doofheid

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
blue
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 aug 2008 09:31

doofheid

Bericht door blue »

Hallo,

Mijn kat (europese korthaar) is inmiddels 16 jaar. Volgens mij is hij behoorlijk doof aan het worden, want hij reageert niet meer op zijn naam als ik hem roep maar wel bijvoorbeeld op fluittonen en als ik een klikkend geluid maak met de tong. Dus helemaal doof is hij niet. Je ziet zijn oortjes dan bewegen maar kan niet goed plaatsen waar het geluid vandaan komt. Als ik 's ochtends binnenkom blijft hij gewoon doorslapen. Pas als ik hem aanraak reageert hij. Verder slaapt hij heel veel en is meer in zichzelf gekeerd. Het lijkt wel of hij in zijn eigen wereldje leeft. Vroeger was dat anders, zodra hij de deur hoorde, kwam hij naar me toe. Heeft het feit dat hij in zichzelf gekeerd is met die doofheid te maken of zou dat gewoon de ouderdom zijn? Komt het vaker voor dat kattten van die leeftijd langzaam doof worden of zou het toch iets medisch zijn. Verder lijkt hij er zelf geen echte last van te hebben (ik meer dan hij). Ik wil die grote knuffelkont weer terug die hij was, maar misschien zit dat er wel niet meer in.

Herkent iemand dit?

Groet,
Lisa
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: doofheid

Bericht door rieneke »

je zou voor de zekerheid eens een ouderdomscheck kunnen laten doen bij de dierenarts.
maar op zich is het niet gek als een oudere kat meer slaapt en wat dovig wordt.
mijn miep (16) hoort me niet meer roepen, maar als ik het blikje met de brokjes schudt, dan komt ze wel.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: doofheid

Bericht door Leonie89 »

onze kat van 14 is de laatste jaren ook steeds meer gaan slapen en heeft minder drang om te spelen als eerst.. doet zijn eigen ding, maar is ineens net een kitten als het om voer gaat.. zolang dat ok blijft lijkt me geen serieus probleem.. maar zoals rieneke al zei kun je altijd die ouderdomscheck laten doen.. dan kun je dingen uitsluiten..
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: doofheid

Bericht door Kattenbella »

Lisa, als het alleen maar zijn doof zijn is zit die knuffelkont er echt nog wel in. Je moet hem inderdaad even anders leren benaderen. Voorzichtiger, met handgebaren, kloppen op de vloer eventueel, maar gewoon laten zien dat je er bent en niets onverwachts doen.

Ik heb hier twee heerlijke dove katten, met de allerhoogste knuffelfactor ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: doofheid

Bericht door yana »

Langzaam doof worden kan inderdaad voorkomen bij oude katten.
In z'n eigen wereldje leven kán daarmee te maken hebben, óf misschien beetje dementie.
blue
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 aug 2008 09:31

Re: doofheid

Bericht door blue »

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb me inmiddels via deze site wat meer verdiept en het zou inderdaad heel goed mogelijk zijn dat hij een beetje dement aan het worden is. Hij poept ook wel eens in de kamer, terwijl zijn bak gewoon schoon is. Ik dacht altijd dat dit gewoon toeval was, maar het zou mede gezien zijn leeftijd, doofheid en het in zijn eigen wereldje leven, te maken kunnen hebben met dementie (ik wist helemaal niet dat dit bij katten voorkwam). Ik geef hem nu extra veel aandacht en probeer hem te prikkelen d.m.v. spel, geluiden en zijn lievelingseten. Dit lijkt te helpen en hij blijft zowaar bij me liggen als ik hem bij me leg.

Kunnen demente katten trouwens goed hun weg terugvinden naar huis, of zal ik hem voortaan maar alleen in mijn achtertuin laten? Ik heb al onlangs afscheid moeten nemen van mijn poes d.m.v. een tragisch ongeval, ik moet er niet aan denken dat er iets met Fonzie gebeurt.

Groet,
Lisa
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: doofheid

Bericht door Sandra W »

Laat je oude kat voor de zekerheid maar alleen in je achtertuin, zeker omdat hij nu doof is en dus het verkeer niet meer kan horen. Hij heeft daar vast geen problemen mee.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: doofheid

Bericht door Kattenbella »

Als je schuttingen hebt kan je een klein gaastukje naar binnen doen zodat hij er niet overheen kan komen.
Geef hem een knuffel!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: doofheid

Bericht door Kattenbella »

En, hoe gaat het nu?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
blue
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 aug 2008 09:31

Re: doofheid

Bericht door blue »

Helaas is Fonzie vorige maand overleden aan de gevolgen van longkanker. Hij ging in die week steeds minder eten en toen ben ik met hem naar de DA geweest. Bloed was goed, DA vermoedde een verdikte hartspier. De volgende dag een echo gemaakt van zijn hart onder een lichte verdoving. Hij is nooit meer wakker geworden uit die narcose. Hij was zo verzwakt. Fonzie heeft een respectabele leeftijd gehaald van 16 jaar en op zich heb ik daar vrede mee, maar we missen hem wel heel erg. Mijn andere poes is in augustus overleden, hopelijk zijn ze nu weer samen....

Ik wil je in ieder geval bedanken voor je getoonde belangstelling.

Met vriendelijke groet,

Lisa
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: doofheid

Bericht door Kattenbella »

Lisa, veel sterkte! Je hebt alles voor Fonzie gedaan. Zal moeilijk voor je geweest zijn. Zeker na alle jaren met hem Hoe gaat het met jou?

Dikke knuffel Bel en de katten
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: doofheid

Bericht door Sandra W »

Ook al zijn ze dan oud en krakkemikkig en is het hun tijd om te gaan, toch blijft het altijd heel verdrietig om je huisdier te verliezen, ik wens je dan ook heel veel sterkte met het verwerken van deze klap.

groeten,
Sandra
Gesloten