Bij aaien de staart pakken

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Boomer
Jaguar
Jaguar

Bij aaien de staart pakken

Bericht door Boomer »

Hoi,
Kira onze kitten van 6 mnd pakt altijd als ik haar aai haar puntje van de staart. Ze gaat dit dan als een gek likken, bijten enz. Het lijkt wel of ze dan helemaal gek wordt (pos dan).
Ze speelt normaal wel met haar staart maar dit gedrag doet ze echt alleen als ik haar aai terwijl ze ergens ligt. Je ziet verder niets aan haar staart.
Als ik haar aai dan knort ze , trappelt met haar pootjes , snorhaartjes naar voren, knijpt met haar oogjes enz . Dus angst of wat dan ook is het niet. Als ze opstaat blijft ze ook om mij heen draaien om geaaid te worden.
Het maakt ook niet uit waar ik haar aai. Of het nu haar kopje , nekje of buikje is ze blijft het doen.

Ik ben eigenlijk nieuwsgierig waarom of waarvandaan dit gedrag komt.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Piekje
Lynx
Lynx
Contacteer:

Bericht door Piekje »

MIsschien vind je bij het volgende topic je antwoord? http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... en&start=0
Liefs Piekje
Sandra W
Tijger
Tijger

Bericht door Sandra W »

Het kan zijn dat ze het zo lekker vind dat haar innerlijk spanning zo hoog wordt dat ze er geen kant mee op kan en dus een uitlaatklep zoekt voor deze spanning door haar staart "aan te vallen".

Het lijkt me een goed idee om dus tijdelijk te zorgen dat deze spanning niet zo hoog oploopt door haar steeds kort te aaien, dan haar even tot rust te laten komen en dan weer te aaien.

Als ze dan na een tijdje hier goed op reageert kun je de aaiperiodes steeds langer maken, zodat ze met de spanning leert om te gaan. In de rustpauzes blijf je wel lief (en vooral rustig!) tegen haar praten zodat ze zich niet afgewezen voelt.

Het is vooral erg belangrijk dat je haar steeds rustig aait en haar niet bijvoorbeeld aait en en tegelijkertijd druk met haar speelt of anderzins druk doet, zodat ze zelf ook rustig wordt, want anders kan dit gedrag tot een dwangneurose leiden waarbij ze tot zelfverwonding kan overgaan en dat zou heel zielig zijn. Ook kan ze een neurotisch katje worden als ze haar spanningen niet leert hanteren. Maar gelukkig loopt het meestal niet zo'n vaart en wordt ze vast een heel tevreden volwassen katje :-).

groeten,
Sandra
Boomer
Jaguar
Jaguar

Bericht door Boomer »

San je zou best eens gelijk kunnen hebben en zo heb ik het nog nooit bekeken.
Ik denk inderdaad dat het door innerlijke spanning komt. Het is steeds als ik haar een aantal minuten rustig aai. Ik merk dat ze dan wel iets wil doen bv knuffelen of zo, maar daar geen houding in weet te vinden en daarom haar staart maar pakt. Ze ligt er wel ontspannen enzo bij dus angst is het niet.
Kira is wel een katje wat je rustig moet benaderen. Ze is verder niet angstig of zo. Optillen vind ze niet leuk. Spelen doet ze veel en ook met ons maar dan wel met een speeltje erbij. Met handen spelen vind ze maar niets.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gesloten