Oude poes (17) vermagerd sterk en eet niet meer :-(

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Paulus
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jul 2008 17:27

Oude poes (17) vermagerd sterk en eet niet meer :-(

Bericht door Paulus »

Hallo,

Ik schrijf i.v.m. onze kat, Mickey. Hij wordt in augustus 17 jaar.

Sinds een aantal maanden is ze gaandeweg sterk vermagerd. In het begin at ze echter opvallend
veel (2 x zakje zacht vlees per dag + nog een bakje brokjes). Het afvallen ging echter gewoon door
en inmiddels is ze behoorlijk vermagerd.

Sinds deze week eet ze ook helemaal niet meer. Ze likt alleen het vleesnat en spuugt ook nog eens
regelmatig (+ heeft ze diaree). Omdat we op vakantie zijn is het nog eens extra vervelend (we zijn
al een keer terug gereden om naar de dierenarts te gaan). Op zich vond ze het voorheen nooit erg
om alleen te zijn (ze kan naar buiten), maar ze lijkt nu extra aanhankelijk als de buren haar bak komen
schoonmaken.

De dierenarts heeft geen vergrootte schildklier gevonden en denkt aan suikerziekte (zusje van Mickey
hebben we jaren terug toen ze 8 jaar ook moeten laten inslapen, mede omdat ze ernstig suikerziekte
had). Het vele eten en daarbij toch afvallen past zowel bij een schildklier probleem als bij suikerziekte.
Het gekke is dat ze echter helemaal niet veel drinkt (wat meestal toch voorkomt). We hebben dus
voorlopig een antibiotica geprobeerd en een ontwormingskuur (druppels in de nek) + een pillen kuur voor
de darmen (de dierenarts voelde iets wat leek op een "verdikking" in de darmen).

Die pillen krijgen we dus echt met geen mogelijkheid bij de poes naar binnen (zet eet niks meer / lijkt
niks lekker te vinden). Met een spuitje (verbrokkeld in wat catmilk) lukt ook nauwelijks. Mocht het toch
een schildklierprobleem zijn dan wordt dat een lastig verhaal aangezien daar alleen pillen voor blijken te
zijn (geen druppels of injectie) ? Suikerziekte vergt verder (bloed)onderzoek en dan rijst de vraag "moet
je daar aan beginnen, met een kat/poes van 17 jaar" ? De dierenarts zegt met zoveel woorden dat dat
een heilloze weg is....

Wat vinden jullie ? Wat kunnen we nog proberen ? Kent iemand een vloeibaar medicijn (injectie of via de
huid) voor schildklierproblemen ?

Wij zijn eigenlijk ten einde raad en vinden het vreselijkom haar zo mager te zien. Zou ze pijn hebben ?
of zich erg beroerd voelen ? Moeten we haar dan nog wel willens en wetens in leven "laten".

Ze heeft gisteren nog 2 muizen gevangen (!) en ons zoontje van 9 wil dat we al zijn spaargeld gebruiken
om de poes beter te maken. Ik heb dit echter in het verleden al met 3 honden en een andere poes
meegemaakt. Het is vreselijk, maar op gegeven moment heeft het geen zin meer. Ik denk dat het bij
Mickey ook zover is. Mochten jullie nog tips hebben over een medicijn voor de schildklier dan zijn wij zeer
dankbaar..

Groet,

Paul (en Bas)..

Afbeelding
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Oude poes (17) vermagerd sterk en eet niet meer :-(

Bericht door tacuma »

Hallo Paul,

Een heel moeilijk dilemma voor jullie! Aan de ene kant een kat die niet wil eten, aan de andere
kant vangt diezelfde kat wél twee muizen, dus blijkbaar heeft ze daar toch wel de energie voor.

Over schildklierproblemen bij katten kan ik weinig zeggen, en over diabetes alleen bij mensen.
Juist dat drinken is een aanwijzing, en voor eten dan niet al te veel belangstelling. Bloed prikken
om op suikerziekte te testen is niet al te belastend, hoor; een klein prikje in het oor volstaat.

Maar inderdaad: als het dier echt zwaar ziek zou zijn, heeft het gezien de leeftijd dan nog wel
zin? Zou het mogelijk zijn een second opinion aan te vragen bij een andere dierenarts, die er
misschien anders tegenaan kijkt? Zelf zou ik ervoor gaan, zolang de kat geen doodzieke indruk
maakt.

In ieder geval veel sterkte gewenst bij het maken van de afweging!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Oude poes (17) vermagerd sterk en eet niet meer :-(

Bericht door Kattenbella »

Ik ben het absoluut niet eens met jullie dierenarts wat betreft de suikerziekte.
Helaas zijn er maar erg weinig dierenartsen op de hoogte van het hoe en wat en het omgaan met suikerziekte bij katten. Vele blunders zijn gemaakt helaas!

Ik verwijs je naar het suikerkattenforum. http://www.suikerkatten.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Hier krijg je erg goede tips, adviezen en weten ze veel over ziektes. Ik hoop je hier snel te zien. je zal er erg veel aan hebben.

Bella
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Oude poes (17) vermagerd sterk en eet niet meer :-(

Bericht door Kattenbella »

Als toevoeging, ondanks dat ik uitstekende dierenartsen heb zelfs met betrekking tot de suikerziekte is hij bijna overleden door een hypo. De mensen daar hebben samen met de dierenartsbehandeling zijn leven gered!

Snel registreren, voorstellen en dan krijg je uitstekende hulp!

Ze hebben ook goeie topics over andere ziektes en denken ook daarover met je mee!
Laatst gewijzigd door Kattenbella op 18 jul 2008 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Oude poes (17) vermagerd sterk en eet niet meer :-(

Bericht door Kattenbella »

Paul, dit is het gedeelte over de suikerziekte.

Heeft je dierenarts bloedtesten gedaan. Het kan ook een nieraandoening zijn. Ik mis de testen. Jullie kunnen zo geen kant op.
Deze testen kosten misschien wel wat, maar jullie weten dan wel exact waar jullie aan toe zijn. Suikerziekte is zo goed te behandelen. Als ik alle opties op een rij zet zou ik hier bijna op hopen ;-)

Laat weten hoe het gaat en als er hulp nodig is ook!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Paulus
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jul 2008 17:27

Re: Oude poes (17) vermagerd sterk en eet niet meer :-(

Bericht door Paulus »

Hallo Kattenbella en Tacuma,

Bedankt voor de snelle reacties....Dat van de suikerziekte had ik 10 jaar geleden moeten weten met onze andere poes (het zusje van Mickey) die toen nog jong was. Voor Mickey is dit misschien te laat maar ik ga zeker eens kijken op het suikerkatten forum.

Wat me verbaast is dat zo'n dierenarts niet even in het oor prikt voor zo'n bloedafname. Of kan ie dat zelf niet onderzoeken en moet het eerst naar een lab gestuurd worden ?

Ik las net trouwens een interessante link over schildklier problemen bij katten. Symptomen lijken erg op suikerziekte.
http://www.fabcats.org/fvf/nvk/hyperthyroidie.html

Ik hoop dat ze het nog een paar dagen volhoud, dan ga ik nogmaals terug naar huis om bij de dierenarts langs te gaan.

Wordt vervolgd...

Paul
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Oude poes (17) vermagerd sterk en eet niet meer :-(

Bericht door Kattenbella »

Paul, kan je toch niet eerder gaan? Dit kan echt niet wachten! Vakantie is leuk, maar dit diertje heeft je nu nodig!
Hij heeft echt zoveel testen nodig en een paar dagen wachten kan fataal zijn.
Als je in Groningen woont doe ik het persoonlijk voor je ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Oude poes (17) vermagerd sterk en eet niet meer :-(

Bericht door Kattenbella »

Besef mij nu ook dat het weekend is :???:
Voor het zusje van Mickey kon je denk ik zo lang geleden niet veel doen. De meeste dierenartsen weten nog steeds niet hoe ze met suikerkatten om moeten gaan. Vaak worden ze afgeschreven of ze krijgen een veel te hoge begindosis insuline. :???:

Als je toevallig in mijn omgeving zou wonen zou ik het via mijn dierenartsen proberen.

Sorry, ik kan weleens heel graag willen dat het goed gaat ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Oude poes (17) vermagerd sterk en eet niet meer :-(

Bericht door Kattenbella »

Paul, laat je morgen de testen doen en ons weten hoe het is gegaan?

Succes en sterkte!

Bella
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Paulus
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jul 2008 17:27

Re: Oude poes (17) vermagerd sterk en eet niet meer :-(

Bericht door Paulus »

Hallo,

Nog even een bericht van mij....

Helaas hebben we Mickey gisteren door de dierenarts in laten slapen....

Op een röntgenfoto bleek dat ze een grote levertumor had die haar hele ingewanden platdrukten waardoor ze ook nauwelijks meer kon eten. Bij een eerste bloedtest maandag bleek al dat het geen suikerziekte was....

Na bijna 17 jaar hebben we dus afscheid moeten nemen van onze lieve poes en kampioen muizenvangen "Mickey". Onze zoon Bas en ook mijn vrouw en ik hadden het er best moeilijk mee. We mochten haar meenemen en hebben haar in een mooi kistje in de tuin begraven. De kinderen hadden tekeningen gemaakt en ze kreeg een - door onze zoon Bas gemaakte - amulet mee om haar nek. De zon begon sinds weken te schijnen toen we haar aan de aarde overgaven.

Bedankt voor de reacties en ik hoop tot ziens (waarschijnlijk komt er tzt weer een poes of kat)..


Groet,

Paul

"Onze lieve Mickey"
We kwamen voor je zusje, maar jij hing aan mijn jas.
Met je nagels klom je op mijn rug en toen zag ik je pas.

Een grijs gestreept brutaaltje die leek te zeggen, "hé",
Waar gaan jullie met mijn zusje naar toe ? Neem mij ook maar mee.

Samen onafscheidelijk, altijd een dolle boel
Sylvester op de vensterbank, jij op je favoriete stoel

Helaas werd "Feddepet" toen ziek en ging het steeds slechter met haar
Ze werd niet ouder dan 9 en dat was best wel naar.

Nu ben jij er ook niet meer, lieve poezenbeest.
We missen je en zijn blij dat je lang bij ons bent geweest.

Dag lieve Mickey.


Afbeelding
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Oude poes (17) vermagerd sterk en eet niet meer :-(

Bericht door rieneke »

fijn dat je nog even laat weten hoe of wat paul.
heel veel sterkte met jullie verlies!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Oude poes (17) vermagerd sterk en eet niet meer :-(

Bericht door Kattenbella »

Lieve Paul,

Gelukkig heeft ze zo lang bij jullie mogen wonen. Ze was dus echt nog een kleintje he! Dat is een lange tijd van jullie leven en voor jullie kinderen een heel leven.

Mooie foto van haar met Bas

Heel veel sterkte, jullie hebben alles gedaan en natuurlijk denk je na alles met het zusje aan suikerziekte. Ik had ook het idee dat dit iets anders was.
Ze had het niet beter kunnen treffen. Ik zie het met jullie zoon ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gesloten