# Eén of twee?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
Gebruikersavatar
Luna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 mei 2008 10:01

# Eén of twee?

Bericht door Luna »

Goedemiddag allen,

Over 33 dagen mag ik mijn poes Luna ophalen, ze is dan 9 weken.. De eerste week blijf ik lekker thuis om t beestje goed veel aandacht te geven.. Ik woon samen met mijn vriend in een appartement op de 1e verdieping; de kat mag dus niet naar buiten.

Mijn vriend en ik werken alle 2 full time en we zijn op woensdag vrij omdat we op zaterdag werken. De poes zit dus van 's morgens 8 uur tot 's avonds half 7 alleen thuis. Ik heb net een ander topic gelezen waarin ze adviseerde de kat in een kamer te laten waar ze niet al teveel kunnen slopen ;-) en dat zal bij mij dan mijn slaapkamer worden..

Mijn vraag is of dit niet erg is dat ze zo vaak alleen zit of dat ik er een 2e kat bij moet nemen.. Of is het met genoeg aandacht als we thuis zijn en genoeg speeltjes niet erg. Kan een kat zich makkelijk vermaken alleen?

Bedankt voor jullie antwoorden alvast!!

Mvgr, Kim
Luna en Valentino
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: 1 of 2?

Bericht door rieneke »

ik zou zeker voor twee katten gaan.
het katje is nog piepjong (beter is het ze wat langer bij moeders te laten) en speels. ik denk dat het erg frustrerend is voor de kleine om hele dagen alleen te zitten.
d8it katje zal veel evenwichtiger opgroeien als ze een maatje heeft om mee te slapen en te spelen.
Gebruikersavatar
Luna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 mei 2008 10:01

Re: 1 of 2?

Bericht door Luna »

Bedankt voor je reactie!

T enige probleem is dat ik van mijn huisbaas geen huisdieren mag houden.. Officieel mag hij me dit niet verbieden in strijd met het privacy beleid tenzij het overlast geeft, maar dat doet er nu even niet toe. Ik kan 1 katje nog wel houden.. 1 maakt minder geluid dan 2, 1 kost minder dan 2, 1 is makkelijker te verantwoorden als 2.

Daarom wil ik dus maar 1 kat.. Die ik alle liefde vd wereld wil geven.. Maar ik snap dat met zn tweeen leuker is. Wat zou er gebeuren/mis gaan, als hij in zn eentje blijft?

Bedankt voor de reactie alvast.

Mvrg, Kim
Luna en Valentino
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: 1 of 2?

Bericht door rieneke »

je hebt goede kans dat het beestje uit frustratie de boel gaat slopen vrees ik.

als je echt maar 1 kat wil, dan is het verstandiger naar het asiel te gaan en een rustige volwassen kat uit te zoeken.
veel wijsheid!

oh ja, nog wat...voor jezelf wel een goed idee de kat de hele dag in een kamertje op te sluiten zodat ze niks kan slopen, voor de kat stukken minder. geef het beestje ajb de ruimte.
en ga er maar gewoon van uit dat er het nodige gesloopt gaat worden, want dat is nu eenmaal wat jonge katjes doen.
beter is het waardevolle dingen veilig te stellen tot ze wat ouder is.
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: 1 of 2?

Bericht door jobey »

inderdaad. Neem of een volwassen kat uit het asiel, die wel alleen kan zijn. Maar een kitten alleen, vind ik ook niet echt een goed idee.

Bij het slopen zou je moeten denken aan je behang en gordijen en delen van bijvoorbeeld een bank stel. Hier doen die van mij dat niet echt, maar hier en daar een stukje behang, waar van ze denken dat ik het niet zie, doen ze wel hoor.

Ook vind mijn jongste het leuk om de gordijen te laten wapperen. Gaat ze er heel hard langs rennen en dan kijken hoe het gordijn het doet. :lol:

ruimte is ook inderdaad erg aan te raden
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Prezzy
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mei 2008 21:57

Re: 1 of 2?

Bericht door Prezzy »

Ik zou er zeker 2 nemen.

Ik had zelf ook eerst 1 kitten, we gingen niet lang daarna op vakantie, kennissen en familie zouden op haar passen.
Nou toen we terug van vakantie kwamen was ze echt boos dat we dr alleen hadden gelaten, en vanaf toen vonden wij het zielig dat ze in dr eentje was.... toen hebben we dr 1tje bij gehaald, gelukkig klikte het meteen en waren ze gelijk maatjes, en dat is echt de beste keus geweest nu kunnen ze lekker achter elkaar aan rennen!!
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: 1 of 2?

Bericht door jobey »

dat hebben katten vind ik nogal snel. Als je op vakantie gaat en je komt terug. Die van mij laten me niet meer los, maar die van mn zus worden ook kwaad op haar en negeren haar gewoon.

dus ik denk dat dat meer een eigenschap van de kat zelf is
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Luna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 mei 2008 10:01

Re: 1 of 2?

Bericht door Luna »

Bedankt voor jullie reacties! Maar er zijn positieve ontwikkelingen gaande, ik ga verhuizen naar een groter appartement waar het toegestaan is huisdieren te houden.. Dus ik neem 2 kittens! :grin: Ik heb er echt enorm veel zin in!

Dat probleem is dus opgelost!

Bedankt!
Luna en Valentino
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: 1 of 2?

Bericht door Leonie89 »

wat fijn!! als je gaat verhuizen, koop dan nog even geen nieuwe bank ofzo.. want die gaat er aan :p zorg dat de katten lekker veel te doen hebben en krabpalen hebben enzo.. zet die op een plek waar vaak mensen langs lopen, want daar willen ze hun geurtje achterlaten.. zorg voor duidelijke regels.. katten zijn heel slim en als je duidelijke regels hebt voor ze, dan zullen ze ook minder slopen..
wanneer mag je ze ophalen??
Jet
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jun 2008 10:34
Locatie: Voorburg

Re: 1 of 2?

Bericht door Jet »

Ik heb bijna 14 jaar een kater gehad (die ik 2 maanden geleden in heb moeten laten slapen) in een flat. Hij is altijd alleen geweest. Ik heb hem als kitten gekregen maar er is erg weinig gesloopt. In het begin wel 2 weken vrij genomen en af en toe plantenspuit (of in gezicht blazen als ik in de buurt was) als hij dingen deed die ik niet wilde (zoals op de aanrecht en de eettafel). Bij krabben heb ik hem altijd meteen weggehaald en op de krabpaal gezet. Ik wil over een tijdje zeker weer een kat maar ik ben wel een beetje geschrokken van de reakties om 1 kat te nemen. Garp heeft niet in de gordijnen gehangen, leren bank nooit gekrabd etc.
Was Garpje dan een uitzondering?
:?:
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: 1 of 2?

Bericht door Leonie89 »

het is geen probleem om een kat te hebben, als de kat maar voldoende te doen heeft.. onze kat kan niet eens met andere katten.. dus zij zit bij ons ook in de uppie.. maar we hebben genoeg speeltjes en ik ben zelf aardig wat thuis om met haar te spelen.. katten zullen gaan terroriseren als ze zich vervelen, dus ik denk dat Garp geen uitzondering was, maar gewoon goed opgevoed en dat hij genoeg te doen had.. :)
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Re: 1 of 2?

Bericht door rissie »

Ik heb nu sinds 3 dagen simba erbij, en niet als vriend voor tommie maar omdat ik het zelf graag wilde.
En het gaat best goed, tommie negeerd soms en soms zit heel lamgdurig te staren en gaat dan als een gek op zijn rug liggen rollen, dus voor mijn gevoel vindie het helemaal geweldig dat er een 2e is.
En zeker als ze nog zo klein zijn dan hebben ze wat aan elkaar en zijn ze niet zo alleen.
Gebruikersavatar
Miekjuh87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:17
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Re: 1 of 2?

Bericht door Miekjuh87 »

Ik wilde eerst ook 1 kitten nemen, maar later toen ik er was toch 2 meegenomen. Als je hele dagen weg ben en alleen 's avonds er bent dan is het leuk dat je Kitten dan een speel maatje heeft. Ik zou iedere geval voor 2 kittens gaan.
Gesloten