# Binnen- of buitenkat?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
kattc00
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jul 2008 18:32

# Binnen- of buitenkat?

Bericht door kattc00 »

Hallo,
Ik sta op het punt om een kat te nemen. Alleen zit ik met het volgende dilemma:

Mij lijkt het het leukst om een buitenkat te hebben (ook voor de kat trouwens..), maar ik woon 1 hoog. Is het mogelijk om een doormiddel van een bruggetje naar benden de kat te leren dat hij zo naar binnen of buiten kan? En zo ja hoe moetje dat aanpakken?

Als ik voor een binnenkat ga vraag ik me af of het niet saai of eenzaam voor de kat is.. Ik heb een appartement van 90 vierkante meter, is dat voldoende?

ik hoop dat iemand me kan helpen met wat tips!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: binnen of buitenkat

Bericht door Sandra W »

Een bruggetje maken lijkt me nogal lastig, maar misschien is het wel te doen als het maar veilig gebeurt. Een kat is slim genoeg om het na een tijdje te snappen, zeker als het een echte buitenkat is.

Maar er zijn ook wel andere oplossingen: sommige mensen laten hun kat naar buiten als ze naar hun werk gaan en weer binnen als ze thuis komen, maar misschien vind je dat te lang en laat je hem juist liever naar buiten als je zelf thuis bent. Ook heb ik wel eens gezien dat mensen hun kat met een mandje heen en weer takelen. Heel grappig om te zien, maar misschien niet zo praktisch ;-).

En verder kun je natuurlijk ook voor een binnenkat kiezen. Bij een kitten zou ik persoonlijk eerder voor twee kittens kiezen dan kunnen ze elkaar gezelschap houden, maar bij een wat oudere (asiel)kat is dat niet nodig. Zij kunnen vaak toe met wat minder bewegingsruimte en vinden het vaak erg prettig om de enige kat te zijn, zolang ze maar genoeg aandacht krijgen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: binnen of buitenkat

Bericht door rieneke »

je ziet het wel eens bij flats, zo'n plank schuin langs de gevel naar beneden, met dwarsplankjes er op.
als je dit doet, combineer het dan met een kattenluikje, zodat hij niet buiten z'n eigen territorium wordt gesloten.
persoonlijk denk ik dat de gevaren voor een kat in de meeste situaties te groot zijn.
ik zou het balkon afzetten en hem binnen houden.
zorg dat hij de hoogte in kan, eigen plekjes heeft, speel met hem, en geniet van je beestje :grin:
hier trouwens 4 katten op 50 m2
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: binnen of buitenkat

Bericht door jobey »

het maakt niet echt uit wat je kiest. Als je op een flat woont zou ik er wel eerder voor kiezen om er een binnenkat van te maken.

ik heb zelf ook 2 binnenkatten, en zolang ze maar hun krabpaal en hun muisjes hebben, vermaken ze zich prima. Ze hebben helemaal geen drang om naar buiten te moeten ofzo
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
peetie72
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:18
Contacteer:

Re: binnen of buitenkat

Bericht door peetie72 »

Ik zou de kat lekker binnen houden.
Hier 4 binnenkatten, en ze komen niets te kort hoor. Ze vermaken zich prima.
Heb je een balkon? Dat zou je dan eventueel nog af kunnen zetten, bv met een net (http://www.nettenlijn.com" onclick="window.open(this.href);return false; is een hele goede).

Als je veel aan het werk bent, zou je kunnen overwegen om een speelmaatje erbij te nemen als het karakter van de kat dat toelaat natuurlijk.

Groetjes, Petra
Blikopener van Kees, Kinky en Koetje.
Lieve Koos*, we missen je!
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: binnen of buitenkat

Bericht door evaleeuw »

Ik woon in de stad 2-hoog, er lopen hier ontzettend veel kattenvergiftigers heb ik van horen zeggen, dus heb ik een binnenkat. Volgens mij komt ze niets te kort maar vind het heerlijk om luchtjes van buiten op te snuiven als het raam open staat.
Sandra W schreef:je ziet het wel eens bij flats, zo'n plank schuin langs de gevel naar beneden, met dwarsplankjes er op.
Vrienden van mij hebben deze ook, alleen worden ze nog wel eens gesloopt door de buurtkinderen :-x
Groetjes Eva
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: binnen of buitenkat

Bericht door Leonie89 »

dat plankjes en bruggetjes idee vind ik maar eng, maar als het een echte buitenkat is is dat wel het beste voor hem/haar.. en je woont maar op een hoog..
maar een kat die nooit buiten is geweest weet niet wat hij mist.. wij hebben een kat die nooit buiten komt en ook geen behoefte heeft om naar buiten te glippen.. sommige katten kunnen goed alleen zijn (of willen juist het rijk voor zichzelf hebben), maar er zijn natuurlijk genoeg katten die zich gaan vervelen als hun baasje overdag niet thuis is.. dan zou ik er een vriendje bij nemen..
als je hem op je balkon wilt houden kun je die ook afschermen zodat ze er niet afvallen/springen..
genoeg mogelijkheden dus.. het hangt af van de kat en van wat jij wilt.. :)
Lies82
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2007 12:43

Re: binnen of buitenkat

Bericht door Lies82 »

Mijn vriend en ik hebben een buitenkat. Hij (Josse) is een gecastreerde kater van 1 jaar oud. Als wij uit werken zijn en 's nachts zit hij wel altijd binnen met voldoende speeltjes en alles wat hij nodig heeft. Maar ik ben vaak thuis (ik geef les), en overdag is hij dan wel buiten. We hebben nl. een heel grote tuin en hij houdt ervan om buiten te zijn, ik wil hem dat plezier echt niet ontnemen. :grin: Er zitten hier veel katten in de buurt. Toch ben ik soms ook ongerust hoor, ik heb hem al een paar keer aan de straat in de struiken zien liggen en ik mag er niet aan denken dat er iets met hem gebeurt. Soms achtervolgt hij ook een 'indringer', en dan is hij zo overstuur dat hij die blindelings volgt. We wonen gelukkig wel in een vrij rustige straat, en de kat van de buren is zijn speelkameraadje.
Maar ik ga ermee akkoord: als een kat nooit echt heeft geleerd om buiten te vertoeven, is hij binnen ook heel gelukkig!

Groetjes
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Re: binnen of buitenkat

Bericht door rissie »

Zeker op een flat zou ik een binnenkat nemen, die weten niet wat naar buitengaan is en is de aantrekkingskracht niet zo groot.
Maar neem je en buitenkat zou ik persoonlijk bang zijn dat die binnen weg zou kwijnen.

Wij hebben sinds kort een buitenkat uit het asiel, deze moet natuurlijk een paar weekjes binnen blijven om te wennen.
Hele dagen zat dat arme dier voor het raam, maar nu mag ie naar buiten en vind ie het heerlijk en hij komt trouw terug.

En met plankjes en trapjes werken, ik zou mijn hart vast houden.
Gebruikersavatar
moppie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 nov 2008 08:17

Re: binnen of buitenkat

Bericht door moppie »

hoi ,

dit is wel al een oud topic , maar ben toch blij dat ik het gevonden heb en de reactie lees over de binnekatten :oops:
ik wil mijn kat ook liever binnenhouden , ben veels te bang dat er iets gebeurt :-(
en heb hem gewoon liever bij mijn ( ook ivm mijn buurman , die heeft he tniet op katten en heeft vogels in zijn tuin , de kat van onze buren heeft daar al eens zijn slag geslagen en onze buurman heeft tegen iedereen met kat gezegt , als ie bij mijn in de tuin komt , komt ie er niet meer levend uit !
ik ga dat risico dus niet lopen , maar was bang dat ik mijn kat te kort zou doen als ik hem niet buiten zou laten , nu lees ik hier dus reacties dat ook binnenkatten happy daarmee kunnen zijn .
onze tijger is nu nog een kitten maar als ik hem nooit buiten laat , dan zal ie toch niets anders gewend zijn dan lekker binnen , speelgoed enzo heeft ie genoeg hoor plus ik ben overdag ook gewoon thuis kan ie lekker met mijn spelen ;-)
wel fijn om deze reacties nog te kunnen lezen , was er toch een beetje onzeker over :oops:

groetjes lon
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: binnen of buitenkat

Bericht door evaleeuw »

:lol: Fijn dat zo'n oud topic je kan helpen!
Groetjes Eva
Gebruikersavatar
moppie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 nov 2008 08:17

Re: binnen of buitenkat

Bericht door moppie »

:-P :oops: ja zeker haha .
ik had al ergens anders mijn vraag daarover geplaatst , maar kon met de zoekfunctie het toch niet vinden , had overigens in dat topic wel al wat antwoorden daarover gehad , maar dit lezen hier doet dan toch goed , ook omdat mijn man vind dat onze tijger straks wel naar buiten mag , hij vind het weer zielig en is van mening dat ie zijn energie kwijt moet , ja daar valt ook wel weer wat over te zeggen ,dus ja zit nog steeds in strijd met manlief .
maar als ik op mijn gevoel af ga , heb ik hem toch liever binnen ;-) weet ik zeker dat ie safe is en dat hem niks gebeurt ;-) , en dat gevoel wordt nu versterkt door dit ouwe topic :edance:
groetjes :grin:
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: binnen of buitenkat

Bericht door lievelijn »

je kan binnen ook een paar dingen aanpassen zodat je tijger toch zijn energie en ontdekkingsdrift kwijt kan! Zo verstoppen wij elke ochtend op verschillende plaatsen brokjes en hebben we ervoor gezorgd dat ze op vershillende plaatsen de hoogte in kan en de ruimte heeft om te ravotten te spelen, en als we thuis zijn spelen we ook lekker met haar. En daar heb je echt geen groot huis voor nodig wan wij hebben ook maar een appartement van 70m2. Een beetje creativiteit is daarbij wel handig ;) misschien dat het boek kattengeheimen van Vicky Halls je hierbij kan helpen!
ik <3 Vlinder
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: binnen of buitenkat

Bericht door Nyncke »

Zo'n systeem met diagonale plankjes met dwarslatjes hadden ze in een studentenhuis waar ik kwam. Ook op de eerste verdieping.
Daar is het altijd prima gegaan, er is ook nooit iets gebeurd.

De plank was een goede 20 cm. breed dat is breder en stabieler als de meeste takken waar een hoop katten op balanceren.

Mijn katten, Doortje is een buitenkat, een echt overlevertje.
Binkie is een grijze kater die veel slaapt maar ook buitenkomt.

Salsa en Mambo moeten nog even wachten tot ze naar buiten mogen. Ik ga in de winter nog 5 weken naar Brazilie, dan vind ik het fijner als ze binnenblijven. Het zou gemeen zijn ze eerst te wennen aan buiten en dan zolang binnen te moeten blijven.
IK wil anderen niet met die zorg opzadelen.
Dus in februari, als ik terugkom dan zijn zij de eersten.

Maar goed, ik woon in een huis met een tuin. In een rustige buurt en sport- en scouting terrein tegenover me.
Gesloten