# Voorstellen en een paar vraagjes

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
remco30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jul 2008 21:46

# Voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door remco30 »

Hallo iedereen,ik ben remco 30jr uit omg. rotterdam en een flink tijdje samenwonend met mijn vriendin.
Omdat we al heel lang met het idee rondlopen om een huisdier te nemen(kinderen zijn voor ons helaas niet vanzelfsprekend),willen we hierover nog het een en ander vragen.
Een paar dagen geleden hing er een briefje aan een prikbord dat er 2 kittens gratis af te halen zijn.
Het betreft hier om een broertje en zusje,en omdat we alletwee werken lijkt ons voor de katjes prettiger als we ze alletwee nemen.
Ze zijn 8 weken en zijn goed speels,zien er gezond uit e.d. en oogjes staan ook helder.
Gedrag is ook(zover ik het kan zien)goed,ze komen naar je toe en gaan spelen.
Voor de rest weten we er helemaal niks van over katten in het algemeen.
We hebben samen geen ervaring in het houden van huisdieren,en nu zitten we in een lastige tweestrijd.
Aan de ene kant lijkt het ons echt geweldig,lekker wat leven in de brouwerij en na een lange tijd van ellende e.d. een welkome afwisseling.
Aan de andere kant zijn we bang voor onze spullen,we horen soms van mensen het ene horrorverhaal na het andere,flinke halen in bankstellen enz.
We hebben best dure meubels van suede dus evt. halen zie je er denk ik goed op.
Mensen zeg dan dat je het af kan leren met een plantenspuit,maar ja daarvoor moeten ze het eerst doen en dan is het toch te laat?
Ook heb ik mensen gesproken die echt nergens last van hebben,dus ja.... wat doen we?
Als we ze nemen,is het dan verstandig om 's nachts de kittens in een aparte kamer te laten slapen met de deur dicht en pas rond te laten lopen als ze wat rustiger zijn?want dat is toch een beetje onze bedoeling dat de katjes gewoon overal moeten kunnen lopen e.d. ook in de nacht.
Kun je in het begin al zien aan het gedrag wat voor soort katjes het zijn?dus kun je al vroeg zien of het slopers worden of juist niet?
De katjes hebben we al 2x bekeken en er was een 3e bij maar die blijft bij die mensen,hij was ook het drukste klom in stoelen en banken e.d,die andere 2 deden dat weer veel minder.

Ook verstandig om een verzekering af te sluiten,dit is maar een paar euro per maand maar volgens mij scheelt dit wel een hoop in ellende.
En hoe vaak moet ontwormen,ookal blijven de katten binnen?
Nog een vraagje:als katten haarballen krijgen,valt dit makkelijk schoon te maken?
Sorry voor al die vragen en dat hele verhaal,maar we willen een weloverwogen keus maken en we hebben nog geen ervaring dus vandaar.
Alvast heel erg bedankt. :eclap:
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Re: Voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door rissie »

Met al de vragen die je stelt en de angst dat je spullentjes kapot gaan of als ie een haarbal er uitgooit dat je de vlek niet uit je vloerbedekking krijgt......

Is het dan wel wijs dat je een kat neemt!!!!

Een kat is een geweldig dier om in huis te hebben, maar kittens moeten alles van A-Z nog leren. Wat ze wel mogen en wat ze niet mogen. En ja dan gebeuren er wel eens ongelukjes, de perfecte kat bestaat niet. Een kat moet wel kat kunnen wezen met al zijn streken en kapriolen.

En de eerste weken gaat er heel veel tijd in zitten in het opvoeden van een kitten, en wanneer dit gebeurd is ben je nog niet klaar. Want katten blijven onvoorspelbare wezens. Dus als ik jouw was zou ik er nog even over nadenken.
remco30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jul 2008 21:46

Re: Voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door remco30 »

Toch besloten om het te doen,het is eigenlijk niet erg en je krijgt er zoveel meer voor terug.
Volgende week dinsdag ophalen en woensdag worden ze gechipt en de inentingen.
Toch heel erg blij. :-P :-P
Claire68
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 dec 2007 11:10
Locatie: Leeuwarden

Re: Voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door Claire68 »

Het is goed dat je weet waar je aan begint! Het lijkt me voor jullie een heel goed idee om een speciale kattenkamer in te richten, met veel speelmogelijkheden. En om dan de katten, zolang ze nog zo jong en speels zijn, alleen onder toezicht in de rest van het huis te laten. Dus inderdaad 's nachts of als je niet thuis bent: opsluiten in die kamer. Voor elk ongewenst gedrag moet er in die kamer een alternatief zijn dat wel mag. Krabt een katje aan de bank, pak hem op en zet hem in de kattenkamer op de krabplank/krabwand of wat je daar ook maar voor hebt. Klimt een katje in de gordijnen, pak hem op en hang hem in de kattenkamer in het klimhangkleed of wat je daar ook maar hebt. En nog een essentiele tip: lees het boek KATTENGEHEIMEN van Vicky Halls. Dan ben je goed voorbereid! Als ongewenst gedrag eenmaal ingesleten is, is het heel moeilijk af leren. Maar meestal toch niet onmogelijk, dat bewijzen de verhalen van Vicky Halls.
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Re: Voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door rissie »

Alvast gefeliciteer met jullie nieuwe aanwinst. Het komt ook allemaal wel goed, het is gewoon een kwestie van opvoeden.
En je hebt er zoveel plezier van alleen door naar ze te kijken wat ze aan het doen zijn, kan je je al uren vermaken.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door Shaz »

Het kan nooit kwaad om je van te voren te verdiepen in de problemen die je tegen kan komen, zolang je je maar realiseert dat je met levende wezens te maken hebt en dus zijn die niet te programmeren. Een haarbal is hier op de tegels en het laminaat inderdaad makkelijk te verwijderen, eerder op de flat hadden we nog vloerbedekking en dan was het lastiger. Goede voeding kan hierbij ook goed helpen.
Omdat ik toch ook wel graag mijn woonkamer heel wil houden (en gewoon planten wil houden) komen de katten daar alleen als wij erbij zijn. Maar goed, daar moet je de ruimte voor hebben. De katten hebben bij ons altijd de zolder tot hun beschikking evenals de gangen en twee trappen waar ze heerlijk op en af kunnen sprinten. Belangrijk is dat je voldoende mogelijkheden geeft om hun nagels te scherpen, dus een goede krabpaal, altijd vers water, een kattenbak en wat speeltjes. Het scheelt al enorm dat jullie er twee nemen, dan hebben ze elkaar en dus hebben ze minder snel de neiging om aan je bank of behang te gaan hangen.
Veel plezier en succes!
groetjes Sharon
remco30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jul 2008 21:46

Re: Voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door remco30 »

Bedankt voor de antwoorden,we hebben 1 kamer over dus daar kunnen we er een kattenkamer van maken.
Overdag laten we ze lekker in huis rondrennen en 'snachts in de andere kamer en als we werken.Als ze ouder zijn dan kunnen we ze toch ook gewoon 'snachts vrij rond laten lopen?
O ja,ze hebben nu speciale kittensvoer is whiskas e.d. hierna aan te raden?ik heb gehoord dat droge brokken het belangrijkst zijn en natvoer niet zo?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door Shaz »

Droge brokken zijn inderdaad beter voor de tanden en er zit minder vet in. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van Whiskas, wij hebben dit ook aan onze oudste kat gegeven totdat hij blaasgruis kreeg. De dierenarts gaf toen aan dat dit vaak voorkomt bij katten die whiskas eten, het schijnt ook veel te zout te zijn. Daarna zijn we overgestapt naar Royal Canin en de andere katten hebben er nooit last van gehad. Is wel wat duurder, maar je hebt er ook minder van nodig.
groetjes Sharon
remco30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jul 2008 21:46

Re: Voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door remco30 »

Sorry nogmaals voor al die vragen hoor,maar ik wil zeker weten dat ik het goed aanpak en dat ik de katten niks te kort doet.
Dus als je alleen brokken zou geven dan volstaat dat(is dat ook royal canin)en af en toe een kattensnoepje?zo ja elke dag 1 keer of alleen in het weekend?

Nog een vraagje:mag je voederbakken verplaatsen?ik wil ze eigenlijk overdag in de keuken laten eten(vind ik gezelliger)maar als we niet thuis dan kan dat niet,dus dan wil ze verplaatsen naar de kamer die over is,of kan ik beter gewoon die voederbak daar laten staan?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door Shaz »

Geeft niks, zo ben ik zelf ook begonnen ;-)
Royal Canin kan je bij de dierenwinkel kopen en dat zijn inderdaad brokken. Een kattensnoepje krijgen ze hier eigenlijk maar heel zelden, ik haal dan liever een keer vis (is voor jezelf ook lekker) en geef ze daar dan wat van mee. Of een paar gewone brokjes door de kamer gooien, dat vonden ze hier als kitten ook altijd al geweldig.
Ik zou de voerbakjes niet teveel verplaatsen, katten weten graag waar ze aan toe zijn. Daarom staan de voerbakjes hier ook altijd in de gang, maar wel op een rustig plekje zodat ze ongestoord kunnen eten. Geef je ze eens iets extra's (zoals vis, een maaltijdzakje of hart) dan kan je dat rustig een keertje in de keuken doen.
groetjes Sharon
remco30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jul 2008 21:46

Re: Voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door remco30 »

Dus we kunnen ze gewoon alleen droogvoer geven,dus dan volstaat 2 bakjes toch?
O ja,het zijn kortharige huis tuin en keuken katten,die verharen toch minimaal?vooral als ze haast niet buiten komen?
Ik heb me laten vertellen dat een pers bijvoorbeeld meer verhaard,en af en toe de kat wassen is dat nodig?
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door loonsy »

Een kat wassen is in mijn ogen totaal overbodig... katten zijn van zichzelf zeer hygiënisch en als zij (vrijwel) altijd binnen zijn hoef je ze toch ook niet te wassen?

daarnaast zorgt het wassen van een kat ervoor dat de vacht minder waterdicht is (in principe niet iets waar je je zorgen om hoeft te maken bij een binnenkat) en dat de huid sneller geïrriteerd raakt.

als je per sé je kat wilt wassen doe het dan wel met een speciale zeep die ontwikkelt is voor katten... de huid van katten (en honden) is een stuk dunner en daarnaast verschilt de zuurgraad ontzettend van de onze.

het verharen kan ik alleen vergelijken met mijn katten (mogen allebij vrijlijk naar buiten en maken hier gaarne gebruik van) mijn katten verharen voordurend en veel!! maar je raakt er aan gewend... ik denk dat het bij binnenkatten wel mee zal vallen aangezien hun lichaam (misschien na een wat langere periode) zal merken dat het niet nodig is een zomer- en wintervacht te maken.

hoop dat ik wat info hebt gegeven :) heel erg veel plezier met de nieuwe katjes, ze zijn fantastisch... dat zal je merken
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door rieneke »

katten wassen doe je normaal gezien niet.
het geeft veel stress, terwijl katten zichzelf in principe goed schoonhouden.

wat het verharen betreft: ik heb 4 htk binnenkatten, en ik vind het verschillen per kat. ook al zijn ze allevier kortharig, de vachten zijn toch niet helemaal gelijk.
1 verhaart amper, 2 verharen flink, en 1 verhaart echt mega!
al met al verliezen ze echt veel haar :???:
Claire68
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 dec 2007 11:10
Locatie: Leeuwarden

Re: Voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door Claire68 »

Ja, door de kattenharen krijg je een hoop extra schoonmaakwerk hoor! :cry: Het is niet anders! :smile:

Langharige katten verharen niet méér, maar de hoeveelheid haar is meer doordat de haren langer zijn. Maar langharige katten moet je ook steeds kammen en dan verzamel je het meeste haar al. Dus daar zit het werk meer in met langharige katten.

Kat wassen: niet doen hoor. Tenzij een kitten in de stroop gevallen is ofzo... :-o :roll:

Katten hebben echt volledig genoeg aan een goed merk droogvoer en water. Op de zak staat hoeveel je moet voeren. Snoepjes zijn niet nodig. Katten vinden het totaal niet erg om altijd hetzelfde te eten, integendeel! Een goed merk droogvoer is duur, maar je hebt er minder van nodig en je krijgt er minder poep door, dus uiteindelijk, als je de kosten van een aantal maanden berekent, ook van kattengrit, is het zeker niet véél duurder.

Ik voer zelf Royal Canin, dat merk is uitstekend. Ik heb twee katten uit het asiel van 10 jaar oud, sinds een half jaar, en hun uiterlijk (vacht etc) verbetert nog steeds. Het enige dat beter kan zijn dan een goed merk droogvoer (voor katten zonder problemen en kwalen) is vers voer ('barfen', zie google), maar dat is meer gedoe en werk. Als je vers voer kant-en-klaar koopt is het natuurlijk weer wat minder werk maar wel duur.

Nu een verhaaltje dat je misschien erg tegenstaat, als je zelf bijvoorbeeld vegetarier bent... dan moet je het maar overslaan.

Wat niet duur is als versvoer zijn eendagkuikens (dit is afval uit de kippenindustrie, de uitgekomen haantjes worden weggedaan). Eendagskuikens zijn handig als vers voer, want alle soorten voedingstoffen (vlees, botten, pootjes, snavels, donsvachtje, organen) zitten daar kant en klaar aan, en ze zijn voor katten makkelijk en veilig te eten (want zacht). Ik had ze een poos in de diepvries voor mijn katten als tractatie, maar het was geen succes. Mijn katten bliefden die eendagskuikens totaal niet! Sommige katten doen er echter een moord voor! Dit verschilt dus enorm. Ik heb die eendagskuikens uiteindelijk maar allemaal ontdooid en in de bosjes gedumpt, waar ze binnen no time waren 'opgeruimd' door de buurtkatten. Die hadden dus even een feestje! Maar met zo'n 4-5 eendagskuikens per dag kun je in principe je kat volwaardig voeren. Als je dat zou willen. Brokjes zijn makkelijker.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door Boomer »

@Claire
Een eendagskuiken is geen volwaardig voer omdat de kuikens niet volgroeid zijn.
Doordat ze maar heel kort leven zit er heel weinig calcium (en andere belangrijke stoffen) in hun lichaam. Dit komt doordat het bot nog voornamelijk uit kraakbeen bestaat (naarmate dat een dier ouder wordt zet dit zich om in echt bot /calcium).
Je kan een kat wel elke dag een eendagskuiken geven (bv als gezonde snack). Maar zou oppassen als je een kat dit alleen geeft omdat het dan belangrijke stoffen gaat missen en dit op langer termijn problemen gaat geven.

Hier zijn ze overigens gek op kuikens. Ik moet ze echt verstoppen bij het ontdooien.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gesloten