...

Maar zijn er minder voor de hand liggende dingen waar ik zeker moet aan denken, dat ik ze in huis heb?

We hebben ook een hond, een Berner Sennen, een grote loebas, die geen vlieg kwaad doet, dus ik denk niet dat de katjes een probleem zullen vormen, maar hoe kan ik haar al aan die katjes laten wennen, kan ik bvb een handdoek of zo tussen de kleine katjes leggen en die dan meenemen naar huis om onze hond te laten aan ruiken, zodat ze al de geur wat gewoon is??

Sorry voor de vele vragen, maar ik wil deze twee lieve beestjes natuurlijk de beste thuis geven die ik kan!

Bedankt
Cindy
baasje van Akira (Berner Sennen) en Pompidou en Poesie (twee kittens, die over 10 weken bij ons in huis komen!)
Groetjes van Cindy
baasje van Akira (berner sennen) en personeel van Casper, Elias, Pompidou en Poesie
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 2 nieuwe katjes

Bericht door evaleeuw »

Leuk dat je twee kittens krijgt!
Met een kattenbak, luik eten en drinken kom je al een heel eind, maar heb je ook gedacht aan een krabpaal, speeltjes, vlooienspray, ontwormingsmiddelen en bijvoorbeeld een DA? Ook zijn er mensen die zweren bij twee kattenbakken of zelfs meer (bijvoorbeeld een boven en een beneden).
Persoonlijk zou ik ook vragen wat voor kattegrid de mensen gebruiken waar je de kittens haalt, vaak zijn de kittens daar aan gewend en is het makkelijker ze zindelijk te houden/maken. Dit geldt ook voor het voer (niet voor de zindelijkheid natuurlijk :icon_shifty: ) Als je dan eventueel over wil stappen op een ander merk kan je het langzaam aan steeds meer mengen.

Dat van de geur voor je hond zou ik niet durven beweren maar klinkt best aannemelijk. Er komen vast meer reacties op je vragen!

Veel succes!
Groetjes Eva
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: 2 nieuwe katjes

Bericht door Boomer »

Je kan een handoek doen , over het algemeen werkt het zo bij dieren.
Als je hond nu niets met katten doet (bv buiten ) dan heb je grote kans dat hetstraks ook geen problemen geeft.
Om je kittens te introduceren zou ik de kittens even vasthouden en je hond laten snuffelen en als het goed gaat goed belonen.
Mijn honden hebben nooit problemen opgeleverd met kittens op zo'n manier. Maar kijk ook goed naar de kittens. Kittens kunnen ook uit angst dingen doen, wat je hond niet leuk vind. Bescherm dus ook je hond tegen je kittens ipv van alleen andersom :)
Waarschijnljk zal je hond wel altijd de baas in huis blijven ivm de roedel (hij/zij was er als 1e), opzich is dat geen probleem. Als je de kittens gaat uitzoeken zou ik geen angstige kittens uitzoeken maar met een beetje lef.
Wel zal ik de 1e tijd goed uitkijken. Daar bedoel ik mee dat je hond een flinkert is en makkelijk je kitten kan pletten. Ook zal dit niet bewust gebeuren.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: 2 nieuwe katjes

Bericht door Lotte »

Berners staan er om bekend dat zij erg goed samen gaan met katten.
Uit ervaring kan ik je gelukkig ook vertellen dat het ook echt zo is :D

Ik zou de kittens eerst even in de reisbak laten en je hond dan in de kamer laten.
Je hond kan dan eerst even op haar gemak wennen aan de geuren en geluiden van de kittens.
Als dat goed gaat kan je ze los laten.
Wel in de buurt blijven in het begin, maar dat is wel logisch he ;)

Ik ben benieuwd hoe ze straks op elkaar gaan reageren!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: 2 nieuwe katjes

Bericht door Shaz »

Vraag inderdaad welk merk voer en kattenbakkorrels de kittens gewend zijn zodat je dat in het begin zo kan laten en eventueel later kan gaan mengen met een ander merk als je over wil stappen.

Wij hebben inderdaad een handdoek met geur eraan gevraagd toen we er een hond bij kregen voor de hond die we al hadden, lijkt me nu met de kittens ook geen slecht idee.

En laat ze in het begin absoluut niet alleen met de hond! Hoe lief de hond ook is, hij zal er maar per ongeluk op gaan liggen.

Verder lekker genieten van jullie nieuwe katjes, veel plezier daarmee ;-)
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Pompidou_poesie
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:57

Re: 2 nieuwe katjes

Bericht door Pompidou_poesie »

Afbeelding

Dit zijn ze nu, 4 weekjes oud!!!

Linkse is Pompidou, rechts is Poesie!

We gaan ze op 25 november halen!! Dan zijn ze 13 weken!!!

Nu gaan we elke maandag en donderdag bij ze kijken!!
Groetjes van Cindy
baasje van Akira (berner sennen) en personeel van Casper, Elias, Pompidou en Poesie
Gesloten