slapen in mandje

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Lara
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2007 23:00

slapen in mandje

Bericht door Lara »

Hallo,

Ik heb een kat van 1 jaar oud, Xena, en zou haar graag leren slapen in haar eigen mandje. Tot nu toe heeft ze steeds op de zetel geslapen met heel wat haren op de zetel als gevolg. Ze kruipt steeds op schoot 's avonds wat wel heel leuk is natuurlijk! Wanneer we dan gaan slapen blijft zij op de zetel achter. Daardoor kruipt ze ook overdag op de zetel wanneer ze wil slapen.

Enige tips om haar dit aan te leren om zelf in haar mandje te gaan liggen?

Thanks,
Lara
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Zet dat maar uit je hoofd. Een kat gaat gewoon slapen waar hij/zij wil. Je kunt rustig een mandje neer zetten en kijken of ze daarin gaat liggen, maar je hoeft niet vreemd staan te kijken dat ze dat niet doet. Verder zijn katten ook vaak zo dat ze wekenlang een vast plekje hebben en ineens een compleet ander plekje verkiezen om er vervolgens constant te gaan slapen. Zet dat mandje maar gewoon neer en zie wat ze er mee doet. Ze zal er vast ooit wel in gaan liggen.
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Je kan een kat inderdaad (bijna) niet leren waar ze moet slapen, ik heb ook zo'n mandje voor Kimba en die vertikt het om erop te liggen...
Leg een deken op de plaats in de zetel waar ze ligt, dan blijven de haren daarop liggen en niet op je zetel.

Groetjes Kathy en Kimba
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

wel, ik kan je misschien een beetje hoop geven... onze poezels slapen s' nachts wél elk op hun plekje. Wij hebben en vast 'bedtijd-ritueel' en stoppen de dames bij wijze van spreken in.

Als je dat 's nachts voor elkaar kan krijgen moet dat overdag ook lukken. Neem je poes telkens ze ergens gaat liggen al kroelend op en leg haar dan al kroelend in d'r mandje, blijf haar daar een tijdje lekker kroelen en ga dan even weg, als je dit blijft volhouden, zonder boos te worden als ze het niet doet(het is heel belangrijk dat je ervoor zorgt dat ze slapen in het mandje asocieert met iets leuks!!!!!) dan moet het na verloop van tijd lukken om haar te leren dat het mandje haar slaapplekje is. Natuurlijk qua gewoon liggen en de boel afkijken ... daar zal je je bij moeten neerleggen dat dàt overal kan gebeuren.
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

freija, goeie tip!!! mijn poezels slapen nooit op de plek die ik wil... Overdag ligt Sumi wel mooi op een dekentje op de zetel die ik voor haar heb staan, maar sinds Ayo er is, is dat veranderd. Ayo slaapt stevast onder mijn bed, in een beddenbak op een zacht stukje, en Sumi slaapt 's nachts meestal in de transporter die nog was blijven staan :) De mand wordt nooit gebruikt. Heb ooit pogingen ondernomen om Sumi erin te laten slapen, maar toen ze er eens in geplast had, was dat ook gedaan :lol:
Ik ga de tip toch eens uitproberen!
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Hier zorgde een nieuweling ervoor dat ze nu alletwee in hun eigen mandje slapen. Voor Woefie had ik eerst een heel mooi mandje gekocht, maar daar wou ze niets van weten. Tot Musti kwam en er al eens ging inliggen. Ik had wel een nieuw mandje gekocht, zo'n huisje, maar dat vonden ze geen van twee leuk. Na een tijdje begon ook Woefie in het mandje te slapen. Musti is ondertussen uit het eerste mandje gegroeid. Voor Woefie past het daarentegen perfect. Dus heeft Musti een nieuwe, stoere mand gekregen. En reken maar dat ze daar in liggen. Musti druft af en toe nog eens in het kleine mandje gaan liggen. Maar meestal liggen ze allebei in hun eigen mandje. Vooral Woefie, die er niets van moest weten.
Gebruikersavatar
Ruudje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jul 2007 18:42
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Ruudje »

Ik denk ook niet dat je een kat kunt vertellen waar hij moet gaan liggen. Bij ons hielp het wel om zijn mandje te verplaatsen. Nu slaapt hij er af en toe in.
Ben al blij zat dat Tux zo snel leert wat niet mag.
Ik weet niet wat hij uitspookt als ik weg ben, maar heb sterk het idee dat Tux juist alleen dingen doet die niet mogen, als wij erbij zijn. Het is een aanhankelijk katje dat alles doet voor aandacht en ligt het allerliefst bij 1 van zn baasjes op schoot.
Er word vaak gezegt dat katten juist op schoot gaan zitten bij mensen die niet van katten houden. Volgens sommige is dat omdat die mensen de kat met rust laten. Tux kiest duidelijk mensen die hem aandacht geven.
Gesloten