Potselinge gedragsverandering

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Annelie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 sep 2007 12:06

Potselinge gedragsverandering

Bericht door Annelie »

Hallo, ik ben Annelie en heb 3 poezen, 3 jr, 2,5 jr en 3 maanden.
Ik ben lid van dit forum geworden omdat ik op internet nergens iets kon vinden over het probleem dat wij op dit moment hebben met Jazz, Siamees van 2,5 jaar.
Jazz heeft 3 maanden geleden 5 kittens op de wereld gezet, na 13 weken zijn 4 van de 5 naar nieuwe baasjes gegaan en is nummer 5,Indy, bij ons gebleven. Sinds ca. 2 weken is Jazz wel héél erg uithuizig, ze was nooit een binnenblijver, maar kwam op gezette tijden thuis, en bleef 's nachts binnen. Nu komt ze bijna niet meer thuis, gromt en blaast(ook naar Indy), wil niet meer aangehaald worden, niet spelen en komt ook niet meer bij ons zitten.
Van een vrolijke, aanhalige en speelgrage poes is ze veranderd in een nukkige en (volgens mij) niet zo'n blije poes. Binnenhouden is geen echte optie, maar ze smeert 'em bij de kleinste kans die zich voordoet.
Ik hoop dat iemand ons via dit forum kan helpen, wij vinden het zo zielig voor haar en zouden graag de 'oude' Jazz weer terug hebben.[/b]
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat is inderdaad heel jammer voor jullie en heel naar voor jullie poes. Misschien is ze nu krols en daarom zo nukkig en uithuizig. Ze is dan als het ware ten prooi aan haar eigen hormonen en "moet" de deur uit om bevrucht te worden.

Maar ik denk dat ook als ze niet krols is het zo-wie-zo een goed idee is om haar snel te steriliseren, want dan worden de meeste katten een stuk rustiger en blijven ze vaker binnen. Ook loopt jullie poes nu het risico snel opnieuw zwanger te worden en twee nestjes achter elkaar is erg zwaar voor een poes.

Ik kan me indenken dat jullie deze Siamees graag als fok-poes willen gebruiken (waar ik geen voorstander van ben, maar dat is ieders eigen verantwoordelijkheid) en haar daarom (nog) niet willen steriliseren, en als dat het geval is kunnen jullie haar ook tijdelijk de kattenpil geven. Niet te lang, want daar zijn gezondheidsrisico's aan verbonden.

Daarnaast zijn Siamezen over het algemeen meer mens-gericht dan soortgenootjes-gericht, dus het kan ook zijn dat ze het nu gewoon te druk vindt in jullie huis met het kittentje erbij en daarom zo geïrriteerd reageert en haar heil (en rust) buitenhuis opzoekt.

Verder kan het soms komen dat moederpoezen het gezelschap van hun jongen als ze ouder worden niet prettig meer vinden, aangezien ze normaal gesproken het nest verlaten.

Al met al zijn er dus verschillende oorzaken mogelijk en is het soms lastig te achterhalen wat haar dwars zit. Toch is het goed eerst te proberen de oorzaak weg te nemen en daarna met hulpmiddeltjes als homeopatische kalmeringsdruppels, anti-depressiva of een Feliway stekker te gaan werken. Sterkte!

groeten,
Sandra
Annelie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 sep 2007 12:06

Bericht door Annelie »

Hallo Sandra, bedankt voor je reactie.
Wij willen Jazz niet als fok-poes gebruiken en hebben haar toen de kittens 7 weken waren laten helpen. Geen gierende hormonen dus.
Verder is ze gewoon rustig, en de 'oorzaak' wegnemen door b.v. Indy weg te doen is echt geen optie. Toch bedankt voor je reactie!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Fijn dat Jazz gesteriliseerd is, dat haalde ik niet uit je eerste berichtje, vandaar dat ik met deze oplossing kwam.

Uiteraard begrijp ik heel goed dat je het kittentje of Jazz niet weg wilt doen, maar het kittentje kan een oorzaak zijn van haar veranderende gedrag (het hoeft natuurlijk niet ;-)). Misschien moet ze gewoon nog wennen aan de "drukte" in huis en komt alles vanzelf op zijn pootjes terecht. Ik duim in ieder geval voor je dat ze snel weer de oude is.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Dat Jazz nu zo reageert naar het kitten is heel normaal hoor :wink:

Bij kittens die in huis blijven zeg maar, zie je vaak dat ze nog lang zogen.

Jazz vind het nu wel fijntjes geworden en is dus zoals het een moederpoes betaamt netjes haar kind aan het spenen :wink:

Wij hebben dat hier vroeger ook gehad. We hebben toen een kitten aangegehouden en die mocht heel lang zogen nadat de rest weg was, en opeens was het oorlog, want mams wou t niet meer.

We hebben ook eens een nest gehad waarvan de kittens niet snel een baasje vondend dus die bleven allemaal een tijd, en waren 4 maand toen ze nog bij mams lagen te lurken, en van de een op andere dag vond ze het welletjes en ging ze de hort op.

Je hebt kans dat het even een week of wat duurt en dat jullie siamees haar oude ritme dan weer hervind.

het is altijd afwachten.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Annelie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 sep 2007 12:06

Bericht door Annelie »

Hallo, bedankt voor je reactie.
Ze hebben Jazz inderdaad helemaal leeggedronken!
Ik geef haar nu maar even de tijd om weer helemaal bij te komen.
Nogmaals bedankt en een fijn weekend
Gesloten