Een kap op na sterilisatie, is dat normaal?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
smoef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 aug 2007 11:45

Een kap op na sterilisatie, is dat normaal?

Bericht door smoef »

Mijn poes is vandaag gesteriliseerd.
Ze heeft van de DA zo'n plastic kapje meegekregen.
Die zou ze persé tien dagen om moeten hebben, want ze mag er niet aan likken.
Inderdaad likt ze, als ze de kap niet om heeft.
Maar ze wordt helemaal gek van dat ding ze is nu al urenlang aan het vechten om hem af te krijgen.
Dit lijkt me ook niet goed voor haar herstel.
Nu hoor ik van verschillende kanten van mensen die helemaal niet zo'n kap geadviseerd kregen na sterilisatie.
Wat is jullie mening?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het hangt een beetje van de dierenarts én van de methode van hechten (inwendig of uitwendig) af, maar ook of de poes eraan likt of trekt. Het kan bijvoorbeeld een uitwendige hechting zijn en dan is het verstandig dat ze een kap draagt, zeker als er eraan likt of trekt, maar 10 dagen vind ik persoonlijk wel erg lang, een dag of 3 tot 5 lijkt mij zelf voldoende en als ze niet likt zou je het ook nog korter kunnen doen of bijvoorbeeld als je er niet bij bent. Verder zou je ook een babyrompertje aan kunnen doen ipv een kap, want sommige katten vinden dat iets prettiger.

groeten,
Sandra
smoef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 aug 2007 11:45

Bericht door smoef »

Bedankt!
Ze zit er echt wel aan te likken.
Inmiddels accepteert ze het iets meer dat ze die kap om heeft.
Ze heeft gegeten, gedronken, is op de bak geweest en heeft ontdekt dat ze er wel mee kan gaan liggen.
Vannacht heeft ze tegen me aangelegen.
Het gaat al weer wat beter met haar.
Ik denk dat ik haar niet lang in die kamer kan houden. ;-)
Tien dagen lijkt me ook erg lang....
Hielden jullie ze ook tien dagen binnen?
Best lastig als je een luikje hebt en nog een kat..... :roll:
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Mijn katten blijven binnen, dus dat probleem had ik niet met onze poes, maar ik zou haar toch wel 10 dagen binnen houden. Mocht ze het buiten toch eruit trekken dan kan het erg gaan bloeden en dan ben je er niet bij. Lijkt mij dus een beetje een eng idee ;-). Wel fijn om te horen dat het alweer iets beter met haar gaat!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik zou haar gewoon door het hele huis laten lopen en niet maar in 1 kamer, want dat is echt niet nodig, tenzij je katten met elkaar vechten of heel ruw met elkaar spelen of dat de andere kat de hechtingen eruit trekt.

Verder zou ik de poes minstens een week niet naar buiten laten in verband met het gevaar van infecties van de wond door vuil van buiten en de kans op losscheuren van de hechtingen bij hoog springen of eventueel bij vechten met andere katten buiten.

Hou gewoon de wond en de hechtingen goed in de gaten en dan kun je steeds makkelijker worden naar mate de wond geneest en als alles er dan goed uit ziet (als een mooi dicht streepje) dan kun je haar haar vrijheid weer geven.

groeten,
Sandra
smoef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 aug 2007 11:45

Bericht door smoef »

Ik heb haar vanmorgen weer in het huis losgelaten.
Ze zat in de slaapkamer bovenop de kast. :???:
Op een gegeven moment zag ik haar lopen zonder haar kapje.
Ik dacht: ik let wel even op....
Toen ging ze los joh..... :grin:
Raar beest, een buikoperatie en dan rondhollen en spelen.
Kom er maar om bij ons mensen!
En lekker wassen aan zichzelf.
Die ziekenhuislucht van haar jas af.
Nu ligt ze lekker te slapen en is ze niet aan haar wond gekomen.
Het is de derde dag dan nu.
Ik denk dat ik de kap alleen omdoe als ik wegmoet.
Ik ben zo blij dat ik dit achter de rug heb!
Nu kan er tenminste geen nestje meer van komen! ;-)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dit klinkt allemaal prima, dus hoeft de kap inderdaad niet meer zo nodig. In het asiel waar ik werk doen ze het eigenlijk nooit, tenzij een poes de wond echt kapot maakt, dus het is inderdaad een goed idee het alleen nog voor de zekerheid te doen. Lekker hè dat het nu allemaal achter de rug is, want het blijft altijd spannend zo'n operatie.

groeten,
Sandra
Mariejose
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 sep 2010 11:32

Re: Een kap op na sterilisatie, is dat normaal?

Bericht door Mariejose »

Hallo
Ik moet in februari naar de D.A. om broer en zus te laten helpen maar ik ben bang als ze z'n kap krijgen, en ik doe hem er af dat ik hem dan niet meer om krijg.Ik denk dat ik maar vraag of ze het inwendig kunnen hechten.Bij de poes gaat een rompertje wel,maar bij de kater niet denk ik.Ik zie daar nu al tegen op,ik heb het met onze hond ook mee gemaakt maar daar kon ik een rekverband aan doen.Want hij botste overal tegen aan.
Mariejose
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Een kap op na sterilisatie, is dat normaal?

Bericht door Adriana »

zou altijd vragen of ze inwendig hechten en gasnarcose toepassen en anders andere da zoeken..
katers castreren is dacht ik vrij simpel, sneetje in bal x 2, leeghalen, k weet zelfs niet eens of het wel gehecht wordt.. beetje ontsmetten en klaar! geen gedoe, geen kap, geen rompertje want ze blijven er doorgaans wel af.
castratie poes is een stuk zwaarder. met gasnarcose komen ze veel sneller bij en zijn er ook doorgaans niet zo beroerd van. en dan hangt het dus van de techniek en zorg van je da af hoe soepel het gaat en ik zou eens rondbellen en assistentes om advies vragen..
en als het pas in februari hoeft (is dat wel op tijd??? kan met 6 maanden al hoor..) zit je je nu dan al zorgen te maken? zou k niet doen, jammer van de zenuwen toch?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Een kap op na sterilisatie, is dat normaal?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Heb ik weinig aan toe te voegen Adriana. Castratie kater wordt niet eens gehecht, het is een klein sneetje in de balzak, de huid verkleeft en vergroeit binnen no time met elkaar. Dus geen hechtingen, geen kap en geen rompertje. Meestal wassen ze zichzelf ook nog schoon, ook dat levert doorgaans geen problemen op zolang het geen bijten in de balzak wordt. Maar zonder jeukende hechtingen gaat hij dat ws ook niet doen...
Bij de poes kun je indien nodig (veel da's hechten tegenwoordig onderhuids zodat er geen of hooguit 2 hechtingen bovenhuids zitten) een rompertje aandoen. En wassen is echt niet zo'n probleem, dat doen katten nou eenmaal. Het wordt een probleem als het wassen/bijten enz óm de hechtingen wordt en het daardoor geirriteerd/ontstoken raakt.
Zou me nu in ieder geval nog geen zorgen maken, zonde van je tijd, en zeker het katertje op tijd laten helpen he! Poezen kunnen jong drachtig worden!
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Mariejose
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 sep 2010 11:32

Re: Een kap op na sterilisatie, is dat normaal?

Bericht door Mariejose »

Dank je Adriane en Marjolein De katten zijn nu 3 maanden oud dus in februari zijn ze 6 maanden oud.
Jammer dat ik geen foto kan plaatsen ik krijg het niet voor elkaar.
Groetjes Mariejose
Plaats reactie