Ontlasting kat stinkt heel erg

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Yoline
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 aug 2006 12:45

Ontlasting kat stinkt heel erg

Bericht door Yoline »

Hoi iedereen

Waarschijnlijk denken jullie "vanzelfsprekend". Sinds een week heb ik mn kitten Tigra die jullie in mn avatar zien. Zij is nu een week of zeven oud.

Omdat ik op een appartement woon, kan zij niet buiten poepen. Als zij net gepoept heeft in haar kattenbak, stinkt het beestje heel erg. Ik veeg haar dan af met een papieren zacht zakdoekje en er hangt altijd wel nog een beetje ontlasting aan. Die stinkt overigens heel hard. Ik weet wel dat die normaal gezien niet lekker ruikt, maar ik ben mn hele leven lang omringd geweest door katten, en bij geen enkel van hen was dit zo erg. Thuis kregen de katten wel droogvoeding en voor de rest aten ze van tafel mee. Hier krijgt mn katje Kitkat voor kittens in van die zakjes. Misschien ligt het daaraan?

Het hele appartement ruikt naar kattenpoep. Ik heb nochtans een overdekte kattenbak. Ik haal er elke dag de drolletjes uit (bijna een dagtaak) en om de vijf dagen ledig ik de bak volledig. Ik poets ze dan ook met warm water en zeep. Nu gebruik ik 'catsan' kattenkorrels.
Mijn vriend wordt gek van de stank. Hij pakt ook de kat niet vaak vast omdat deze naar poep ruikt... Terwijl hij wel graag katjes heeft hoor. Ik durf ze ook niet te wassen omdat dit niet zo gezond is voor katten. Ze wast zichzelf ook wel hoor...

Doe ik iets verkeerd? Of is dit gewoon afhankelijk per kat?

Groetjes
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat is een vervelend probleem. Volgens mij horen kittens niet te stinken naar poep en hoort er geen poep aan haar kontje te hangen, maar ze is natuurlijk nog wel ontzettend jong. Normaal gaan kittens bij ongeveer 8 tot 12 weken weg van hun moeder en niet bij 6 weken. Hun moeder wast ze dan nog en zo blijven ze mooi schoon, nu moet ze het al helemaal zelf doen. Ik denk dat ze een beetje aan de diarree is of zachte poep heeft, want een mooie harde drol ruik je eigenlijk bijna niet.

Misschien ligt het probleem inderdaad aan de voeding. Kitkat uit zakjes is geen topmerk. Ik zou zelf (geleidelijk) overstappen naar een premium merk zoals Royal Canin voor kittens (dit zijn brokjes, geen blikvoer) en hopelijk wordt de geur dan minder. Als dat niet het geval is zou ik zeker even je dierenarts bellen voor verder advies.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi Yoline,

Ik zou eens ander voer proberen, en dan het liefst droogvoer (brokjes) Over het algemeen stinkt de ontlasting meer van natvoer dan van droogvoer. Ook is de ontlasting vaak wat zachter, zodat er eerder wat aan kan blijven hangen.
Mocht het probleem blijven, dan zou ik zeker contact opnemen met de dierenarts.

Overigens stinken mijn katten ook meer als ik ze een keer natvoer geef. Dus ik zou me niet al teveel zorgen maken!

Succes!
Gebruikersavatar
Yoline
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 aug 2006 12:45

Bericht door Yoline »

Bedankt voor de reacties Sandra en Muis!

Ik ga zeker jullie raad opvolgen. Straks ga ik droogvoeding van een beter merk zoals Royal Canin halen en zien hoe het dan verder gaat. Ik dacht eigenlijk dat het te jong was voor zo'n harde brokjes en gaf daarom natte voeding.

Het beestje komt uit een dierenwinkel. Ik vroeg hoe oud het was, en zij zeiden dat het ongeveer 6 à 8 weken oud was. Ik vond het ook heel jong, maar ik was er meteen verliefd op en het was echt té zielig aan het smeken om het te laten zitten!

Ik ben niet zo'n voorstander van dierenwinkels, maar de kitten (van een maand of drie) die ik normaal wou, was te wild geworden. De mensen die het nestje katten hadden, gaven het enkel eten en keken er verder niet naar om. We konden het met geen enkel middel vast zien te krijgen.

Ik hoop dat het beter wordt en hou jullie op de hoogte!

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Als je katje het niet direct lekker vind kun je de brokjes nat maken met wat warm water (niet te veel), dan worden ze lekker zacht en gaan ze lekker ruiken (voor je kitten dan). Jonge kittens eten namelijk vaak liever geweekte brokjes dan harde brokjes.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ontlasting kat stinkt heel erg

Bericht door Admin »

Yoline schreef:Als zij net gepoept heeft in haar kattenbak, stinkt het beestje heel erg.
Is het beestje al ontwormd en onderzocht door de dierenarts op eventuele ziektes andere dingen?
Thuis kregen de katten wel droogvoeding en voor de rest aten ze van tafel mee.
In hoogwaardig droogvoer voor kittens zit alles wat het beestje nodig heeft, maar "van de tafel mee laten eten" is geen goed idee, omdat de spijsvertering van katten nu eenmaal niet gebouwd is op eten voor mensen. Dus dat zou ik achterwege laten en het dier alleen kattenvoerl geven, bij voorkeur alleen RC droogvoer omdat blikvoer (van de supermarktmerken) vaak weinig voedingsstoffen bevat en een kat snel dik kan maken.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Yoline
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 aug 2006 12:45

Bericht door Yoline »

Hoi

De brokjes weken is een goed idee, dat deed mn ma ook bij kittens maar was ik alweer vergeten.

Tigra is nog niet onderzocht, ontwormd of inge-ent door de dierenarts. Alhoewel ze er gezond uitziet en goed eet enzo, zou ik inderdaad best eens langsgaan bij de DA bij wijze van controle!

Het mee-eten van de tafel bij mijn ouders beperkt zich meestal tot een restje vlees of vis dat over was, want de katten zijn best moeilijk wat eten betreft. Hier ga ik Tigra dan enkel de RC brokjes (en water natuurlijk) geven. Misschien ook af en toe van die kattensnoepjes voor de tanden.

Bedankt voor de raad!

Groetjes
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Yoline,
van RC heb je Babycat brokjes. Die zijn echt super klein en makkelijk voor kittens. Die hoef je ook niet te weken, dat lukt ze zo wel.
Als Tigra dan 4 maanden is kan je over stappen naar Kittenbrokjes (misschien zelfs wel eerder).

succes!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Ik kan de aanbevelingen van de anderen alleen maar bijstaan! Sumi had de eerste weken ook wel eens vaak dat er wat ontlasting aan haar poepje bleef hangen, dat was dan vooral omdat ze diarree had (van zulke versheidszakjes). De geur was ook niet te harden, ik rook zelfs de wiskas als ik boven haar bak hing!
Ik ben dan overgestapt op brokjes en de hoeveelheid poep is al geminderd, en toen ik naar een premium merk ben overgestapt, was het zelfs nóg minder.
Gebruikersavatar
Yoline
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 aug 2006 12:45

Bericht door Yoline »

Hoi iedereen

Ik heb de brokjes van RC gehaald en mn lieve Tigra is er dol op! Gelukkig maar. Het zijn inderdaad echt inimini brokjes haha. Ik heb direct ook de RC brokjes gekocht voor als ze een paar maanden ouder is en nog een zak van 'Hill's Science Plan - Veterinary Formulated' (leek mij ook een Premium merk) voor kittens om eens te proberen. Iemand bekend met dat merk?

Zaterdag waren mn vriend en ik de hele dag iemand gaan helpen en toen ik thuiskwam had Tigra in haar -nieuwe- mandje gepoept! Ik weet niet of het uit protest was dat ze ons zo lang had moeten missen want ze gaat anders altijd braaf op de bak. De bak was proper, dus daar lag het ook niet aan.

Anyway, de ontlasting is al wat vaster dan anders, slechts na een paar dagen al. Ik heb goede hoop!

Groetjes
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Die babycat brokjes zijn inderdaad heeeeeeel mini he :) verbaasde mij ook al.
Wij gaan met onze 10 weken oude man nu al over op kitten hoor, die kleine brokjes zijn hem gewoon al te makkelijk (dus pakt hij het voor van onze oudere poes).
Je hoeft je dus niet exact aan de leeftijden van de zak te houden hoor, beetje kijken waar je katje behoefte aan lijkt te hebben.

Hills is inderdaad ook een premium merk. Een aantal hier op de site gebruiken het en zijn erg tevreden.
Probeer het wel een beetje bij 1 voer te houden. Te veel variatie kunnen ze soms ook wat diaree van krijgen. Katten houden vaak niet van variatie :)

Tigra is nog heel jong he?
Het kan inderdaad zijn dat het uit protest was dat ze in haar mandje poepte. Maar het kan ook zijn dat ze na het eten in slaap gevallen is en toen ze wakker werd gelijk moest poepen. Dan was het gewoon een ongelukje. Maar dat is dus altijd lastig te zeggen als je er niet bij was.

Mooi dat het al wat beter gaat!! Komt vast helemaal goed met Tigra!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Yoline schreef:Ik heb direct ook de RC brokjes gekocht voor als ze een paar maanden ouder is en nog een zak van 'Hill's Science Plan - Veterinary Formulated' (leek mij ook een Premium merk) voor kittens om eens te proberen. Iemand bekend met dat merk?
Je kunt daarvoor in het grote topic op http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=7030 kijken dat speciaal is voor voedingsmerken en de ervaringen ermee.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Hills

Bericht door Lies77 »

Hoi,

ik geef Woefie en Musti (allebei) ongeveer 5 maanden Hills kitten brokjes. Je hebt er met tonijn en met kip.

Musti is er nu van gisterenavond en daarom heb ik nog een beetje wishkas door zijn bakje gedaan. Op die manier kan die wennen. Zijn poep stinkt momenteel nogal (zijn plasjes ook, maar tis natuurlijk ook wel een katertje). Waarschijnlijk vermindert dat wel als hij helemaal gewend is aan het nieuwe voer.

Ik heb voor Woefie ook eens die minibrokjes van RC gekocht maar die vond ze echt te klein, zelfs toen ze nog maar een week of 10 was. Die kreeg ik er echt niet in. De grotere van RC ook niet trouwens. Het enigste wat ik met die kleine brokjes kan doen is ze met wat warm water voor zetten. Dan lukt het, maar toch.

Heb ook nog een klein zakje Eukanuba en die brokjes lijken op die van Hills maar Hills blijft favoriet.

De da vond Hills een prima keus dus ik denk dat ik daar bij ga blijven. Ze zijn niet echt "fancy", dus geen kleurtjes en verschillende vormpjes, maar ik denk niet dat die katten daar onderscheid in maken.

Heb ook gemerkt dat Woefie (die toch een beetje langer en voller van vacht is) daar eigenlijk heel mooi bij blijft. Haar vachtje glimt gelijk een kerstbal :-) en voelt ook echt heel zacht aan. Musti is veel korter en dunner van vacht en voelt ook stugger aan. Ben benieuwd of die Hills brokken daar verandering in brengen (of het wat zachter aan gaat voelen).

Ik zou gewoon zien wat de kat graag eet. En of dat dan RC, Hills of een ander premiummerk is, daar zou ik niet van wakker liggen.

EDIT:

even nog iets bijvoegen bij het vorige berichtje:

Musti is hier nu sinds vrijdagavond. Krijgt Hill's brokken (kitten, kip of tonijn) vermengd met Whiskas junior brokken.

Onze bevindingen: toen hij hier kwam, was hij al redelijk zwaar, maar hij is precies op die paar dagen tijd toch flink gegroeid (is ook wel net ontwormd), zijn vachtje was eerst wat stug precies, nu is dat precies veel zachter; het valt minder hard op dat hij veel korter van vacht is dan Woefie.

Toch al wel redelijk wat veranderingen op die paar dagen tijd, vind ik.

Ik weet dat de meeste RC geven hier, maar dat heb ik 1 keer geprobeerd, maar daar wou Woefie toen (Musti was er nog niet en met twee verschillende merken per kat begin ik gewoon niet, hij eet nu al uit alle potjes die hij maar tegen komt) absoluut niets van weten. Zelfs gemengd met Hill's brokjes niet. Ze viste gewoon de Hill's eruit. Resultaat: duffe RC brokjes die je dan maar weg kiepert. Dan is dat echt weggegooid geld.

Die RC brokjes (zelfs voor de kittenbrokjes) zijn ook veel kleiner. En laat die twee hier nu net graag knabbelen. Musti is trouwens een schrokkop dus die is waarschijnlijk beter af met grotere brokken. Dan moet hij wel kauwen.

Tja, tis net als bij mensen. Iedere kat prefereert zijn merk zeker?
Nens
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jul 2006 19:52
Locatie: uden

Vieze geur na ontlasting

Bericht door Nens »

Ik heb misschien een rare vraag maar als mijn kat de kattenbak heeft gebruikt (om ontlasting te hebben) ruikt zijn anus nog een tijdje naar ontlasting.

Dit is een geur die erg aanwezig is.

Als mijn kat daarna op de bank gaat zitten of op mijn bed ben ik een beetje bang dat die geur daar gaat zitten.

Moet ik zijn billen afvegen nadat hij ontlasting heeft gehad?

Heeft iemand ervaring met dit probleem?

Dank je wel!!!
Evelijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 jun 2006 15:28
Locatie: Groningen

Bericht door Evelijn »

Tja.. wat voor eten geef je hem?
Het voedsel is erg bepalend voor de geur van de ontlasting. Ik geef mijn katertje RC kitten en ruik hem eigenlijk nooit.
Heb hem paar keer heel klein beetje wishkas vlees uit zakje gegeven en toen was de geur van z'n ontlasting meteen niet om te harden en liet hij ook windjes.
Gesloten