vocht vasthouden hoge bloeddruk verstopping overgeven enz

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

vocht vasthouden hoge bloeddruk verstopping overgeven enz

Bericht door sjefke »

Hallo allemaal

Ik heb een kat van 16.5 jaar. Haar naam is Baby. Het is een heel erg lieve meid.

Op haar vijfde kreeg ze blaasontsteking en sindsdien is ze aan een blaasdieet. Daar is ze flink van gegroeid en op een gegeven moment woog ze een kilootje of 8/9. Uiteraard is de blaasontsteking nog wel eens teruggeweest, want ik ben nou eenmaal gek op mijn diertjes en mag ze graag verwennen. Fout natuurlijk :edoh:

Sinds twee en een halve week is Baby aan het aftakelen. Ze was al begonnen met afvallen, maar dat gebeurt nou eenmaal op die leeftijd bij katten. Goed, ze begon ineens moeilijk en snel te ademen. Op woensdag stelde de DA een bloeddruk vast van 220/240. Kon het hartje slecht horen want er zat vocht in de borst. Plaspillen en fortekor meegekregen. En het ging stukje bij beetje beter. Op vrijdag terug voor controle en het klonk allemaal goed. Op maandag begon ze om de paar minuten naar de bak te gaan en te persen... en er kwam maar niets. De DA stelde blaasontsteking vast (voelde verder niets vreemds in haar buik) en ze kreeg een prik met antibiotica die 14 dagen werkt en met pijnstillers ging ik weer naar huis. Op donderdagavond begon ze weer om de paar minuten naar de bak te gaan en te persen. Op een gegeven ogenblik lag ze te hijgen met haar bekkie uit haar tong en doffe paniek in haar ogen. Weer ingeladen en naar de DA gegaan. Die voelde iets hards in haar buik, harde keutel in haar darmen, en ze kreeg een klysma en een vochtafdrijvende spuit. Geen pijnstiller, want die had ze die dag nog gehad. Ze heeft een paar keer wat over lopen geven die nacht... nog geen keuteltje geproduceerd. Die kwam vrijdagnacht...

Op zondagavond begon ze weer om de paar minuten naar de bak te gaan en te persen... en dus maar weer naar de DA. Deze voelde veel hard in de darmen en gaf haar een inwendig onderzoek in de anus... :-( Wederom is er een klysma ingegaan en een pijnstillend spuitje. Er zijn wel een paar van die harde keutels uitgekomen, maar moest ook weer spugen. En warempel, Baby leek weer op te knappen. Maandag was ze lekker levendig en at ook goed. En vandaag was ze weer een lusteloos hoopje. Ze likt wat aan haar blikvoer maar eet het niet op. Dus wederom weer naar de DA.

Er zit nog steeds iets hards in de darmen, wederom een vinger in haar a.... en daarna een klysma. Ook nog een pijnstillend spuitje en we mochten weer weg. Vind haar nu minder opknappen dan de laatste keren. Heeft een klein beetje gegeten, maar ze is nog niet de ouwe...

O ja, toen hij haar met die vinger aan het onderzoeken was, deed ze heel vreemd met haar pootjes. Die namen de juiste stand niet echt meer aan. Normaal reflex is dat ze nooit dubbelgeklapt zullen staan, maar ze corrigeerde dit niet echt snel. Toen ze uiteindelijk de bak in mocht om weg te gaan, bleef ze liggen... Na een zetje ging ze er wel in maar oooo....

Morgen moet ik haar afleveren bij de dierenarts. Hij wil een foto gaan maken van haar rug. Denkt dat er misschien neurologisch iets niet in orde is. En als het dan nog steeds hard is in haar buik, gaat ie weer verder poeren... :-x

Kijk, als ze er beter van wordt, prima, maar ik zie het nog even niet. Zal hem ook morgen op het hart drukken dat ie rustig aan moet doen, en anders maar even moet bellen.... Ik heb een kat gehad waar ik bijna een jaar mee aan het dokteren ben geweest en uiteindelijk heb ik 'm alsnog in moeten laten slapen, zonder dat ik wist wat hij had. En dat wil ik een kat nooooooooooooit meer aan doen! Het laatste stuk leven moet leuk zijn, en anders hoeft het niet meer.

O, Baby weegt nu nog zo'n 6.3 kg. Je begint nu ook echt te zien dat ze afgevallen is.

Maar goed, al die symptomen zo bij elkaar ziend, iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: vocht vasthouden hoge bloeddruk verstopping overgeven enz

Bericht door Sandra W »

Wat een narigheid voor die arme poes! Ik denk uit je beschrijving direct aan zware en hardnekkige obstipatie. Dit komt helaas vaker voor bij oudere en dikkere katten en dit kan zelfs chronisch worden als het te laat ontdekt wordt, maar gelukkig was je er snel bij, dus is er goede hoop dat dit goed te behandelen valt.

De behandeling van de dierenarts is op zich prima met klisma's en handmatig weghalen van de ontlasting via de anus, maar ik vroeg me af of je kat ook een vochtinbrengend infuus heeft gehad. Van de klisma's en laxeermiddelen kunnen katten namelijk erg uitdrogen en daarnaast heeft ze ook veel vocht verloren tijdens het overgeven. Ook zijn haar drollen nu heel hard en is al het vocht eruit gekrepen door de darmen, dus daarom is extra vocht inbrengen ook erg goed. Het verbaast me dan ook dat hij voor een vochtafdrijvende spuit heeft gekozen. Misschien kun je hier naar vragen?

Verder gaan katten ook vaak raar lopen of zitten van al die ontlasting in het laatste stuk van hun darm. Het lijkt dan of ze klachten aan hun heupen of rug hebben, maar meestal is dat niet zo. Toch kunnen er wel in uitzonderlijke gevallen neurologische klachten zijn, zoals beschadiging van het ruggemerg, hierdoor kan er inderdaad obstipatie optreden, dus het is helaas wel mogelijk.

Wat kun je zelf doen? Er zijn heel veel (hulp)middelen die je zelf kunt toepassen, zoals vezelrijk eten geven, blikvoer geven ipv brokjes geven, tonijn/sardientjes uit blik op oliebasis geven, een scheutje slaolie over het eten doen, laxeermiddelen geven, een paar keer keer per dag de darmen goed masseren, homeopatische middeltjes geven, maar ik zou eerst afwachten wat de dierenarts er morgen van zegt en alle behandelingen pas na goed overleg met hem opstarten!

Maar het is nu vooral erg belangrijk om de moed nog niet op te geven. Een onnodige lijdensweg moet je haar natuurlijk besparen, maar er zijn vast wel behandelingen die aanslaan. Heel veel sterkte toegewenst!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: vocht vasthouden hoge bloeddruk verstopping overgeven enz

Bericht door sjefke »

Hoi Sandra,

Dank je voor je snelle antwoord. Ik begon al een beetje ergere dingen te vrezen.... Alhoewel, beschadiging van het ruggemerg... Klinkt ook niet echt goed...

Ze krijgt nu elke dag blikvoer, want er bleek ook flink wat aan haar gebit te moeten gebeuren. Ook het masseren van de darmen had ik al een paar keer gedaan. Ze is nog steeds op blaasdieet, dus ik heb weinig keus verder.

Die avond DA's waren natuurlijk vreemde die mijn kat niet kenden en de eerste DA die de vochtafdrijvende prik gaf, dacht denk ik toen de ademhaling weer zo verschrikkelijk snel ging tot hyperventileren aan toe, er weer vocht in de borst zou zitten. Hij wist natuurlijk niet hoe het eerder had geklonken. Er is nog geen extra vocht toegediend of zo... Moest ook de vochtafdrijvende pillen dosis weer verhogen... en aan de zondag DA heb ik toen gevraagd of ik daar mee kon stoppen, want ik had me toen een beetje ingelezen op het internet over obstipatie. En dat was goed...

Baby heeft het al eerder hardere keutels laten zien, maar dat was ook weer overgegaan.

Ik wacht de DA morgen maar af...

Nogmaals dank!
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: vocht vasthouden hoge bloeddruk verstopping overgeven enz

Bericht door sjefke »

Hoi Sandra,

De foto is gemaakt.

Er is sprake van zeer ernstige artrose. Begint waar ribben eindigen tot half de staart. En er zit een hele berg ontlasting in de darm. Er is een beetje weggepulkt door de dierenarts en de rest is teruggemasseerd de darmen in.

De DA vond het vreemd niet teruggeduwd te worden met zijn vinger, alleen de kringspier deed nog echt zijn werk...

De darmen hebben een beetje last van de artrose-brug en de blaas heeft weer last van de darmen.

heb nu een soort prednison-achtige pillen, pillen om de peristaltische bewegingen in de darm te stimuleren en een soort van morfine meegekregen. En dan heeft ze ook nog haar hartpillen natuurlijk.

En zojuist gaf ze weer over. Heeft een half uur geduurd voordat het hyperventileren wilde stoppen... DA zei dat ze misselijk was.

Dit zal echt niet lang meer duren... :cry:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: vocht vasthouden hoge bloeddruk verstopping overgeven enz

Bericht door Sandra W »

Jeetje, dus toch wel heel ernstig. Ik had zo gehoopt dat het "alleen maar" obstipatie was. Ik kan niet anders doen dat jullie heel erg veel sterkte wensen en hopen dat als de behandeling niet aanslaat het eind snel een pijnloos voor haar zal zijn. Ik duim voor een wondertje!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: vocht vasthouden hoge bloeddruk verstopping overgeven enz

Bericht door Kattenbella »

He jakkes, naar bericht :???:

Ik hoop dat jullie toch nog een tijdje kunnen genieten van elkaar.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: vocht vasthouden hoge bloeddruk verstopping overgeven enz

Bericht door Boomer »

bah wat een naar bericht:(

Dat je kat misselijk is is niet zo gek. De darmen zitten helemaal vol en druk tegen de maag, zoniet dat de maag inhoud niet kan wegvloeien naar de darmen.
Lactulose lijkt me een goed med omdat die juist vocht brengt in de ontlasting zodat het makkelijker weg kan.
Als je kat hele dunne waterige ontlasting geeft dan moet je dat goed in de gaten houden. Het kan zijn dat er dan toch een flinke prop in de darmen zit en dat daarlangs net de dunne ontlasting kan gaan, dit noemen ze bij mensen overloop diaree.

Heel veel sterkte ermee !!!
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: vocht vasthouden hoge bloeddruk verstopping overgeven enz

Bericht door sjefke »

Een update...

De eerste 3 keutels zijn eruit. Kanonhard.... Maar er is vooruitgang zal ik maar zeggen.

Dat ze zich weer iets lekkerder begint te voelen is te merken aan haar gedrag met pillen slikken. Ik krijg ze met pijn en moeite binnen... Als er eentje binnen is, begint ze meteen te kaken... probeer er dan maar weer een achteraan te gooien...

Eten gaat mondjesmaat...

Afbeelding

Dit is Baby vanmiddag... Ik geniet nog maar zo veel mogelijk van haar...
Gebruikersavatar
Hilda
Lynx
Lynx
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 apr 2008 09:31
Locatie: Groningen

Re: vocht vasthouden hoge bloeddruk verstopping overgeven enz

Bericht door Hilda »

Wat een mooie oude dame.
Ik hoop dat ze nog een beetje opknapt van de medicijnen en dat je nog een
poosje van haar mag genieten.
Sterkte ermee!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: vocht vasthouden hoge bloeddruk verstopping overgeven enz

Bericht door Shaz »

Wat een schatje om te zien!
Gelukkig maar dat ze zich wel weer iets beter voelt op het moment. Inderdaad extra genieten van alle mooie momenten samen!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: vocht vasthouden hoge bloeddruk verstopping overgeven enz

Bericht door sjefke »

Ik weet echt niet hoe lang ze nog mee kan hoor...

De ademhaling begint weer te versnellen. Ik zie haar flanken weer dieper gaan en ik kan het ook aan haar ademhaling horen. (dat is eigenlijk waar alles mee begonnen is) Als ze even bewogen heeft, zie je haar daarna redelijk snel ademhalend gaan liggen...

Ze krijgt 1 tablet fortekor per dag en 1 keer eenvierde pil primperid voor de darmen.... (ik krijg er niet meer in... :shock: )

Misschien hangt het een met het ander samen... maar ik begin toch te neigen naar dat er meerdere dingen aan de hand zijn.

Ik ga proberen wat urine op te vangen om dit maar te laten onderzoeken. Eens kijken of daar iets meer uitkomt. Was net te laat, en had alleen twee druppels... die er overigens wel helder uitzagen... vannacht of morgen weer een kans...
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: vocht vasthouden hoge bloeddruk verstopping overgeven enz

Bericht door sjefke »

Baby is ingeslapen... Vocht in haar longen...
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: vocht vasthouden hoge bloeddruk verstopping overgeven enz

Bericht door rieneke »

sterkte sjefke.
en baby, een goede reis mooi meisje.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: vocht vasthouden hoge bloeddruk verstopping overgeven enz

Bericht door Sandra W »

Ach wat een verdrietig nieuws en wat is alles ook onverwacht snel achteruit gegaan zeg. Het leek me echt een hele lieve poes en ik wens je dan ook heel veel sterkte om dit een plekje te kunnen geven.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Hilda
Lynx
Lynx
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 apr 2008 09:31
Locatie: Groningen

Re: vocht vasthouden hoge bloeddruk verstopping overgeven enz

Bericht door Hilda »

Ah wat sneu dat het niet goed is gekomen...
Heel veel sterkte met het verlies!
Groetjes Hilda.
Gesloten