Ouderdomskwalen?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Anne
Tijger
Tijger

Ouderdomskwalen?

Bericht door Anne »

Hoi

Ik weet niet of het hier juist staat. Ik heb een vraagje over Bartje, onze poes uit het asiel van verleden jaar. Doordat grotendeels zijn gebit ontbreekt is het moeilijk om precies te zeggen hoe oud hij is... Volgens het asiel zou hij een jaar of 12 zijn maar als ik hem vergelijk met onze Hobbes die echt 12 is lijkt Bartje meer een poes van 17 a 18 jaar.
Hij is aan de achterkant stram, komt ook niet meer zo makkelijk op de vensterbank of bank (hij zet zich vast met zijn nagels en trekt zich zo omhoog ;-) ). Maar wat is nu het geval. In het begin deed ik hem een halsbandje om. Na een week zat rondom het bandje overal bloedige korstjes, dus halsband af gedaan onder het mom dat hij er allergisch voor zou zijn. De korstjes verdwenen. Sinds een tijdje echter zitten er op zijn achterhand ook korstjes, ook in zijn nek, onder zijn oren en onder zijn kinnetje. In het begin had hij ook acne onder zijn kinnetje (zwarte puntjes) maar die zijn verdwenen. Ook heeft hij sinds een tijdje een vies traanoogje. Hij is laatst nog behandeld voor niesziekte dus ik geloof niet dat hij dat weer heeft. Bij inspanning (hij kan erg speelse momenten hebben) wil hij nogweleens een paar keer niezen maar dat is niet met regelmaat. Als ze niesziekte hebben moeten ze dagelijks niezen toch?
Bartje doet dat dus alleen als hij zich inspant en de ene keer dan meer dan de andere keer. In het begin toen we hem kregen zijn we met hem naar de dierenarts geweest. Zij vertelde ons dat hij zich niet lekker voelde in het asiel en daarom zich te beweinig had bewogen en dat hij daardoor spiermassa in zijn achterpootjes was kwijt geraakt. Nu is hij dus een paar maanden bij ons, vanaf september verleden jaar, maar hij blijft stram. Kan dat nog beter worden?
Bartje slaapt veel. Drinkt ook best wel veel. Hij heeft dus een vies traanoogje. Nou vraag ik me af, zijn dit ouderdomsverschijnselen?
Of doe ik er goed aan om met Bartje naar de dierenarts te gaan?
Een maand geleden is hij daar nog een nachtje geweest op verdenking van blaasgruis want meneer wilde twee dagen lang niet plassen ;-) Uiteindelijk is toen onder narcose zijn blaas leeggedrukt en zijn urine was goed, geen blaasgruis of andere problemen.
Hoort dit bij ouderdom?
(kan nergens een topic vinden over ouderdomsverschijnselen :oops: )
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Sandra W
Tijger
Tijger

Bericht door Sandra W »

Ouderdom komt met gebreken, dus dat zal zeker een rol spelen, maar als je je zorgen maakt kun je natuurlijk altijd even je dierenarts bellen of langsgaan, want ze worden natuurlijk steeds kwetsbaarder bij het ouder worden.

Op zich horen veel slapen, veel drinken (dit wijst soms op nierproblemen, maar misschien is je kat hier al op getest bij het checken op blaasgruis) en stramheid bij het ouder worden, maar niezen en tranende ogen niet. Dit laatste is niet direct niesziekte, want dat gaat echt met veel niezen en snot gepaard.

O ja, een 17 à 18 jarige (en nog ouder) kat is vaak heel mager, heeft vaak een vervilte vacht en een mager "apenkoppie". Daar kun je dus ook de leeftijd aan zien, als het gebit ontbreekt. Ze zien er echt totaal anders uit dan een 12-jarige kat.

groetjes,
Sandra
daantje
Cheetah
Cheetah
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ouderdom komt zeker met gebreken ;-) .

Hoewel wij hier geen echte oudjes hebben, hebben we er wel eentje met een traanoogje wat met enige regelmaat op komt poppen. Deze kat heeft wel chronische nies, en ik breng dat ook met elkaar in verband.
Het niezen beperkt zich nu wel heel goed hoor, hij niest nauwelijks meer, maar dat oogje traant de ene dag meer dan de andere dag. Ik zou, als ik jou was, toch even langs de dierenarts gaan, al is het maar om een zalfje voor het oogje te krijgen en andere dingen uit te sluiten. Zo'n tranend oogje iedere keer moet haast wel super vervelend zijn ;-) .

Succes!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Anne een dierenarts zal zeker de leeftijd kunnen vaststellen en een hiaat in het gebit kan ook veel pijn en achteruitgang in de conditie opleveren. Zeker naartoe gaan dus.

Laat je weten wat de diagnose is?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Bedankt :-P
Bartje heeft ondertussen een gebitsbehandeling ondergaan Kattenbella, er is geloof ik nog een kiesje over maar dat is het.
Ze schatten hem dus op 12 jaar maar dat klopt voor mijn gevoel niet.
Hij is erg stram in zijn achterpoten en is niet meer kwiek.
Voor mijn gevoel is hij meer 18 dan 12 :!:
Bedankt voor de tip van het zalfje. Ik ga een afspraak met de da maken,
ook wel benieuwd wat zij van hem denkt :-P
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
yana
Panter
Panter

Bericht door yana »

Denk niet aan nwe niesziekte. Misschien een ouwe gevoeligheid mbt dat oogje. Hier hebben we er óók zo 1. Kunt het behandelen, komt bij haar tóch terug. Ze heeft er geen last van dus we laten het zo. Die korstjes: kán vlooien (allergie) zijn, schimmel (uit het asiel), voedselallergie..Onze ouwe Stoffeltje miste óók een tand. Als je kat gewoon goed eet lijkt me dat geen ramp. Stramheid kan hóren bij de leeftijd. Anders een fysio proberen?
schoenklomp
Kitten

Bericht door schoenklomp »

Er is een hele tijd voorbij gegaan sinds dit onderwerp is geplaatst en ik ben dan ook wel nieuwsgierig hoe het nu is met Bartje.
Ik heb zelf 3 katten. De oudste heb ik sinds zij 4 maanden jong was en dat is nu ruim 17,5 jaar geleden. Een zeer hoogbejaarde dame dus.
Hoewel zij het 'kneusje' van het nest was heb ik weinig met haar moeten dokteren. Was ze altijd heel schuw gebleven, sinds een jaar is zij erg aanhankelijk geworden. Voorheen schoot ze weg als je je hand onverwacht bewoog. Nu komt ze het liefst in mijn armen liggen gelijk een baby en onder mijn kin is ook favoriet. En maar kopjes geven en spinnen :lol:
Het dokteren is het meeste van de laatste tijd. Ja, ouderdom komt ook bij dieren met gebreken.
Ze ging op zeker moment (in 2005) erg kwijlen en bleek last van tandsteen te hebben en een ontsteking. Hiervoor is er toen een tand (of kies) getrokken. Daarna was er niets meer aan de hand en at mevrouw weer als van ouds. Sinds ongeveer 1 jaar blijkt ze steeds minder te horen en is inmiddels ook doof.
In mei 2007 hebben wij 2 katten erbij genomen. Daar heeft zij goed op gereageerd. Ondanks haar jaren heeft ze die jonkies meteen hun plaats gewezen. Met de jonge dame van 2 kan ze het goed vinden. Met de jonge knaap van 3 was het wel even een paar extra keren blazen en grommen. Nu loopt hij met een boog om haar heen of als zij in de deuropening staat blijft hij waar hij is.
Toch gaat de oude dame wel achteruit. Ik heb in oktober voor het eerst haar nagels moeten knippen. Alle 20 nagels waren erg lang en ze deed hier zelf niets meer aan. Inmiddels heb ik al voor een 2e keer de nagels geknipt.
Dit zal ik wellicht dus iedere 2 maanden moeten doen tenzij de dame weer naar buiten gaat. Daar heeft ze een eikenboom staan welke haar krabpaal is ;-)
Maar nu naar buiten wilt ze, met het frisse of soms natte of koude weer, echt niet. :???:
Dan blijft ze lekker op haar plekjes liggen waar zij zich warm kan houden, bij de verwarming of toegedekt met een dekentje :-)
Ze begint echt heel oud te worden. Ze verzorgt zich nog wel qua wassen maar ik merk dat ze steeds meer moeite krijgt met van alles. Ze loopt in huis nog wel rond enzo maar naar buiten wilt ze nu echt niet. Ze gaat dus ook niet meer haar nagels aan de eikeboom scherpen.
Verder eet en drinkt ze nog steeds goed maar wel met echt kleine beetjes te gelijk.
Wat wel is op gevallen dat ze nu in eens liever de stevige brokjes eet dan die speciaal voor seniorkatten. Zolang ik maar kleine brokjes neem :grin:
Het is nu wel zo dat ik haar wat extra in de gaten hou.
Soms lijkt het namelijk of ze ook slechter gaat zien.
Maar zolang het goed gaat kan zij haar dagen lekker slijten bij ons en ik hoop dat we nog een hele tijd van haar mogen genieten.
Ja en zo kan ik nog wel door gaan :lol:
Claire68
Huiskat
Huiskat

Bericht door Claire68 »

Wat lief!
Gesloten