Mijn kat loopt als een dronken kat

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
carsuz
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2008 21:11

Mijn kat loopt als een dronken kat

Bericht door carsuz »

Voor mijn kat Dano is na het maken van een MRI de diagnose "eosinofiele encephalomyelitis" vastgesteld. Volgens de da betekent dit zoiets als ontsteking binnen de cellen in de hersenen en het ruggemerg.
Dano begon met waggelend (leek wel dronken) lopen. Dit probleem werd steeds erger en nu is hij zelfs zover dat hij regelmatig zijn achterkant niet onder controle kan houden en daardoor steeds omvalt. Volgens de da is behandeling verder niet mogelijk. Hij krijgt nu wel prednisol, maar dit helpt niet echt.

Herkent iemand de symptomen van de ziekte en hebben jullie tips wat ik verder kan doen, want ik kan me er niet bij neerleggen en accepteren dat er niets gedaan kan worden.
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mijn kat loopt als een dronken kat

Bericht door Piekje »

Ik herken het niet, maar wilde even laten weten dat ik het erg zielig vind!
Sterkte ermee!
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Mijn kat loopt als een dronken kat

Bericht door Sandra W »

Het zal een enorme schok voor je geweest zijn en ik kan ook heel goed begrijpen dat je het een enorm zielig gezicht vindt en dat je moeilijk kunt accepteren dat er verder zo weinig aan te doen is. Je voelt je vast heel machteloos nu.

Ik ken deze ontsteking in de hersenen verder niet, maar ik heb wel een kat gekend die ook als een dronkeman liep, waggelde en vaak omviel door een hersenafwijking. Deze kat had een aangeboren afwijking die niet te verhelpen viel, maar toch had de kat een fijn katwaardig leven en kon er ook gewoon oud meer worden.

Jouw situatie is natuurlijk niet hetzelfde, maar als jouw kat ook geen pijn heeft en tevreden oogt en vooral een katwaardig bestaan heeft dan zou ik het persoonlijk proberen te accepteren en hem een zo fijn mogelijk leven proberen te geven. Als het echter steeds erger wordt en hij geen fijn leven meer heeft dan komt er wellicht een moment dat inslapen beter voor je kat is en dan is het jouw taak om die moeilijke beslissing te nemen en je kat niet te laten lijden.

Verder is Prednisolon een heel krachtig middel tegen ontstekingen, al kun je het niet te lang geven en kunnen er veel bijwerkingen zijn, maar het kan wel een "boost" geven om deze ontsteking de kop in te drukken. Het kan soms even duren voordat dat gebeurt en soms werkt het niet, maar wellicht moet je nog even wachten voordat je wat verschil gaat zien.

Ik wens je verder heel veel sterkte toe en ik hoop/duim voor je dat je kat nog een lang fijn leven kan hebben.

groeten,
Sandra
Laatst gewijzigd door Sandra W op 11 mei 2008 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
carsuz
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2008 21:11

Re: Mijn kat loopt als een dronken kat

Bericht door carsuz »

Ik ben gisteren de hele dag op internet aan het zoeken geweest naar informatie over de ziekte, maar kom niet verder. Toevallig kwam ik ook op deze site en heb me aangemeld voor het forum. Ik ben dus helemaal onbekend met de site, maar de reacties die er tot nu toe staan doen me goed. Het antwoord van Sandra geeft precies weer hoe ik er zelf over denk, bedankt dus voor je reactie.

Piekje bedankt voor je medeleven.

Ik heb vandaag nog via een bekende dierenarts informatie ingewonnen. De ziekte is ook volgens hem (als de diagnose juist is) niet te genezen. Het betreft een ziekte waarover weinig bekend is en die door van allerlei oorzaken kan ontstaan (bijv parasieten).

Als er nog mensen zijn die de symptomen herkennen dan hoor ik graag de reacties. Ik hoop namenlijk nog steeds op de mogelijkheid van een verkeerde diagnose.
Gesloten