Kat genezen van nierfalen, stoppen Fortekor?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gesloten
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Kat genezen van nierfalen, stoppen Fortekor?

Bericht door Admin »

De volgende vraag werd gesteld door Droop/Nikki:


"Hallo, omdat ik toch twijfel wil ik graag een vraag stellen. Mijn kat, volgens de asielpapieren 11 1/2 jaar maar volgens 3 dierenartsen en wat we zelf aan haar gedrag merken, kan ze niet veel ouder zijn als een jaar of 7. Toen we haar ongeveer 3/4 jaar hadden begon ze plotseling dezelfde verschijnselen te vertonen (o.a. veel plassen, ontstoken tandvlees, veel drinken, niet meer willen eten) als onze vorige (oude asiel-) kat dus gealarmeerd heb ik haar meteen een algehele controle gegeven in de DA. Daaruit bleek dat het niet goed was met haar nieren, ze had o.a. een creat van 289 en ook haar ureum lag te hoog. Ze kreeg 1x een infuus en daarna 2,5 mg Fortekor per dag en nierdieet. Dat nierdieet leverde hele drama's op want ze lustte het gewoon niet. Af en aan at ze wel wat, afgewisseld met niersnoepjes en nierkorrels. Anderhalve week geleden dacht ik echt dat ik d'r binnenkort zou moeten laten inslapen, ondanks de eetlustopwekkende pillen at ze bijna niet meer en ze liep wankelend door het huis. In het tuincentrum toch ff langs de dierenafdeling gegaan en kwam tot mn verbazing nierdieet tegen van Beaphar. Uit wanhoop meegenomen en wat gebeurt er...? Droopy begint te eten alsof ze 4 maanden in moet halen en tot op heden eet ze weer helemaal normaal, ze is weer superlevenslustig, ze plast weer normaal en haar ontlasting is ook weer helemaal normaal. Ook is ze niet meer zo hangerig. Bij de laatste controle vorige week bleken al haar waarden weer normaal te zijn:

D'r ureum op 10.8 en d'r creatinine 161! De DA heeft nog even het bloedbuisje erbij gehaald en samen hebben we gezien dat ze ook geen anemie (ijzertekort) heeft. Fosfor is 1.31 (moet tussen 1.00 en 2.42 liggen), natrium (zouten) 159 (moet tussen 150 en 165 liggen), Kalium 3.8 (moet tussen 3.5 en 5.8 liggen) en Chloride 125 (moet tussen 112 en 129 liggen).
Nu was het advies van de DA om na de laatste Fortekorpil te stoppen met de Fortekor en ook met het nierdieet te gaan stoppen. Ik wissel het dieet van Beaphar inmiddels af met voer voor senioren (wat lager eiwitgehalte). De Fortekor is overmorgen op. Het gaat nog steeds goed maar ik ben huiverig om te stoppen met de Fortekor. De insteek van de DA is: iets anders is blijkbaar een oorzaak geweest van de ziekte, en nu het genezen is is het niet goed om met het dieet en de Fortekor verder te gaan. Ik ben dus huiverig, wat nu?

Bedankt alvast voor de reacties,

Nikki"
Chris Polanen
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 apr 2008 17:39

Re: Kat genezen van nierfalen, stoppen Fortekor?

Bericht door Chris Polanen »

Beste Nikki,

Als dierenarts, sinds kort verbonden aan deze site, wil ik even reageren op op het geval van je kat Droopy. Toen je de eerste keer met je kat naar de dierenarts ging was er sprake van een acuut nierprobleem, waarschijnlijk veroorzaakt door een infectie. Het is voor dierenartsen niet altijd makkelijk om het onderscheid te maken tussen een acuut en chronisch nierprobleem.
De nierbekkenontsteking die je noemde is bijvoorbeeld een mogelijke oorzaak van een acuut verslechterde nierfunctie.
Een chronisch nierprobleem wordt behandeld met nierdieet en eventueel Fortekor. Een acuut probleem met infuus en eventueel antibiotica. Wat de oorzaak ook geweest is, de nierfunctie is hersteld en je dierenarts heeft gelijk: je kan dan stoppen met fortekor en nierdieet.

Aangezien er zoveel katten met nierproblemen zijn wil ik nog even ingaan op een paar aspecten van Droopy's ziekte en behandeling. Ik denk dat andere eigenaren van nierpatienten daar ook problemen mee kunnen hebben:

- Er zijn allerlei manieren om te proberen een kat op nierdieet te krijgen.
Warm maken, aanbieden naast de gewone voeding en de hoeveelheid gewone voeding steeds verminderen, (mengen is mogelijk, maar kan averechts werken!) en uit de hand voeren (niet in de mond proppen). Probeer in ieder geval alle soorten uit. De fabrikanten proberen ze steeds lekkerder te maken. Ga er dus niet van uit dat het een paar jaar geleden niet lukte en nu dus ook niet zal lukken. Als niets lukt en de kat verzwakt, zoals in het geval van Droopy stop er dan mee en geef gewone voeding! Liefst seniorenvoeding.

- Ik heb vaker gehoord dat katten het nierdieet van Beaphar wel lusten en die van de dierenarts niet.
In de dierenwinkel kunt u echter geen echte medische dieten krijgen. Die worden alleen door de dierenarts verkocht. In nierdieet dat bij de dierenarts verkrijgbaar is, zit speciaal eiwit. Vroeger was dat minder smakelijk, maar de smaak is de laatste jaren sterk verbeterd. Fabrikanten als Hill's en Royal Canin brengen bijna elk jaar nierdieten met verbeterde smaak op de markt.

- Fortekor is geen wondermiddel.
Er zijn onderzoeken die aantonen dat nierpatienten langer leven als ze Fortekor krijgen, maar Fortekor kan nieren niet doen herstellen. Er zijn ook onderzoeken waaruit blijkt dat Fortekor slechts nuttig is bij een deel van alle nierpatienten. Namelijk de nierpatienten die eiwit verliezen via de urine. In mijn praktijk bepaal ik het eiwitverlies via de urine om vast te stellen of Fortekor echt noodzakelijk is.

In volgorde van belangrijkheid zou ik bij nierpatienten adviseren:

1) Nierdieet


2) A - Bloeddrukmeting en behandeling van te hoge bloeddruk.
Veel nierpatienten (en oude katten in het algemeen) hebben een te hoge bloeddruk. Deze richt grote schade aan in het lichaam, met name in de nieren, de ogen en de hersenen. Verslechtering van de nierfunctie, plotselinge blindheid en beroertes kunnen het gevolg zijn.
B - Kaliumbepaling en eventueel extra kalium toedienen.
Veel nierpatienten hebben een te laag kaliumgehalte in het bloed. Mogelijke gevolgen zijn spierzwakte en slechte eetlust.

3) Fortekor
Voor nierpatienten(en katten boven de twaalf jaar in het algemeen) adviseer ik een halfjaarlijkse gezondheidscontrole. Hierbij hoort in ieder geval een lichamelijk onderzoek, een bloeddrukmeting en gewichtscontrole. Bloedonderzoek doe ik niet altijd elk halfjaar, maar wel elk jaar.
De creatininewaarde in het bloed is een maat voor de nierfunctie. Hoe hoger de waarde, hoe slechter de nierfunctie. De creatininewaarde stijgt echter pas boven de normale waarde als driekwart van de nierfunctie verloren is gegaan. Een goede creatininewaarde zegt dus slechts dat er nog meer dan een kwart van de nierfuntie aanwezig is.
Helaas is een goede creatininewaarde dus geen garantie dat de nieren goed zijn. Het is in de praktijk wel de meest praktische test voor een snelle screening van de nierfunctie.

In mijn artikelen op deze site zal ik terugkomen op meting van de bloeddruk en behandeling van hoge bloeddruk bij katten.
Gesloten