Vreemd gedrag

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gast

Vreemd gedrag

Bericht door Gast »

Hallo,

Mijn (gecastreerde) kater Sammie is ongeveer 1 jaar oud. Hij doet de laatste tijd soms een beetje vreemd. Het grootste gedeelte van de tijd is 'ie gewoon lief en redelijk rustig, maar soms begint hij ineens te bijten of te krabben. Soms is het gewoon omdat hij wil spelen, maar soms bijt en krabt hij echt té hard en is het niet leuk meer. Ik snap niet waarom hij soms ineens zo doet, er lijkt geen aanleiding voor te zijn. Ik weet ook niet of ik dit gedrag moet afstraffen, en als ik dat zou moeten doen, op wat voor manier dat dan zou moeten. Hebben jullie ideeën?

Groetjes Jonneke.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je kater is nog in de fase dat hij volop wil spelen en in deze fase is het heel belangrijk dat hij leert wat geaccepteerd speelgedrag is en wat niet. Op straffen reageren katten over het algemeen heel slecht, dus dat raad ik je af want daar worden ze alleen maar gestresst, angstig of schuw van.

In principe moet je een kat als kitten en daarna nooit met je handen laten spelen, want dan krijg je een handenbijtertje en dat is moeilijk af te leren en wat bij een kitten nog schattig is gaat bij een volwassen kat gewoon zeer doen. Als je katje wil spelen en je hand "aanvalt" dan moet je je hand onmiddellijk stil houden en daarna rustig wegtrekken. Je kunt daarna twee dingen doen:
- of je negeert hem daarna volledig door weg te lopen zodat hij door krijgt dat zijn gedrag niet het juiste effect heeft en dan zal hij hopelijk snel stoppen met je hand aanvallen.
- of je biedt hem iets anders aan om mee te spelen, bijvoorbeeld een muis of iets aan een touwtje. Zo leert hij wat geaccepteerd spelen is en wat niet.

Verder is het ook mogelijk dat hij je hand aanvalt bij het aaien. Meestal is dat een teken dat hij het zat is om aangehaald te worden. Ook dan hou je je hand stil en daaarna trek je je hand voorzichtig terug. Je kunt kort daarna aan zijn gedrag wel zien of hij opnieuw aangehaald wil worden of niet. Als hij je hand opnieuw aanvalt dan zou ik hem niet langer lastigvallen en gewoon even met rust laten. De kat zal hopelijk hierdoor in de toekomst minder snel en minder hard je hand aanvallen.

Wel is het zo dat de ene kat veel feller of agressiever van aard is dan de ander, dat is een kwestie van zijn karakter en dat zal je moeten leren accepteren en zo goed mogelijk mee om leren gaan, want dat verandert niet meer wezenlijk. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Sandra W schreef:Verder is het ook mogelijk dat hij je hand aanvalt bij het aaien. Meestal is dat een teken dat hij het zat is om aangehaald te worden.
Het kan ook andersom zijn.... als ik stop met aaien bij Kane (gecastreerde kater van 1,5 jaar oud) dan haalt ie wat uit. Niet echt hard, maar wel onhandig ;-) , dan ga ik dus nog maar even door...... vervelend hoor :eliar: .
Baja, onze poes van ruim 3, geeft een lel als ze me (ons) zat is, en dat komt vaak redelijk onverwacht :???: . Ik zie het zelf vaak al aankomen omdat haar staart dan gaan zwiepen, dan zwiep ik er dus meteen vandoor ;-)

Ik sluit me verder helemaal bij Sandra aan. Vooral bij het feit dat straffen weinig nut heeft ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Dat komt van allebei dan dus meer over als een dominatieprobleem waarin de katers de overhand (willen)hebben :ethink:

Kane laat weten dat hij geaaid wenst te worden en jij gehoorzaamt ;-) :grin:

Sammie zit nog volop in de puberteit en is waarschijnlijk zn grenzen aan het testen, om te zien of hij mischien de baas kan worden in huis.
Het beste is inderdaad je hand stil houden en duidelijk nee zeggen terwijl je hem strak aankijkt en blijf kijken tot hij stopt en wegkijkt.
Die tactiek werkte bij de kat van mn schoonzus ook goed die ook overduidelijk de overhand wil hebben daar.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

sandy schreef:Dat komt van allebei dan dus meer over als een dominatieprobleem
Nou, dat denk ik niet hoor. Kane is alles behalve dominant, hij slaat er verder ook zijn nagels niet bij uit. Hij geeft gewoon aan dat hij het fijn vindt. Als ik hem niet verder aai omdat het me niet uit komt of zo, dan is dat verder ook geen probleem ;-) .
Hij geeft ook heel onhandig kopjes, dat zijn eigenlijk geen kopjes maar "koppen" :grin: .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Lola doet dit ook. Ze weet volgens mij niet altijd even goed wat ze met aanrakingen aanmoet. Het is wel een familiekwaal. Haardochter Layla doet het ook.
Ik spreek haar wel bestraffend en streng aan. Ze snapt dat erg goed. Lola heeft teveel meegemaakt en na haar sterilisatie is het erger geworden.
Ze is nu twee en ze lijkt wat rustiger te worden.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gesloten