# Een jonge en een oude kat samen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
bacil112
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 aug 2008 21:07

# Een jonge en een oude kat samen?

Bericht door bacil112 »

Hoi iedereen,

Ik zal maar meteen beginnen met m'n verhaal. Mijn vriend en ik gaan in september dit jaar samenwonen. We zijn allebei dierenliefhebbers en willen dan ook graag 2 katten adopteren. Dit moeten zowieso volwassen katten zijn en echt binnenkatten. We gaan namelijk wonen op 65 m2 en de katten hebben geen mogelijkheid om zelfstandig naar buiten te gaan. Ik zat wel te kijken naar een kattentuigje, maar kunnen volwassen katten dat ook aanleren?

De volgende vraag gaat over leeftijdsverschil. We hebben al een paar katten op het oog. Bijv. een kater van 2 jaar en een poes van 13.
Ik vraag me eigenlijk af of het verstandig is om katten te nemen met een dergelijk leeftijdsverschil? Het zijn beiden rustige en lieve katten dus het karakter ligt wel dicht bij elkaar, maar ik ben dat ze niet aan elkaar kunnen wennen, of dat de jongere kater erg verdrietig kan worden als de oudere poes overlijdt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Daarnaast vroeg ik me ook af of het beter is om ze allebei tegelijk in huis te nemen of eerst 1 kat, en daarna een 2e.

Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden!!
Laatst gewijzigd door bacil112 op 27 aug 2008 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: een jonge en een oude kat samen?

Bericht door Sandra W »

Als ze allebei rustig en lief zijn moet het kunnen lukken, maar als de jongste nog erg energiek en speels is kan het voor de oudste soms wat te druk zijn (maar sommige oudere katten komen dan juist in hun tweede jeugd ;-)).

Aan een tuigje zou ik persoonlijk bij de 13 jaar oude kat niet meer beginnen, maar bij de 2-jarige kat kan het eventueel wel. Je kunt ze verder beter samen in huis nemen, want anders heeft er eentje een voorsprong wat territorium betreft en dat maakt de acceptatie lastiger. De jongste kat kan de oudere kat inderdaad gaan missen na overlijden, maar dat hoeft niet en het is meestal weer snel voorbij, dus daar hoef je het niet voor te laten.

Ik hoop dat je hier iets en hebt en natuurlijk dat je voor deze schatjes gaat!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: een jonge en een oude kat samen?

Bericht door jobey »

leeftijdverschil hoeft echt geen probleem te zijn, je moet er alleen op letten dat ze met hun karakters en gedrag goed bij elkaar passen
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
madka8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jun 2008 12:54

Re: een jonge en een oude kat samen?

Bericht door madka8 »

Ik ben zelf een baasje van Nona en Madame.
Nona is nu 9 weken en Madame is 9 jaar oud.
In het begin ging het wel moeilijk maar ik merk dat ze steeds meer aan elkaar beginnen te wennen.
Ik kan de katten ook niet zelfstandig op het balkon laten want de vloer is te diep voor een kattenluikje.Daarbij woon ik gehuurd en als je eruit gaat zul je voor een nieuwe deur moeten zorgen als je een kattenluikje wilt.

Nona en Madame zijn weliswaar geen dikke vriendinnen maar ze accepteren elkaar en das voor mij al genoeg

Groeten Sanne
Gesloten