Heeft mijn kat ADHD?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
danielle
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2007 16:49
Locatie: ijmuiden

Heeft mijn kat ADHD?

Bericht door danielle »

Hallo,

Mijn kat is 5 jaar oud, we hebben hem gevonden dat hij 2 weken oud was.
Hij had alle katteziektes die je maar kan bedenken, maar heeft het overleefd.
Dat hij ongeveer 2 jaar oud was begonnen de problemen, krabben aan de meubels (koop om het half jaar nieuwe stoelen) spingt in mijn planten, heb nu kunstplanten en daar doet hij het ook bij. Rend heen en weer en springt in de deur kozijnen.
Planten spuit helpt niets want hij vind water lekker(gaat ook mee onder de douche) sate prikkers in de planten doet hem niets.
Ook loopt hij de hele dag te mekkeren.
Het wordt met de dag erger.

We hebben al extra krabpalen en speeltjes gekocht, maar hij kijkt er niet naar om.
Ik straf hem door hem in de keuken te zetten, in zijn nekvel te pakken,
en een schreeuw te geven.
Wie heeft raad, want ik kan hier niet meer tegen.

groetjes Danielle
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat is inderdaad een heel vervelend probleem, maar ik geloof eerlijk gezegd niet in ADHD bij (huis)dieren. Ik denk eerder dat jouw kat vreselijk gefrustreerd is, omdat hij zich enorm verveeld en zijn energie niet kwijt kan.

Ik denk dat het een hoop zou schelen als hij bijvoorbeeld naar buiten zou kunnen (als dat bij jullie veilig genoeg is) of als hij een speelkameraadje zou krijgen, want hij speelt blijkbaar niet zelfstandig met de speeltjes die hij heeft.

Verder vrees ik dat boos worden, nat spuiten, schreeuwen en in nekvel pakken helaas niet zullen helpen, maar het probleem alleen maar groter maken, aangezien hij eigenlijk niets echt fout doet, maar alleen zijn ongenoegen en frustratie kenbaar maakt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat je een goede oplossing vind en anders is het misschien een goed idee om een ander huis voor hem te vinden waar hij wel zijn energie kwijt kan, aangezien zowel jij als hij op dit moment niet gelukkig met de bestaande situatie zijn. Ik wens je verder heel veel sterkte en duim natuurlijk dat je een goede oplossing zal vinden.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
sammie1986
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 apr 2006 13:23
Locatie: borculo

Bericht door sammie1986 »

ik denk dat het inderdaad een goed idee is om een speelkamaraatje aan te schaffen. Onze poes was ook best een beetje druk en vroeg veel aandacht op een verkeerde manier, ook door aan dingen te krabben.
hier heeft het zeker geholpen om er nog 1 bij te nemen. eerst was het een beetje oorlog laat ik maar zeggen maar nu kunnen ze niet meer zonder elkaar en spelen ze leuk samen.
danielle
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2007 16:49
Locatie: ijmuiden

Bericht door danielle »

hallo,

Bedankt voor jullie reacties, maar een speelvriendinnetje heeft hij al.
En ze vermaken zich prima samen.
Naar buiten is geen optie, omdat ik aan een hele drukke weg woon en
al verschillende beesten helaas heb moeten wegbrengen.

groetjes Danielle
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik heb het idee dat het eerder een roep om aandacht is. Onze katten worden ook stierlijk vervelend als ze naar hun idee een tijdje te weinig aandacht hebben gehad. Een avond echt de tijd voor ze nemen en lekker samen spelen/dollen en knuffelen werkt dan heel goed.
Als dat niet helpt zou ik eens met je dierenarts gaan praten. Misschien dat die nog een goed idee heeft?!
groetjes Sharon
danielle
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2007 16:49
Locatie: ijmuiden

Bericht door danielle »

aandacht komt hij zeker niet te kort, want dat is het rare van het verhaal,
hij word de hele dag vermaakt door mijn kids en als die op school zijn krijgt hij van mij de volle aandacht, niet altijd spelend, maar ik praat altijd tegen mijn beesten. ;-)

groetjes danielle
birdy1144
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2009 18:59

Re: heeft mijn kat ADHD?

Bericht door birdy1144 »

Ik heb een katje van net een jaar, Muppet. Muppet is onwijs druk en rend vaak snoei hard door het huis, zonder doel. Aandacht krijgt ze genoeg, daar kan het niet aan liggen.. Als ik thuis ben en het niet regent mag ze naar buiten en ze komt keurig terug als het donker wordt.
Ondanks dit is ze bijna altijd hyper. Ik zat er een beetje aan te denken dat ze misschien adhd heeft, maar lees nu overal dat dat niet kan bij katten.
Over een paar weekjes krijgt ze er een speelmaatje bij, haar halfzusje, een kitten, Fuzzie.
't Is maar ff afwachten hoe dat allemaal gaat lopen. 't Zal wel ff wennen zijn voor der.
Hopelijk wordt ze hier wel wat rustiger van.
Heb je net het huis opgeruimd en ga je ff weg, kom je terug kan je weer overnieuw beginnen!!!

Ondanks dit alles hou ik evengoed onwijs veel van mijn Muppie!!!
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: heeft mijn kat ADHD?

Bericht door beestenbende »

Als ik het zo lees, heeft hij dit niet altijd gedaan. Het kan geen kwaad om de dierenarts in deze te raadplegen. Dan weet je of het iets lichamelijks of iets psychisch is. Dan kan je daar weer mee verder. ADHD bij katten bestaat bij mijn weten ook niet...
mijn zoon van 14 heeft het...
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Mouche
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:26

Re: heeft mijn kat ADHD?

Bericht door Mouche »

Ik herken deze situatie zo goed! Mijn kater van 3 is ook zo druk en af en toe bijt en krabt hij mij nog ook, zomaar zonder reden.
Dit is supervervelend en pijnlijk en ik vraag me af of er misschien een kalmeermiddel voor poezen bestaat? Iets dat hen toch minstens wat rustiger zou maken?
Iemand ervaringen of suggesties?
Alvast bedankt!

Carine.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: heeft mijn kat ADHD?

Bericht door rieneke »

een kalmeermiddel lijkt me een bijzonder slecht idee, en ik hoop dat jouw da dat met me eens is.
jij denkt dat hij zonder reden zo vervelend is, maar jouw kat heeft natuurlijk wel een reden voor dit gedrag, en het is aan jou die reden te achterhalen.
misschien verveelt je kat zich enorm, en is hij daardoor gefrustreerd?
als je er echt niet uit komt, zou ik er een gedragstherapeut bij halen.
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Heeft mijn kat ADHD?

Bericht door beestenbende »

Komt je kat wel eens buiten? misschien dat als hij naar buiten kan en mag dat je problemen in 1x over zijn....Of nog een mogelijkheid is om een maatje te zoeken, heb ik zelf ook goede ervaringen mee. Veranderen dan heel snel van gedrag!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Jaimmmy
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2010 21:59

Re: Heeft mijn kat ADHD?

Bericht door Jaimmmy »

Beste mensen!

Om even terug te komen op het adhd bij katten, dit is wel degelijk mogelijk!
Ik heb het aan mijn dierenarts gevraagd en die zei dat er zelfs medicatie voor is.
Onze kater van een half jaar is ook heel druk en pikt plakjes worst, springt op de vogelkooi en in de koelkast ook is hij geoberdeert door eten. Hij jat het eten van de hond en van de andere poes we moeten alles weg zetten ook likt hij pannen uit en maakt gaten in de kattenvoer zak ook drinkt hij water uit het douche putje maar voor de rest is die heel lief en komt die vaak bij je.
Als die een aanval krijgt helpt water uit plantenspuit niet en gaat die gek grommen ook heeft hij wel eens iemand gebeten en gekrabbeld tijdens een aanval.
Hij rent graag heen en weer op de trap en wil niet graag naar buiten vandaar dat wij als straf hebben bedacht dat hij minimaal 5 uur naar buiten moet als hij stout is.
Ook wil hij in het aqaurium van mijn broertje duiken maar dit lekt hem gelukkig niet hij heeft al een vogel in shock gebracht en onze muis moest helaas ook het loodje leggen door deze aanvallen van onze kat. We gaan eerst kijken of castreren een oplossing is anders nemen we maatregelen en heeft hij wel degelijk adhd en gaan we hiervoor ook medicatie toepassen.
dus zover poezenliefhebbers

greetz
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Heeft mijn kat ADHD?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Uhm....dit lijkt me normaal kattengedrag en ja van castreren worden ze meestal wat rustiger wat overigens wel 6 weken tijd nodig heeft voor je resultaat ziet.
Maar je kat 5 uur buiten sluiten om te straffen? Meen je dit serieus? Een kat is geen hond.
In vredesnaam, een kat is ook een levend wezen en je moet er dus rekening mee houden dat je misschien je huis wel katproof moet maken als je een kat in huis haalt.
Wat dacht je, dat een kat 24 uur per dag ligt te slapen? Katten hebben aandacht nodig, katten spelen, en ja sommigen zijn eet-fanaat, zo 1 heb ik er hier ook rondlopen. Maarja zo zijn ze en het enige wat je eraan kunt doen is wat dingen aanpassen zodat ze niet bij jouw eten kunnen komen als jij dat niet wilt.
Als de kat rond rent heeft hij waarschijnlijk even zijn gekke 5 minuten, dat hebben ze hier ook minimaal 2 x per dag. Heeft hij genoeg te doen? Heeft hij speeltjes/krabpaal enz? Is hij alleen of heeft hije en maatje? Twee katten kunnen elkaar erg goed vermaken.
Een kat is nou eenmaal een roofdier, sommigen kunnen wennen aan vogels/muizen en laten ze zelfs met rust. Maar even zonder gein, een kat EET vogels en muizen als ze buiten lopen, dus vind je het gek dat hij op de kooien springt? Ik niet. Hoe zou jij het vinden als er voortdurend iets wat je heel erg vindt achter slot en grendel zit maar je het wel kunt ruiken en zien?
Nee wat jij hier beschrijft lijkt me normaal gedrag van een wat onstuimige jonge kater...
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Heeft mijn kat ADHD?

Bericht door MarjanR »

Wat Marjolein hierboven zegt, ben ik het wel mee eens hoor.
Dat 5 uur buitensluiten, ik weet niet of dat zielig is.
Katten kunnen uitstekend buiten, maar wel als het een veilige omgeving is he.
Anyway, ik denk niet dat je kat het ziet als straf om buiten te zijn.
Jullie hebben dan wel rust, maar de kat zal waarschijnlijk buiten net zo druk zijn als binnen.
En zal niet kalmeren, hoewel ze wel wat rustiger zal zijn de eerste uren dat ze binnen is.
Lekker tukken (over 24 uur slapen gesproken, katten rusten 18 uur per dag hey).
Ik denk dat jullie gewoon een belhamel in huis hebben. Actief etc.
Of gewoon een echte buitenkat, een zwervertje zeg maar.
Maar ADHD? Springt hij ooit mis omdat hij is afgeleid?
ADHD'ers (zei de ADHD'er) zijn druk omdat ze snel zijn afgeleid. Ze hebben namelijk geen filter mbt geluiden en indrukken. Vandaar dat ze overal op reageren. Dat is druk inderdaad.
Maar ze worden dus afgeleid, en daarom gaat het gene waar ze mee bezig waren soms wel eens niet helemaal goed. Vandaar dat ik vraag of hij wel eens fout gaat omdat hij is afgeleid.
Dat is namelijk ADHD. En ik kan me niet voorstellen dat zoiets als ADHD bij een kat aanwezig is, en als dat zo is of dat uberhaupt geconstateerd kan worden.
Mijn katten zijn gigantisch druk, zijn met 3 dingen tegelijk bezig. En dat hoort in mijn ogen ook zo.

Ik zou geen medicatie toepassen.
Dat zal waarschijnlijk in de vorm van tranquilizers gaan.
Wil jij je kat vergiftigen met medicijnen?
Wil jij een slome kat die nergens zin in heeft?

Beter is om strengere regels toe te passen.
Een nee is een nee.
Kijk hem goed aan wanneer je dat zegt, gezichtsuitdrukkingen zijn ze heel erg bekend mee.
Wil dat dan nog niet, hand over z'n ogen en wegduwen is een goede remedie.
En in de nekvel weg duwen (niet optillen, duwen!)

Succes
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Heeft mijn kat ADHD?

Bericht door pearlsofpassion »

Sorry meiden, ik denk dat dit een opjaagbericht was....
De topicstarter heeft zich een kwartiertje voor het bericht tot lid gemaakt en maar 1 bericht gepost... De toon is trouwens herkenbaar en wil je op stang jagen.
Ik denk niet dat dit bericht serieus is om antwoord op te krijgen maar ik vraag me af of hij wel katten heeft. Anders, ocharme die beestjes!
Zal wel geen antwoord komen.

Voor iemand die het toch nog zou tegenkomen hier.
Dat ergens medicatie tegen bestaat wil niet zeggen dat het een ziekte is. Zo is dit inderdaad normaal kattengedrag en daar zou je eigenlijk blij mee moeten zijn, omdat hij gezond is. Maar omdat er nu eenmaal veel mensen niet mee om kunnen en vele katten alleen worden gehouden en zich dus steendood vervelen, zal er wel vraag zijn naar een middel om katten rustig te krijgen. Dat is gewoon drogeren.
Mensen bepalen wat ze met hun dieren doen, en dat is zelden (onder de gewone mensen, minder onder de echte dierenvrienden) wat echt goed is voor de dieren in kwestie.

De mens heeft zichzelf zo gedomesticeerd dat ze nooit meer actief moeten zijn, en dan verwachten ze van de dieren hetzelfde. Moeten de dieren dan ook maar tevreden zijn met tv kijken of surfen op het net of wat?
Ik kan zo'n mensen niet begrijpen, maar ze zijn wel in de meerderheid...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie