kitten met opgezwollen buikje

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Stephanie20
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mar 2008 10:34

kitten met opgezwollen buikje

Bericht door Stephanie20 »

Hallo iedereen

Ik heb sinds 1 week een kitten (maine coon) in huis genomen,
Hij wordt volgende week dinsdag tien weekjes oud. Nu heeft hij bij binnenkomst last gehad van erge diarree waarop de diagnose van de dierenarts GIARDIA was. Hij heeft hier nu medicijnen voor die hij 6 tot 8 dagen elke ochtend en avond krijgt. Nu heeft hij sinds gister een dik buikje. Ik weet niet of het komt doordat hij zo lekker goed eet of dat er misschien iets anders aan de hand is!

Hij eet namelijk wel goed en drinkt ook een hoop. Veder plast en poept het kitten ook goed.

Wie o wie kan mij helpen want ik maak me toch wel een beetje zorgen!!

Alvast bedankt groetjes Stephanie
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: kitten met opgezwollen buikje

Bericht door Admin »

Hoi Stephanie,

Allereerst welkom op het forum :grin:

Bolle buikjes bij kittens wijzen meestal op wormen, waar je ev. mbv Strongholddruppels of ontwormingspasta snel weer vanaf kunt komen.
Daarnaast hebben sommige medicijnen (vooral bij kittens) effect op het spijsverteringssysteem. Vaak treedt daardoor diarree op of een opgezette buik. Je kunt altijd voor de zekerheid je behandelend dierenarts even bellen om te vragen wat de ev. bijwerkingen zijn van de medicijnen die het kitten heeft gekregen.

Kijk ook even in het topic op http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =27&t=6122" onclick="window.open(this.href);return false;
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Stephanie20
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mar 2008 10:34

Re: kitten met opgezwollen buikje

Bericht door Stephanie20 »

Bedankt voor je antwoord!

Ik dacht eigenlijk ook meteen aan wormen maar omdat hij netjes zijn ontwormingskuurtjes op 4,6 en 8 weken leeftijd gekregen heeft liet ik deze gedachte eigenlijk meteen weer gaan.

Het zou geen FIP kunnen zijn toch? Want ik heb daar wat stukjes over zitten lezen. En maakte me eigenlijk best wel zorgen!
Mijn vriend belt zoizo even de dierenarts alleen ik zit nu op mijn stage dus dacht doe al wat navraag via dit forum!
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: kitten met opgezwollen buikje

Bericht door Admin »

FIP kan altijd, maar ik zou bij deze symptomen niet direct van het ergste uit gaan. Overigens zijn de eerste symptomen, zowel bij droge als natte FIP, een verminderde eetlust en lusteloosheid. Ik begrijp dat daar bij het kitten geen sprake van is?

Als het beestje niet lang geleden ontwormd is, dan zou ik eerder denken aan een bijwerking van de medicijnen tegen giardia. Zie ook deze info.

Komt het kitten trouwens bij een fokker vandaan of is het een kruising?
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Stephanie20
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mar 2008 10:34

Re: kitten met opgezwollen buikje

Bericht door Stephanie20 »

kitten komt bij iemand thuis vandaag. Zij heeft zelf twee maine coons met stamboom. Het is een echte kattenliefhebster en zij wouden gewoon een keer een netjes. Zij was ook heel hygienisch.

zelf denk ik ook dat het gewoon bijwerkingen van de medicijnen tegen giardia zijn. Ik heb het stukje zitten lezen en ik denk dat dit gewoon het probleem is.

Bedankt voor je informatie ;)
Stephanie20
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mar 2008 10:34

Re: kitten met opgezwollen buikje

Bericht door Stephanie20 »

ik heb nog even met de dierenarts gesproken en zijn darmpjes zijn opgezwollen omdat hij al een tijdje aan de diarree is en hier medicijnen voor dlikt. Als hij dinsdag nog aan de diarree is gaan we over op lichtverteerbaar voer. Dus gelukkig niks aan de hand :)

Groetjes Stephanie
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: kitten met opgezwollen buikje

Bericht door Admin »

Da's goed nieuws. FIP leek me al iets te voorbarig. Hopelijk is hij snel weer de oude en kun je flink van hem gaan genieten :grin:
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gesloten