Poep aan pootjes en slecht wassen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Myriam
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 jul 2008 09:18

Poep aan pootjes en slecht wassen

Bericht door Myriam »

Wij hebben 2 kittens, ze zijn nu 4 weken bij ons en zijn 3 maanden oud. Ze zijn goed zindelijk maar t probleem is dat 1 kitten, t katertje als hij gepoept heeft, kleine stukjes poep heeft aan zijn pootjes en dit vind je dan overal in huis. Erg onsmakelijk. Ook vind ik Pluk regelmatig naar poep stinken, alsof hij zich niet goed wast.

Mijn man roept al, ze gaan maar naar buiten want dit is smerig en kattenpoep is vies en kan je erg ziek, zelfs dood van gaan. Ik weet niet wat hier van waar is! We hebben ook een kindje van 3 jaar rondlopen, dus ja erg smakelijk is het allemaal niet.

Wat moet ik ertegen doen?
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: poep aan pootjes en slecht wassen

Bericht door Admin »

Wanneer katten na het kattenbakgebruik poep aan hun poten hebben, ligt dat vaak niet zozeer aan de manier waarop ze bak gebruiken of dat ze zich onvoldoende wassen (kittens wassen zich sowieso een stuk minder dan volwassen katten, net als kinderen vaak ook minder hygienisch op zichzelf zijn dan volwassenen).

Meestal ligt poep aan de pootjes aan de voeding, waardoor de ontlasting te dun is. Normale kattenontlasting is meestal redelijk 'droog'. Als het dier last heeft van dunnere ontlasting, dan blijft dat bij het begraven aan de pootjes zitten.

Kijk bij het kitten eerst eens hoe de ontlasting eruit ziet. Wat krijgt hij/zij te eten?

Verder moet ik het eerste verhaal nog horen over iemand die is gestorven door kattenpoep ;-) Dat het niet zo lekker fris is, zeker met een 3-jarig in huis, moge duidelijk zijn.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Myriam
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 jul 2008 09:18

Re: poep aan pootjes en slecht wassen

Bericht door Myriam »

Nou zo te zien hebben ze gwoon drollen zeg maar! Tis in ieder geval geen diarree. Ze krijgen 1 keer brokjes smorgens en beetje catmilk. Smiddags ook weer brokjes met water en savonds whiskas kitten natvoer gemengd met wat brokjes. Die brokjes zijn ook speciaal voor kittens.

Dus ja het zou natuurlijk aan het eten kunnen liggen, dus ik hoor graag als ik iets verkeerds doe met het eten.
Aphrodite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 aug 2009 16:49

Re: poep aan pootjes en slecht wassen

Bericht door Aphrodite »

Ja
ik ervaar dit probleem ook wel!
Hij is nu een 8 weken oud, en blijft ook regelmatig poep aan zijn pootjes hangen.
Hij had last van een darmontsteking, maar krijgt er nu medicatie voor.
Ik geef hem vooral junior brokjes en kittenmelk verdund met water. Eén keer (s avonds) krijgt hij een half zakje (50gr) kittenvlees.

Het is gewoon heel vervelend als je dan niet thuis bent, en hij heeft poep aan zijn pootjes hangen en springt dan op mijn stoffen zetel.
Zijn uitwerpselen lijken vrij goed, niet steenhard fzo..

Wat kan ik hieraan doen dan??
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: poep aan pootjes en slecht wassen

Bericht door Kattenbella »

Misschien zouden jullie ook naar de kattenbakkorrels kunnen kijken.
Hebben ze al een gedegen wormenkuur gehad?

Verder vind ik het commentaar van je man Myram erg onvolwassen. Jullie hebben voor een kind gekozen en ook voor twee jonge kattenkinderen. Als hij nu al zo begint te doen tegenover de dieren zou het misschien verstandig zijn snel een ander huis voor ze te vinden.
Verder sluit ik mij aan bij Roland, er is inderdaad nog nooit iemand overleden aan een beetje poep :???:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Aphrodite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 aug 2009 16:49

Re: Poep aan pootjes en slecht wassen

Bericht door Aphrodite »

Hallo

Bedankt voor de reactie.
Ik heb gewone kattenbakkorrel, zou niet weten welke andere ik zou moeten nemen.
Ik ben wel iemand uit Belgie, dus veel van jullie kattenbakzand, hebben ze hier denk ik niet, of is toch anders...

Hij is ontwormd door de dierenarts.. het is gewoon zo, dat terwijl hij het eigenlijk wilt onderstoppen, hij er per ongeluk gaat instaan...
maar ja, en meestal met de achterste pootjes,
is moeilijk denk ik he, om dit te voorkomen?
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Poep aan pootjes en slecht wassen

Bericht door Admin »

Een oorzaak van poep aan de pootjes kan ook zijn dat er te weinig korrels in de bak zitten, zodat hij onvoldoende de ontlasting kan begraven. Dan kan het ook aan de pootjes komen. Verder kan de kattenbak te klein zijn, zodat hij telkens per ongeluk erin gaat staan voordat hij klaar is.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Poep aan pootjes en slecht wassen

Bericht door Kattenbella »

Het gaat wel over, hoewel zijn ontlasting dus nog niet helemaal goed is. Kittens zijn net als kindjes ook nog wel een beetje onhandig op de wc ;-)
Succes en geduld!
Wat Roland zegt kan natuurlijk ook. Hoe groot is de bak?

Verder is een de grove korrel moeilijk te begraven door kleintjes.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Aphrodite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 aug 2009 16:49

Re: Poep aan pootjes en slecht wassen

Bericht door Aphrodite »

De bak, daar kan hij 4x in... dus het is een vrij grote neem ik aan!
Hoeveel moet je net doen in je bak?
Ik heb wel een laagje van enkele cm's erin gedaan, zodat hij erin kan graven..
Hoeveel cm doe je er dan in?

En misschien is het ook wel zo, dat hij nog jong is en onhandig is...
Alhoewel er dan anderen zeggen dat ze van kleins af aan, heel proper waren?
Hij is nog maar amper 8 weken oud
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Poep aan pootjes en slecht wassen

Bericht door Camoth »

8 weken is ook nog heel erg jong. Ik denk persoonlijk dat hij gewoon nog wat onhandig is en daarom soms in zijn poep gaat staan bij het begraven. Daar kan al het grit of ander voer in de wereld niks aan veranderen.

Je kant het proberen met ander grit, begrijp me niet verkeerd. Baadt het niet dan schaadt het niet. Maar mijn kitten Bindi doet dit ook wel eens per ongeluk. En die is al 4 maanden oud.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Aphrodite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 aug 2009 16:49

Re: Poep aan pootjes en slecht wassen

Bericht door Aphrodite »

Ja
ik denk dat hij nog onhandig is, dat het daar wat aan ligt.
Hopelijk leert hij het snel!

Maar hoeveel cm ongeveer moet je in je kattenbak doen?

alvast bedankt voor de tips he!!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Poep aan pootjes en slecht wassen

Bericht door Kattenbella »

Ik denk dat het belangrijker is voor zo'n kleintje dat het grit niet te grof is, dus fijne steentjes.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie