Is Git ziek?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
jacobien_z
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 apr 2008 23:52

Is Git ziek?

Bericht door jacobien_z »

Hallo,

Ik heb de laatste dagen opgemerkt dat mijn kat rare trekjes heeft in haar gelaat: ze trekt onvrijwillig met haar oogjes, mond en oren tegelijk... Het kan al langer aan de gang zijn, maar een paar dagen geleden voor het eerst opgemerkt. Ze doet het niet de hele tijd, gewoon af en toe.

Toevallig moest ze voor haar prikjes langs en de dierenarts kon er ook niet helemaal duidelijk over zijn: ziekte van Lyme komt bij katten niet zozeer voor, en het kan zijn dat er af en toe een keertje een zenuwtje trekt.

Maar dit is dus al dagen aan de gang. Zo lang kan een zenuwtje toch niet in de weer zijn?

Ze eet goed, drinkt voor zover ik weet prima en is verder een gezonde (maar klein beetje te dikke) kat.
Nou, heb ik al in het verleden een kat moeten verliezen aan een hersentumor, en ik ben zo bang dat dat dit ook is...
Kan iemand mij alsjeblieft geruststellen?

Groet
Jacobien
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Is Git ziek?

Bericht door rieneke »

klinkt mij meer als stress in de oren...
heeft ze terugtrekplekjes? speel je veel met haar?
ook voedselverrijking is een goed idee.
jacobien_z
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 apr 2008 23:52

Re: Is Git ziek?

Bericht door jacobien_z »

Dag Rieneke,

Bedankt voor je antwoord!
Ja, ik speel veel met haar, ze ligt meestal bij me in de buurt. Een echt terugtrekplekje heeft ze niet, ze ligt overal.
Nou zijn ze het huis hiernaast aan het verbouwen, en dat geeft nogal veel lawaai. Ik heb er ook al aan zitten denken dat ze hierdoor misschien gestresst is of zo...
Maar momenteel zijn ze niet aan het werk en d'r kopje trekt maar. Het is echt haar hele gelaat, en soms trekt haar hele kopje.

Wat bedoel je met voedselverrijking? Ze krijgt nu speciale senior blikjes (ze is tussen 11-13 jaar oud) en knabbels.

Gr
Jacobien
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Is Git ziek?

Bericht door rieneke »

dat verklaart veel, van een verbouwing wordt geen enkele kat vrolijk.
hopelijk blijven je buren geen half jaar bezig.
voedselverrijking houdt in dat de kat moet werken voor haar eten.
je kan een voerbal gebruiken, brokjes verstoppen, of bijv wat wc rollen aan elkaar tapen, daar brokjes in doen en gedeeltelijk afplakken met papier, zodat ze echt moet werken om ze er uit te krijgen.

nu met dat gekloot van de verbouwing is het ook geen slecht idee om haar wat rustgevends te geven.
ik gebruik in zo'n geval altijd plantival van vsm, 1 pilletje per dag.
het is bedoeld voor mensen, maar ook prima bij katten toe te passen.
jacobien_z
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 apr 2008 23:52

Re: Is Git ziek?

Bericht door jacobien_z »

Dag Rieneke,

Leuk, een project! Dat van de wc-rol ga ik zeker eens proberen. Vind ze vast ook uitdagend.
En bedankt voor de tip van de VSM, misschien probeer ik dat wel. Kijken hoe ze daarop reageert.

gr
Jacobien
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Is Git ziek?

Bericht door Sandra W »

Het kan inderdaad stress door de verbouwing zijn, maar hele lichte epilepsie is bij haar leeftijd ook mogelijk. Ze krijgt dan als het ware steeds een reeks mini-kortsluitinkjes in haar hersens en dat zie je op haar koppie.

Je hoeft hier van niet te schrikken, want dat is zeker niet opeens een hersentumor. En als het hier bij blijft en dus niet over de rest van het lichaam gaat hoef je het meestal ook niet te behandelen. Maar als dat wel verder gaat over haar lichaam is het meestal heel goed te behandelen met medicijnen, dus je moet maar even afwachten hoe dit verder gaat.

Wel zou ik je dierenarts even bellen om te melden dat het nu al dagen aan de gang is en misschien ook weer even langs gaan, dan kun je gelijk even vragen of homeopatische kalmeringsmiddeltjes een goed idee zijn (maar dat kan meestal geen kwaad).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Is Git ziek?

Bericht door rieneke »

sandra, een beetje off topic, maar plantival is een plantaardig middel.
vsm heeft ook homeopatische pilletjes die goed toepasbaar zijn bij de kat, nl kindival.
maar bij homeopathie mag je een half uur voor toediening niets eten, en een half uur erna ook niet.
omdat veel mensen hun kat pillen door het eten geven, is plantaardig wat makkelijker in het gebruik.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Is Git ziek?

Bericht door Sandra W »

Dank je voor de aanvulling, de wereld van de alternatieve geneeskunde is mij nog niet ze heel goed bekend, ofschoon ik het wel heel interessant vind!

groeten,
Sandra
jacobien_z
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 apr 2008 23:52

Re: Is Git ziek?

Bericht door jacobien_z »

Dag Sandra,

Bedankt voor je reactie!

Ik had inderdaad ook al naar epilepsie gekeken, maar kon alleen maar informatie over zware epileptische aanvallen vinden, daar lijkt dit helemaal niet op. Dus bedankt voor je suggestie!

Ze doet het trouwens ook af en toe met haar pootjes, maar dan alleen als ze slaapt. Ze ligt nu bijvoorbeeld te slapen, en af en toe gaat er dan een pootje heen en weer, en dan weer haar mond of een oor. Het ziet er anders uit dan de normale droombewegingen, vind ik zelf.

Ik zal de dierenarts eens bellen.

gr
Jacobien
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Is Git ziek?

Bericht door Sandra W »

De poes van mijn zus had dit ook toen ze nog jong was, vandaar dat ik dit herken. Inderdaad trekken/ticken in het koppie en soms ook de pootjes (en niet zoals de "droomstuipjes").

Deze poes is helemaal onderzocht in het Utrechtse Academische Dierenziekenhuis, omdat ze aan een hersenafwijking dachten en die had dus lichte (primaire) epilepsie die niet behandeld hoefte te worden. Ze is er zelfs overheen gegroeid toen ze ouder werd, dat gebeurt heel vaak bij jonge katten, maar misschien gebeurt dit niet bij oudere katten.

groeten,
Sandra
jacobien_z
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 apr 2008 23:52

Re: Is Git ziek?

Bericht door jacobien_z »

Wat fijn dat die poes eroverheen is gegroeid! Weet je toevallig nog of ze dat de hele dag had of echt met aanvalletjes? Ik heb vandaag extra op haar gelet, maar volgens mij heeft ze er de hele dag last van...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Is Git ziek?

Bericht door Sandra W »

De poes van mijn zus (Kitty) had er inderdaad met aanvalletjes last van, soms vaak en soms weinig, soms lang en soms heel kort, maar aangezien jouw kat het de hele dag heeft moet je echt even terug naar de dierenarts voor een check-up en wellicht ook voor medicijnen, want de hele dag kortsluitinkjes in de hersenen kan toch niet goed zijn voor een kat. Laat je vooral niet afschepen door je dierenarts en vraag vooral om een second-opinion bij een ander als je meer zekerheid wilt hebben.

groeten,
Sandra
jacobien_z
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 apr 2008 23:52

Re: Is Git ziek?

Bericht door jacobien_z »

Ja, ik maak me toch wel behoorlijk ongerust. Het liefst zou ik een rontgenfoto willen laten maken, dan weet je iniedergeval zeker dat het geen tumor is. Maar eerst maar eens kijken wat de dierenarts zegt...
Ik denk dat ik misschien ook even een filmpje maak om hem te laten zien hoe het eruit ziet. Laatst bij de dierenarts was er natuurlijk niets te zien, omdat mevrouw zo geinteresseerd was in haar nieuwe omgeving.

gr
Jacobien
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Is Git ziek?

Bericht door Sandra W »

Dat filmpje is inderdaad een heel goed idee en dat is vaak heel wat duidelijker dan je uitleg. Toen wij in Utrecht waren vonden wij het ook enorm lastig uit te leggen hoe het er precies uit zag, hoe lang of kort de tics waren enz. Als we een filmpje hadden gehad hadden we dat probleem in ieder geva niet gehad.

Ik weet niet hoe de hersentumor van je andere kat zichtbaar werd (ook met tics?), maar ik heb zelf een kat met een hersentumor gekend die echte black-outs had, doelloos rondjes in het rond liep, evenwichtsstoornissen kreeg en uiteindelijk blind werd. Dat zag er echt totaal anders uit dan de tics bij lichte epilepsie, dus ik denk niet dat het een hersentumor is, maar ja ik ben natuurlijk geen dierenarts. Misschien kun je je dierenarts vragen hoe hij er over denkt en een röntgenfoto maken is natuurlijk altijd een goed idee, al is het maar om je onzekerheid definitief weg te nemen.

groeten,
Sandra
jacobien_z
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 apr 2008 23:52

Re: Is Git ziek?

Bericht door jacobien_z »

Dag Sandra,

Gezellige koninginnedag!!!
M'n ouders willen het nog even afwachten (ze woont bij hun, en ik woon daar nu toevallig ook): Gitje vertoont verder geen bijzonderheden, hoewel ze wel vandaag spontaan het eten eruitgooide en ze vorige week ook al een keer heeft overgegeven. De kat die wij hadden met de hersentumor vertoonde inderdaad heel anders gedrag: viel van stoelen af, heeft mij twee keer aangevallen zonder reden etc.. En het erge is dat dat dier twee weken heeft moeten lijden, omdat de eerste (nood)dierenarts zei dat het een wespensteek kon zijn... Toen we twee weken later terugmoesten naar onze eigen dierenarts zat er opeens een bobbel op z'n kop omdat de tumor door z'n schedel heen kwam. Vandaar dat ik nu zo ongerust ben.

Maar nu heb ik net iets ondekt op het internet, een ziekte die heet: hypocalcaemia. Dat is een calciumtekort in het lichaam. De symptomen zijn trekken/tics in het gezicht, onwillekeurige spierbewegingen, onrustig zijn, hijgen, anorexia and koorts.

Nou heeft ze niet al deze symptomen, maar de eerste drie wel, en zoals het beschreven is lijkt het er erg op! Ik kan niet wachten om de dierenarts te bellen morgen!

Groetjes
Jacobien
Gesloten