Slepen?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
cujogigi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mei 2008 20:23

Slepen?

Bericht door cujogigi »

Hallo allemaal,

Ik heb 2 hele lieve katten een broertje en een zusje(allebij 4 jaar oud).. nog nooit gebeten of gekrabd. T zijn twee hele lieve schatten! Maar nu heb ik 3 vraagjes:

1) Mijn poes heeft de gewoonte om midden in de nacht een sok of t-shirt uit de wasmand te nemen en hiermee van de bovenste verdieping tot in de huiskamer mee rond te lopen en het daar laten liggen. Dit doet ze onder luid ge-miauw en door de stof produceert ze dan een vreemd geluid. Dit is verder niet hinderlijk maar ik vraag me af waarom ze dit doet. Heeft iemand een kat die dit ook doet?

2) De kater die ik heb is heel erg bang naar vreemde mensen toe.. en soms bij het rennen naar een telefoon of iets word hij paniekerig en rent weg. Als de deurbel alleen al gaat rend hij de kelder in en komt daar pas uit als het bezoek weg is. Kan ik hier iets aan doen?

3) Er is sinds kort een katertje bij ons op bezoek aan het komen.. hem wegjagen helpt niet en wil graag naar binnen en vind ons meisje helemaal geweldig.. Onze kater vind m dus nix en blaast naar hem. Laatst viel die zijn zusje zomaar aan en doet dat nu vaker. Ik heb het katertje al vaak genoeg weg gegaajd maar blijft terug komen en vind mij ook leuk???? Wat kan ik hier aan doen? help!


Lekker lang bericht maar heb ik ze wel in een keer gesteld.. hoop dat ik smmoige dingen met jullie ervaring kan oplossen!
Groetjes
Laatst gewijzigd door Admin op 07 mei 2008 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: In het vervolg ajb 1 vraag per topic, anders is de vraag niet in te delen. Vandaar dat dit topic naar Overige is verplaatst.
Die niet van dieren houdt, kan ook niet van mensen houden
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Slepen?

Bericht door Sandra W »

Ik herken wel wat in het gedrag van jouw katjes, dus ik kan je misschien wel wat verder helpen.

1. Mijn poes doet ook altijd haar koppie in en onder alles. Ze kruipt helemaal in mijn kleding, onder mijn dekbed, in de handdoeken enz en dat maakt ze ook hele gekke geluidjes. Ik vind dat heel aandoenlijk, maar ik weet eigenlijk niet waarom ze het doet, misschien vind ze het wel gewoon leuk of voelt ze zich veilig? Geen idee ;-).

2. Mijn kater is ook heel schrikachtig een eenkennig naar vreemden, dat zit gewoon in zijn karakter en daar kun je helaas niet veel aan veranderen. Gewoon maar geruststellen met wat lieve woordjes als hij erg geschrokken is en dan hopen dat het kwartje een keertje valt dat alles wel meevalt.

3. Je kater voelt zich bedreigd door die andere kater op zijn eigen terrein en aangezien hij het van die kat niet kan winnen reageert hij zich af op zijn zusje die zwakker is. Het kan zijn dat die andere kat op je vrouwtje afkomt als ze nog niet gesteriliseerd is, maar misschien vind hij het gewoon gezellig bij jullie. Misschien dat als de katten wat langer samen zijn ze uiteindelijk wel aan elkaar wennen of uitvechten wie de baas is, maar het kan zijn dat ze nooit vriendjes worden. Als dat het geval is kun je maar beter zorgen dat die andere kater niet meer binnen kan komen aangezien hij zich niet laat wegjagen, ook al is dat best wel jammer, maar dan gaat je eigen kater voor.

groeten,
Sandra
Rebbe1975
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2008 18:05

Re: Slepen?

Bericht door Rebbe1975 »

OP het verhaal van schrikkerig zijn en wegrennen als er bezoek komt is bij ons erg herkenbaar. Tatum is blind dus raakt in paniek als ze andere stemmen hoort (die dus ook zijn gerelateerd aan de deurbel ;-) )

Maar nu lees ik dat je haar moet geruststellen met lieve woordjes en aandacht maar dan bevestig je haar gedrag. Ze is bang en wanneer je dan gaat troosten bevestig je haar angst. Wij reageren er niet op en gaan gewoon door met de normale gang van zaken. We doen dit nu al een tijdje en sinds vorige week blijft onze kleine meid beneden als de deurbel gaat en is al eens in haar mandje blijven liggen toen we bezoek kregen.

Je moet mijns inziens angst nooit gaan belonen met aandacht (hoe verleidelijk ook 8-) )
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Slepen?

Bericht door Sandra W »

Ik ben het helemaal met je eens dat je schikachtig gedrag niet moet belonen, maar ik bedoelde ook alleen dat je moet sussen bij echte paniek of angst, niet bij ieder wissewasje. Mijn kater kan een echte agressieve angstaanval naar vreemden tonen (blazen, bijten, uithalen) of zich uren onder het bed verstoppen en als ik hem dan met mijn stem even laat weten dat ik er bij ben kalmeert hij en komt hij heel voorzichtig tevoorschijn (maar zal zich nooit laten aaien). Als ik dit niet doe dan is hij echt uren van streek en dat vind ik te zielig voor hem. Ik hoef hem gelukkig niet een eeuwigheid te kalmeren, een paar woordjes zijn genoeg.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
cujogigi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mei 2008 20:23

Re: Slepen?

Bericht door cujogigi »

Hallo bedankt voor jullie antwoorden! Wel fijn om te weten dat ook andere katten dit hebben.. ik dacht dat hij een trauma had van iets maar kon me dat niet voorstellen aangezien ik weet wat er in t nestje is gebeurt (ik ken de eigenaar van de moeder nl). Ik denk dat k m gewoon zijn gang moet laten gaan.. want als ik hem wil aaien wil hij dat inderdaad nooit.. maar agressief is die echt nooit!

Wat onze nieuwe vreemde bezoeker betreft.. hij doet heel onderdanig tegen mijn kat.. echt rrrrr-geluidjes maken en zich laag houden en klein maken.. hij wil echt lief gevonden worden denk ik. En ons meisje is gesteriliseerd.. maar we hebben een vermoeden dat deze bezoeker " het vriendje ïs" kan het jaloezie zijn? of stel ik nou een stomme vraag?

(hoorde de hond van de buren grommen terwijl mijn kat in hun tuin was (kat jaagt hond altijd weg) dus dacht toch even kijken. Had ze een nestje uit de boom gepeuterd en de hond had de jongen in zijn mand gelegd. Ze mocht er echt niet bij in de buurt komen lief he)
Die niet van dieren houdt, kan ook niet van mensen houden
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Slepen?

Bericht door Sandra W »

Ik denk inderdaad dat als jouw kater alleen maar wat schrikachtig is dat je hem beter gewoon zijn gang kan laten gaan en hem dan niet moet gaan aaien (daar worden ze alleen maar geïrriteerd van), want dat is gewoon zijn aard en dat kan helemaal geen kwaad, maar bij getraumatiseerde katten (zoals die van mij) is het soms beter om dus wel wat aandacht te geven. Het is gelukkig bij mij wel de grootst mogelijk knuffelkont, maar anderen kunnen beter uit zijn buurt blijven :lol:.

Het is verder lastig te zeggen waarom jouw kater het niet prettig vindt dat die andere kater op zijn terrein komt. Dit kan alleen territoriumdrift zijn of toch misschien jaloezie op de aandacht die de andere kater krijgt van jullie, ook al geloof ik daar eerlijk gezegd niet zo in.

Ik denk overigens niet dat die kater "het vriendje" is van jouw poes in de zin van het hebben van "een relatie" met elkaar, want katers en poezen hebben dit alleen tijdelijk met sexuele bedoelingen, maar katten kunnen wel een hechte band met elkaar aangaan en dus in die zin een relatie met elkaar hebben. Maar ik denk niet dat jouw kater daar jaloers op is, want dat vind ik eerlijk gezegd een beetje een te "menselijke" verklaring voor dierengedrag.

Het feit blijft echter dat hij het nu niet prettig vindt en of dat ooit nog zal veranderen zal de tijd moet uit wijzen (katten kunnen namelijk best na een tijdje aan elkaar wennen).

Dat verhaal van die hond en dat nestje is inderdaad enorm schattig en ik hoop natuurlijk van harte dat het weer helemaal goed gaat met die vogeltjes.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Slepen?

Bericht door daantje »

cujogigi schreef:1) Mijn poes heeft de gewoonte om midden in de nacht een sok of t-shirt uit de wasmand te nemen en hiermee van de bovenste verdieping tot in de huiskamer mee rond te lopen en het daar laten liggen. Dit doet ze onder luid ge-miauw en door de stof produceert ze dan een vreemd geluid. Dit is verder niet hinderlijk maar ik vraag me af waarom ze dit doet. Heeft iemand een kat die dit ook doet?
Jaaa, dit herken ik zeker! :grin:

Onze Barrel doet dit ook, maar dan overdag. Ik heb zelf het gevoel dat ze denkt dat ze een prooi naar ons toe brengt (onze meiden komen niet buiten ;-) ). Van de vier is zij de enige die dit doet en dan het liefst met sokken. Ze jat(te) ze uit de wasmand en komt er luid mauwend mee naar beneden. Ik heb van ellende een afgesloten wasmand nu omdat ik als de dood ben dat ze straks ook met onderbroeken naar beneden komt als we visite hebben of zo :lol: .
Alternatief voor haar is nu om gewoon sokken uit de kast van onze zoon te jatten en die mee te brengen naar beneden. Ze staat er dan ook echt heel trots bij te kijken :grin: .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gesloten