Groot probleem met moederpoes en kitten

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Minoutje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 apr 2008 17:12

Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door Minoutje »

Mijn poes, Minou, heeft een kleine 2 weken geleden een nestje gekregen. Eentje leefde en eentje was dood geboren.
Dit was trouwens ook haar eerste nestje. De eerste week ging alles heel goed, Minou was een perfecte moeder.
Sinds zaterdag echter is Minou weer krols, probleem dus, ze wil enkel en alleen maar naar buiten. Bijgevolg werd Mierke (haar kitten) niet of heel weinig gevoed. Zondag hetzelfde verhaal... Mierke haar gewicht schommelt sinds zaterdag al zo rond de 230 gr.
Gisteren is het noodlot toegeslagen en is Minou in een poging om te ontsnappen 2 verdiepingen naar beneden gevallen. Gevolg : achterpoot gebroken, momenteel ligt ze op de operatietafel. Volgens de dierenarts doet dit niets aan haar melkklieren, ze zou nog voldoende melk hebben achteraf. Mierke is dus vandaag de hele dag alleen dus moeten wij haar voeden met een flesje. Probleem is dat Mierke dit totaal niet wil !
Ze is helemaal in paniek, zoekt constant haar moeder. Deze avond komt Minou wel terug naar huis, gelukkig.
Nog iets dat moet geweten zijn, wij wonen in Ibiza (Spanje), zoals je wellicht weet zijn de dierenartsen hier niet van dezelfde kwaliteit als de Belgische of Nederlandse. Ze zijn wel begaan met de dieren maar zoek het voornamelijk zelf maar uit.
Wat moeten wij doen om Mierke aan het flesje te laten wennen ? En moeten wij dit nog doen als Minou al terug is ?
Help alsjeblief ! Bedankt !
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door sandy »

Wat afschuwelijk :shock:
Ik heb niet echt verstand van dit soort dingen maar mischien is het een idee om de kleine in een doek te wikkelen en eerst proberen met een pipetje voorzichtig wat melk naar binnen te krijgen door het in de mondhoek zachtjes te spuiten.
Dan heeft ze de smaak in elk geval en mischien dat ze dan het flesje wel accepteerd, want ze zal toch wel honger hebben onderhand :???:
Als mams terug is en ze laat de kleine toe lijkt bijvoeden me niet noodzakelijk.
Heel veel sterkte en succes!!
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door Sandra W »

Dit is inderdaad een heel naar probleem en ik hoop van harte dat wij kunnen helpen om je overgebleven kittentje in leven te houden! Gelukkig is het waarschijnlijk niet voor een langere tijd, dus dat scheelt.

Piepkleine kittentje voeden is vaak in het begin het lastigst, maar als je eenmaal door hebt valt het wel mee. Je kunt beginnen het kittentje lekker in een handdoekje wikkelen, net als gebakerde babietjes, daar worden ze rustig van tijdens het voeden. Wat ik zelf een prettige houding vindt is op de grond gaan zitten met je rug tegen iets aan steunend (bijvoorbeeld de muur of de bank) en met je knieën omhoog en haar dan op haar ruggetje leggen tegen je benen aan met haar hoofdje omhoog ter hoogte van je knieën. Zo blijft haar koppie mooi hoog en kan ze niet stikken. Je begint dan met wat melk op en in haar bekkie te druppelen, zodat ze de melk proeft en hopelijk een zuigreflex krijgt.

Dan geef je haar voorzichtig het flesje, maar pas op dat ze niet te veel lucht of melk binnenkrijgt en dat ze niet stikt. Als het goed is moet ze dan gaan drinken, maar er zijn ook kittentjes die liever in je armholte liggen (als een baby) en zelfs die beter drinken terwijl ze op hun buikje liggen, maar wel met het koppie goed omhoog. Het is dus even kijken wat ze het prettigst vindt. Geef vooral niet te snel op, want het is heel belangrijk dat ze snel gaat drinken en niet uitdroogt.

Verder moet je niet vergeten haar buikje na het eten zachtjes te stimuleren met je duimen, want ze kan nog niet zelfstandig plassen en poepen, dit lijkt op het likken door de moederpoes van haar buikje en kontje.. Je drukt steeds heel voorzichtig met je duimen op haar buikje en tegelijkertijd veeg je met wat wc-papier over haar kontje en dan moet het er in kleine beetjes uitkomen. Maak je geen zorgen als de ontlasting een dunne gele of zelf groene draad is, want die wordt pas later echt bruin.

Tenslotte zou ik inderdaad wel bij blijven voeden en zeker als de moederpoes blijft weglopen, want anders blijft ze tekort melk binnenkrijgen. In dit geval is een snelle sterilisatie van de moederpoes ook een goed idee, want dan loopt ze niet meer weg en kan ze haar kittentje rustig gaan voeden. Het is uiteraard beter voor de moederpoes om te wachten met sterilisatie tot na de melkgeefperiode (omdat ze een sterilisatiewond heeft en dat kan vervelend zijn tijdens de eerste dagen van zogen), maar in dit geval kan het een oplossing zijn als ze steeds maar weg blijft lopen van het kittentje. De beslissing hiertoe laat ik uiteraard volledig aan je eigen oordeel over. Sterilisatie kan zodra ze niet meer krols is en het schaadt de melkproductie absoluut niet.

Verder wens ik je veel sterkte en natuurlijk ook veel plezier met zowel de moederpoes als het kleintje!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door Sandra W »

O ja, ik was nog twee dingen vergeten:

1. Dwing de moederpoes, als het voeden door haar echt niet meer gebeurd en ze steeds weg blijft lopen, niet eindeloos lang om te gaan voeden, want sommige poezen zijn helaas niet "gemaakt" voor het moederschap. Soms willen ze gewoon maar een beetje voeden en soms verstoten ze zelfs hun jongen, ook als ze niet krols zijn. Wees dus vooral ook niet boos op haar, want ze doet het niet expres, zeker nu ze bol van de hormonen staat en gewoon haar natuur moet volgen. Neem het stokje in dat geval gewoon van haar over en probeer haar zo veel mogelijk bij haar kleintje te betrekken, zodat ze haar bijvoorbeeld nog wel blijft wassen en bij haar blijft slapen. Een moederpoes kan het beste zelf voor haar jongen zorgen, maar helaas loopt het leven soms gewoon wat anders dan we willen.....

2. Probeer de moederpoes nu ze nog zo krols is inderdaad zo goed mogelijk binnen te houden, want ze kan direct opnieuw weer zwanger worden en twee bevallingen achter elkaar met alles er op en er aan is enorm zwaar voor een poes.

groeten,
Sandra

PS: ik hoop dat ales goed bij je gaat en ik wacht in spanning op je reactie....
Minoutje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 apr 2008 17:12

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door Minoutje »

Hartelijk bedankt voor jullie reactie !
Ik heb de hele middag vruchteloos geprobeerd op Mierke te voeden. Ze wou echt niet, maakte haar een beetje 'kwaad' zelfs.
Ze zocht echt de hele tijd haar mama. Minoutje is ondertussen een kwartiertje thuis nu, we hebben Mierke er onmiddellijk bijgelegd.
Gelukkig liet Minou dit toe, Mierke is gelijk beginnen zuigen. We kunnen alleen maar hopen dat er iets uitkomt.
Ik ga in alle geval die methode met de handdoek uitproberen en zien of het zo wel lukt.
Ik hou jullie op de hoogte, nogmaals bedankt !
Groetjes
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door sandy »

Nou hopelijk komt alles weer goed met moeder en dochter, succes ermee!
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door Sandra W »

Wat heerlijk om een positief bericht van je te horen, ik zal hard voor je duimen dat alles toch nog helemaal goed gaat komen!

groeten,
Sandra
Minoutje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 apr 2008 17:12

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door Minoutje »

Vervolg van het drama verhaal...
Gisterenavond toen Minou thuiskwam ging in eerste instantie alles goed, Minou liet Mierke toe.
Na een tijdje echter begon ze verschrikkelijk te 'brullen' en blazen naar Mierke. Ze greep ze echt vast, begon ze heel hard te bijten en wierp ze echt weg. Vreselijk om te zien. We hebben ze toen maar gescheiden want het kleintje was er echt niet goed van, en wij eerlijk waar ook niet ! :cry:
We hebben toen maar besloten om Mierke nog eens te proberen voeden, lukt niet echt goed maar ze kreeg toch iets binnen.
We hebben Mierke ook maar bij ons in bed genomen zodat het kleintje toch nog een beetje warmte had.
Ook deze ochtend aanvaardde Minou haar kleintje nog niet, de voeding verliep jammer genoeg ook nog niet perfect.
Deze middag ging de voeding al stukken beter, die methode met de handdoek werkt toch wel hoor !
Ze heeft 5,5 CC gedronken en daarna heb ik ze kunnen doen plassen ook. Wel geen stoelgang, is dit wel goed ?
Nu slaapt ze rustig, ze heeft niet zo heel lang meer liggen 'wenen' na haar voeding, ze is ongeveer een kwartiertje na de voeding terug in slaap gevallen.
Minoutje heeft het heel erg lastig met haar pootje en is blijkbaar nog altijd krols ook.
Denken jullie dat ze haar kleintje terug zal aanvaarden als haar pijn een beetje minder is ?
Gaat dit geen problemen geven naar hun latere band toe ?
Ik vrees alleen dat Minou haar kleintje nooit meer zal toelaten nu...

Groetjes,
Joke
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door sandy »

Ojee :-(
Het zal wel door de pijn komen dat ze ineens zo reageert :???:
Het hoeft voor de latere band geen problemen te geven maar Minou heeft nogal wat achter de rug en niet veel hebben nu blijkbaar.
Ik durf het niet echt te zeggen maar ik denk dat moeders de kleine ook niet gauw meer zal toelaten nu, je kan het allicht later voorzichtig proberen maar Mierke direct weghalen bij het eerste teken van agressie.
Geen stoelgang zal komen door de weinige voeding die ze binnen heeft gekregen, het buikje masseren is wel nodig om dat te stimuleren overigens.
Sterkte nogmaals!
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door Sandra W »

Jeetje wat een onverwachte wending zeg, het zo er zo hoopgevend uit :-(.

Ik vrees eerlijk gezegd dat de moederpoes haar kleintje niet meer zal gaan accepteren, want ze is nu krols (=lichamelijk al weer klaar voor een nieuw nestje) en dan is er voor haar kleintje geen plaats meer. Dit klinkt heel crue, maar vergeet niet dat ze het echt niet expres doet. Ze is nu een bundel van hormonen en heeft dus nog maar weinig moederinstincten. Dit gebeurt gelukkig niet vaak, maar helaas gebeurt het dus wel eens. Daarbij helpt de stress van de pijn, het dierenartsbezoek en de onhandigheid van een gebroken poot hierbij ook niet echt.

Je kunt het blijven proberen om de moederband te herstellen, maar wees daarbij heel voorzichtig, want ze heeft zich al eens agressief getoond en zo'n kleintje is helaas heel snel doodgebeten. Wat eten geven betreft zou ik het nu zelf blijven doen, zeker nu het beter gaat, want dan kun je zien wat er binnen komt en dat kun je niet als je haar bij de moederpoes blijft aanleggen.

Het is verder heel goed dat ze al geplast heeft en als ze goed blijft drinken en je blijft haar buikje en kontje stimuleren dan komt de ontlasting meestal ook vanzelf opgang. Wees hierbij alert op een dikke opgeblazen buik en ga dan direct naar de dierenarts, want dan zit ze vol met gas en ontlasting en dat is heel schadelijk voor zo'n kleintje.

Dit is een hele dramatische situatie die niemand graag ziet, maar er zit wel één positief kantje aan, je krijgt namelijk nu de kans om dit kleintje te helpen op te groeien en ik weet uit eigen ervaring hoe bijzonder dit is en hoe sterk de band met dit kleintje kan worden als ze het redt en straks een grote meid is!

Het klinkt dus gek, maar geniet ook van deze bijzondere periode en vergeet daarbij ook de moederpoes niet, want zij is nu heel erg gestresst en verdient wel wat extra aandacht en liefde. Wellicht kun je haar als je toch bij de dierenarts bent voor haar pootje een prikpil laten geven of liever nog steriliseren, want dan komt ook zij weer tot rust en wie weet heeft ze dan wel weer aandacht voor haar kleintje (maar de kans is ook aanwezig dat dit niet gebeurt).

Blijf je ons op de hoogte houden van alle ontwikkelingen?

groeten,
Sandra
Minoutje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 apr 2008 17:12

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door Minoutje »

Ik wou jullie toch nog eventjes inlichten hoe goed de voeding deze ochtend wel ging !
Na gisteren de hele dag voeding gegeven te hebben met een spuitje (een beetje force-feeding), besloten we vandaag om het toch nog eens te proberen met het flesje. Het duurde toch een paar minuutjes eer ze er gewend aan was, maar daarna had ze plots gevonden hoe het moest ! :eclap:
Ze lag mooi ingebakerd met haar oogjes dicht en begon zowaar te zuigen. Plots begon ze nog eens te spinnen ook :edance: :edance: !
Onze dag kan niet meer stuk...
Ze heeft wel 12 CC gedronken en daarna een hele grote plas gedaan. Ontlasting nog steeds niet maar dat zal nu toch wel snel gaan komen hoop ik.
Het is inderdaad waar wat je zegt, de band die we met haar gaan krijgen zal zo intens zijn.
In alle geval, hartelijk bedankt allemaal voor jullie goede tips en het medeleven.
Ik hou jullie op de hoogte van de verdere ontwikkelingen !

Groetjes uit Ibiza,
Joke
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door Sandra W »

Heerlijk nieuws, mijn dag kan niet meer stuk :lol: :lol: :lol:!!!

Misschien kun je foto's maken van de hele periode en dan kun je haar langzamerhand steeds groter zien worden, dan is erg leuk voor later!

Als je haar apart houdt van de moederpoes kun je om het nestgevoel na te bootsen een mandje maken met daarin een kruikje met een zacht dekentje erover en dan leg je er ook een zacht slap knuffelbeestje bij om tegen aan te liggen en aan te sabbelen. Ook kun je een wekker bij leggen om het hartritme van de moeder na te bootsen (wel zo'n langzaam tikkende wekker, want anders wordt ze hypernerveus ;-)) en er een (warmte)lamp boven hangen, zeker 's-nachts, want dan blijft ze ook lekker warm.

Weeg haar ook iedere dag op een keukenweegschaaltje. Het maakt niet uit hoeveel ze weegt, want dat is er kitten verschillend, het is alleen belangrijk dat ze steeds iets zwaarder wordt en niet afvalt. Verder kun je niet veel meer doen dan alles goed in de gaten te houden en te genieten.

Hoe is het nu met de moederpoes? Is ze al wat minder krols en gestresst? Ik hoop dat het weer een beetje beter met haar gaat.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door Boomer »

Jeetje zeg :( Wat een verhaal en wat een tegenslagen heb je allemaal gehad.

Maar tegelijkertijd ook wat een goed nieuwes !!! Ik duim dat het zo goed verder gaat.
Heel veel succes!
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door sandy »

Geweldig om dat te horen :grin:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Minoutje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 apr 2008 17:12

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door Minoutje »

Nog eventjes een update : haar volgende voeding verliep ook prachtig ! Ze geniet ervan en ik dus ook...
Ze dronk weer 12 CC gevolgd door een hele grote plas.
En ze is zowaar 16 gr bijgekomen sinds gisterenavond ! Het lijkt toch nog allemaal goed te komen... :grin:

Ze ligt overdag in de woonkamer in een kistje, daarin ligt een hele zachte handdoek en daarboven een fleece-dekentje. Ze is echt gek op dat dekentje, ze knuffelt haar erin weg en sabbelt erop. 's Nachts nemen we ze mee in ons bed met dat dekentje en leggen ze tussen onze hoofdkussens in. Zo blijft ze in alle geval warmer dan alleen in de woonkamer te blijven. We laten ze ook niet al te graag alleen 's nachts omdat we niet goed weten wat Minou zou doen. Wellicht niets maar beter aan de veilige kant houden...

Minoutje heeft nog steeds heel veel pijn en brengt haar dagen gewoon al slapend door.
Ze is nog steeds niet verlost van haar krolsheid maar we mogen ze nu nog niet laten steriliseren van de dierenarts.
Ze moet eerst volledig hersteld zijn van haar pootje.
We halen ze natuurlijk ook aan en gaan haar regelmatig gaan knuffelen. Daar geniet ze ook van hoor !
't Is eigenlijk hardstikke zielig voor dat beetjes, al die emoties doormaken in slechts 2 weken tijd !!
Vandaag is Mierke juist 2 weken...

Tot de volgende en nogmaals bedankt voor de goede raad en steun, we putten er veel kracht uit en dankzij jullie blijft ons Mierke hopelijk leven !

Groetjes,
Joke
Gesloten