Hoi daar,
Wij hebben twee (binnen)katten, Jhinjhy en Droppie en wonen op de 4e verdieping. 9 dagen geleden viel Jhinjhy van ons balkon naar beneden. We vonden haar weggekropen onder een auto en afgezien van shock mankeerde haar gelukkig niets. Het probleem is nu dat vanaf het moment dat ze weer in huis kwam onze twee katten niets meer van elkaar willen weten. Jhinjhy 'woont' nu boven op onze keuken kastjes, waar Droppie nooit komt, en weigerd om naar beneden te komen. We hebben haar eten en bak maar daarheen verhuisd, en elke keer als Droppie de keuken in komt begint Jhinjhy gelijk te grommen en blazen. We hebben geprobeerd om met doeken de geur van de katten op elkaar over te brengen, de katten beiden wat handcreme op de vacht te smeren zodat ze hetzelfde ruiken, en iets bij de dierenarts gekocht dat 'Feliway' heet en dat rondgespoten, maar niets helpt! Enig idee wat we kunnen doen?
Ruzie na val van balkon
- Poezebal
- Panter
- Contacteer:
Ik zou de spullen gewoon laten staan waar ze staan.
Nu verander je het oude vertrouwde en sterk je je ene kat in haar gedrag om telkens te blijven blazen.
Is het misschien tijdens het spelen gebeurd dat ze viel?
dat ze het aan de andere kat linkt zeg maar?
Je kat heeft wel een smak gemaakt, denk dat ze nog overstuur is, want een binnenkat die opeens op straat terecht komt in een wereld vol nieuwe geuren en lawaai en dingen, krijgt natuurlijk wel even de schrik van zn leven te pakken
Gewoon alles zoveel mogelijk in t oude laten, en je katten zoveel mogelijk hun gang laten gaan.
Hoe meer je als mens zijnde op bepaald gedrag reageert hoe sterker dat het gedrag juist kan worden...
Succes! En probeer ze veel samen te laten eten enzo,.. probeer ze beiden bij spel te betrekken...
Voor de rest hoop ik dat anderen reageren met tips, zou t verder ook niet weten.
Nu verander je het oude vertrouwde en sterk je je ene kat in haar gedrag om telkens te blijven blazen.
Is het misschien tijdens het spelen gebeurd dat ze viel?
dat ze het aan de andere kat linkt zeg maar?
Je kat heeft wel een smak gemaakt, denk dat ze nog overstuur is, want een binnenkat die opeens op straat terecht komt in een wereld vol nieuwe geuren en lawaai en dingen, krijgt natuurlijk wel even de schrik van zn leven te pakken

Gewoon alles zoveel mogelijk in t oude laten, en je katten zoveel mogelijk hun gang laten gaan.
Hoe meer je als mens zijnde op bepaald gedrag reageert hoe sterker dat het gedrag juist kan worden...
Succes! En probeer ze veel samen te laten eten enzo,.. probeer ze beiden bij spel te betrekken...
Voor de rest hoop ik dat anderen reageren met tips, zou t verder ook niet weten.
Ik ben in vorm
. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..

Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
- Admin
- Administrator
- Contacteer:
Het is me niet duidelijk of je Jhinjhy hebt laten onderzoeken door je dierenarts na de val. Katten zijn erg opmerkzaam; elke verandering in geur of gedrag bemerken ze. Het is dus goed mogelijk dat Jhinjhy een andere geur afgeeft omdat hij niet in orde is. Verder veroorzaken verandering in gemoed ook andere geuren die katten voortbrengen, dus dat de anderen daarop reageren is niet vreemd.
Daarnaast is een val van 15 a 20 meter ook niet niks, zelfs voor een kat. Overigens is ook een shock geen peuleschil bij een kat.
Dus ik zou Jhinjhy toch eerst laten onderzoeken om letsel uit te sluiten.
Daarnaast is een val van 15 a 20 meter ook niet niks, zelfs voor een kat. Overigens is ook een shock geen peuleschil bij een kat.
Dus ik zou Jhinjhy toch eerst laten onderzoeken om letsel uit te sluiten.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Heel erg bedankt voor alle adviezen! Ik heb ook eens rond gebeld (dierenbescherming), maar afhankelijk van wie ik aan de lijn heb krijg ik ander advies. We hebben de katten nu beiden in een aparte kamer omdat ze telkens (tot bloedens toe) met elkaar vechten wanneer ze samen zijn. We hebben een haak op de deur gezet zodat de katten elkaar kunnen ruiken en af en toe kunnen zien.
Nadat Jhinjhy gevallen was zijn we uiteraard even langs de dierenarts geweest; ze had alleen een gespleten nagel, en een van de kussentjes aan haar voorpootje was een beetje geschaafd, waartegen ze een antibiotica spuitje heeft gekregen. Ongeloofelijk hoeveel geluk ze heeft gehad!
We hebben onder andere als advies gekregen om ze:
- ieder in aparte kamers te houden en langzaam her te introduceren,
- 1 van de katten wegdoen en een andere nemen (iets waar ik in ieder geval niet klaar voor ben),
- ze in een kamer samen op te sluiten, ze het laten uitvechten en hopen dat ze allebei overleven (ook niet echt iets waar ik blij van wordt)
- iets dat Feliway heet rond te spuiten om de geuren die de katten verspreiden minder dreigend te maken (been there, done that...)
We geven het in ieder geval niet op!
Nadat Jhinjhy gevallen was zijn we uiteraard even langs de dierenarts geweest; ze had alleen een gespleten nagel, en een van de kussentjes aan haar voorpootje was een beetje geschaafd, waartegen ze een antibiotica spuitje heeft gekregen. Ongeloofelijk hoeveel geluk ze heeft gehad!
We hebben onder andere als advies gekregen om ze:
- ieder in aparte kamers te houden en langzaam her te introduceren,
- 1 van de katten wegdoen en een andere nemen (iets waar ik in ieder geval niet klaar voor ben),
- ze in een kamer samen op te sluiten, ze het laten uitvechten en hopen dat ze allebei overleven (ook niet echt iets waar ik blij van wordt)
- iets dat Feliway heet rond te spuiten om de geuren die de katten verspreiden minder dreigend te maken (been there, done that...)
We geven het in ieder geval niet op!
Wat een narigheid voor jullie zeg, twee van die vechtende katten. Ik kan mee goed voorstellen dat je er niet eentje weg wilt doen, maar ik vrees dat de kans groot is dat het niet meer goed komt tussen de katten.
Dan is het voor de katten eigenlijk wel beter verder te leven in verschillende huizen, waarbij ze in het hele huis mogen komen, zeker omdat ze niet buiten komen, want hun leefwereld is nu wel erg klein. Ik hoop natuurlijk van harte voor je dat de geleidelijke herintroductie zal werken en ik wens je veel sterkte met dit moeilijke probleem!
groeten,
Sandra
Dan is het voor de katten eigenlijk wel beter verder te leven in verschillende huizen, waarbij ze in het hele huis mogen komen, zeker omdat ze niet buiten komen, want hun leefwereld is nu wel erg klein. Ik hoop natuurlijk van harte voor je dat de geleidelijke herintroductie zal werken en ik wens je veel sterkte met dit moeilijke probleem!
groeten,
Sandra
- Kattenbella
- Tijger
Kan je een bench in de kamer doen en langzaam aan elkaar laten ruiken?
Ik blijf het trouwens wel vreemd vinden dat dit zomaar gebeurt. Hoe lang heeft een kat nodig om te herstellen van een shok en kan het toch zijn dat ze een kleine beschadiging in haar hersenen heeft opgelopen. Ik kan het mij ook voorstellen dat ze behoorlijke pijn heeft gehad ook al was het niet zichtbaar. Als wij een flinke van maken hebben we ook vaak overal pijn zonder zichtbaar letsel.
Mijn ervaringen met een bench zijn erg goed. De katten kunnen elkaar wel zien en ruiken, de kattenbak kan erbij en als het goed is kan je zien wanneer ze er aantoe zijn weer met elkaar om te gaan.
Ik hoop van harte dat het gaat lukken allemaal. Ik zou wel doorgaan met de Feliway en anders kan je misschien ook een tijdje wat resque geven (Bachbloesems)
Succes!
Ik blijf het trouwens wel vreemd vinden dat dit zomaar gebeurt. Hoe lang heeft een kat nodig om te herstellen van een shok en kan het toch zijn dat ze een kleine beschadiging in haar hersenen heeft opgelopen. Ik kan het mij ook voorstellen dat ze behoorlijke pijn heeft gehad ook al was het niet zichtbaar. Als wij een flinke van maken hebben we ook vaak overal pijn zonder zichtbaar letsel.
Mijn ervaringen met een bench zijn erg goed. De katten kunnen elkaar wel zien en ruiken, de kattenbak kan erbij en als het goed is kan je zien wanneer ze er aantoe zijn weer met elkaar om te gaan.
Ik hoop van harte dat het gaat lukken allemaal. Ik zou wel doorgaan met de Feliway en anders kan je misschien ook een tijdje wat resque geven (Bachbloesems)
Succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"