Inslapen of niet?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Mr X

Inslapen of niet?

Bericht door Mr X »

Beste lezers,

Ik sta voor een lastige keuze. We hebben drie katten van allen bijna 15 jaar. Een daarvan is de favoriet van onze zoon van 14 maanden... zijn favoriet is erg vermagerd, eet minimaal, draagt een zeer sterke nare geur bij zich en is niet langer dan 1 uur op de been per dag.
Het is, hoe erg we het ook vinden, financieel niet haalbaar om de dierenarts te raadplegen.(15 jaar terug was dit niet te voorzien) Wat te doen? Laten we de kat aan modderen? (die in dat ene uur dat hij op is nog direct naar ons toekomt) Of geven we hem de rust door middel van euthanasie?
Mogelijk dat er mensen zijn die hun mening hierover kunnen geven of zich herkennen in dit verhaal.

Met vriendelijke groeten,

Mr.X
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Bel eens naar de dierenarts! (Kost niets) Om zomaar je kat in te laten slapen terwijl je niet weet wat er aan de hand is, lijkt me niet zo'n goed idee.
Daarnaast vind ik dat je de zorg voor een dier op je hebt genomen. Je kat is al jarenlang je vriend en nu heeft hij je hulp nodig. Inslapen kost ook geld, dat is geen goedkoop grapje! Daarnaast lijkt het mij dat een dierenarts een kat niet zo snel in zal laten slapen als hij nog eenvoudig te redden is.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar toch vind het zeer naar om te lezen dat jullie niet met jullie kat naar de dierenarts gaan, terwijl er toch dierenartsen zijn die bereid zijn om een betalingsregeling te treffen zodat er in ieder geval naar je kat gekeken kan worden om te zien wat er aan de hand is.

Een kat in je huishouden betekent nu eenmaal met een totaalpakketje en daar horen ook dierenartskosten bij. Ieder dier kan ziek worden, zeker als het wat ouder is, en dat was, naar mijn mening, wel degelijk 15 jaar geleden te voorzien.

Als ik je verhaal zo leest heeft je kat, naar mijn mening, geen dierwaardig leven meer met 1 uurtje energie per dag. Het beestje is doodziek en als behandeling voor jullie financieel niet haalbaar is mag je, weer naar mijn mening, je kat niet door laten modderen.

Dat betekent dat als jullie hem niet laten behandelen, inslapen, voor mijn gevoel, het beste voor je kat is hoe moeilijk dat voor jullie is. Wellicht is er iemand in je omgeving die geld genoeg heeft om de kat van jullie over te nemen om het te laten behandelen (als dat nog mogelijk is), maar als dat niet het geval is moet je je kat, naar mijn mening, verdere pijn en ellende besparen.

Sorry dat mijn mening wellicht wat hard op jullie over komt, maar voor mij staat het belang van de kat hier voorop. Wel wil ik jullie sterkte wensen voor de komende periode en het naderende afscheid van jullie kat.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Ik ben het helemaal eens met Sandra. Ik vind het niet eerlijk om jullie kat door te laten modderen, ook al is hij de favoriet van jullie zoon. Zo te horen is hij behoorlijk ziek, of verzwakt om een of andere reden.

Ook ik vind, dat als je kiest voor een huisdier, dat je dan ook de mindere financiele kosten voor je rekening moet nemen. Als je zelf ziek bent, ga je toch ook naar de dokter?

Ook mijn excuses voor mijn misschien felle reactie, maar ik denk dat jullie het ergens toch ook wel met ons eens zullen zijn...?

Ook van mij sterkte gewenst met jullie beslissing!
Rian
Mauw
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Vaak als je aan een dier begint weet je met je verstand dat het geld kan kosten. Uit gemak denk je dan wie dan leeft wie dan zorgt. Hier zal je niet de enigste in zijn.
Jou kat leeft nu en heeft duidelijk zorg nodig.
Vanaf hier kan niemand zeggen wat je kat zou kunnen hebben.
Je zegt geen geld te hebben voor de da maar bij het in laten slapen van een dier betaal je ook de injecties en het consult.
Opbellen is een optie maar dan zegt de da kom maar langs, want telefonisch kunnen zij ook niet zien wat er aan mankeert.

Ook ik ben van mening dat je toch naar de da moet gaan, vaak kun je inderdaad een financiele regeling treffen.

Ik weet niet op welke manier deze kat de favoriet is van je 14 maanden oude kind. Maar gezien de leeftijd van je kind ( een kindje van 14 maanden kun je begrijpelijk nog niet goed bijbrengen dat je een dier toch voorzichig moet behandelen) en de conditie van je kat zou ik ze proberen om een beetje gescheiden te houden.

Ook van mij een harde mening, maar dit alleen omdat wij als mens de plicht hebben om voor onze dieren te zorgen omdat ze niet voor zichzelf kunnen opkomen.
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Sandra W schreef: Een kat in je huishouden betekent nu eenmaal met een totaalpakketje en daar horen ook dierenartskosten bij. Ieder dier kan ziek worden, zeker als het wat ouder is, en dat was, naar mijn mening, wel degelijk 15 jaar geleden te voorzien.
Even een opmerking van hier. Je kan misschien wel voorzien dat een kat op z'n 15e duurder zal zijn dat een kitten, maar dat betekent nog niet dat je je eigen financiële situatie van over 15 jaar kan voorzien!

Verder denk ik ook dat je gewoon naar de DA moet gaan en een betalingsregeling moet treffen. En als dat niet kan, iemand anders zover krijgen dat ze de rekening voor je betalen/voorschieten. Aan de hand van de conclusie van de DA kun je volgens mij pas gaan bepalen of je het beestje wilt laten inslapen of niet. Maar dat is mijn mening ;-)

Sterkte met de situatie!
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik sluit me grotendeels aan bij wat alle anderen al eerder gezegd hebben ;-) . Inslapen kost ook geld en wie weet is het maar een kleinigheidje wat je kat mankeert. Je bent het denk ik ook wel verplicht aan je zoon, de kat zelf, maar ook aan je eigenste zelfje om het diertje na te laten kijken op een zo'n kort mogelijke termijn!
De keuze tot al dan niet inslapen zou ik overlaten aan het de dierenarts ;-), hij weet het beste wat nog kan en wat niet meer kan en zal daar ook eerlijk in zijn. Een betalingsregeling is inderdaad vaak wel mogelijk.

Een potje aanleggen voor onvoorziene uitgaven is gezien de leeftijd van je poezels ook helemaal geen slecht plan. Het kost je maar een beetje in de maand en kan (hopelijk, want dan hoef je voorlopig nog niet met je andere katten naar de dierenarts ;-) ) oplopen tot een bedrag waarmee je gewoon zonder problemen heen kunt stappen.

Laat je nog weten wat je gaat doen?
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Euhmmm... voor euthanasie zou je hopelijk toch ook naar de dierenarts gaan? :eshifty:

Verder kun je echt wel aan de dierenarts vragen om in deeltjes te betalen.
Ragdoll liefhebber
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2006 19:25

Bericht door Ragdoll liefhebber »

Gelukkig euthanaseert een dierenarts niet zomaar omdat een kat oud is. euthanasie is het laatste wat ze doen als het echt niet meer kan.

Mij kat is 16 jaar ze slaapt erg veel....dat is de leeftijd, maar met die mooie jonge mannen om haar heen heeft ze heeeeeeel soms even een gek moment en dat speelt ze even met een muisje ofzo. Ik kan dan wel janken zo lief vind ik dat, oude tante in beweging.
Trouwens de oudste die ik op de praktijk heb gehad was 27 jaar !!!!!! hier tegenover mij woont een kat van 23 jaar, ze komt niet meer buiten is stokdoof hahaha

gr petra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Als ik je verhaal zo lees denk ik aan een nierprobleem bij je kat. Vaak gaan ze stinken uit hun bekkie. Het kan ook nog simpeler een verrotte kies of tandsteen zijn. Je kat kan daar behoorlijk ziek en verzwakt door raken en een behandeling is niets duurder dan euthanasie. Ook dat kan behoorlijk in de prijs oplopen.

Ik hoop dat je inmiddels al naar een dierenarts bent geweest. Misschien valt het reuze mee en een goede, betrokken dierenarts zal zeker een betalingsregeling treffen. Zoeken dus!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Ragdoll liefhebber
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2006 19:25

Bericht door Ragdoll liefhebber »

Je kunt een dierenarts vragen om in termijnen af te mogen betalen, je hebt verantwoordelijkheid voor je kat. Sorry maar ik kan hier zo boos om worden, als dieren oud worden moet het vooral niet veel geld kosten.
Geen enkele dierenarts zal euthanasie doen zonder reden, en dat kost trouwens ook geld. Iedere dierenarts zal kiezen voor een behandel plan tot het niet meer mogelijk is. Het verbaast me dat je hier ook weer een oproep plaatst.
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Oudere dieren hebben altijd iets vertederends. Ook voor hun moeten we respect hebben. :pdtold:
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gesloten