depressieve kat

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Mirjam M

Bericht door Mirjam M »

Ik ben nu vijf dagen met de kuur anti-depressiva bezig. Het was nog een hele klus om het juiste blikvoer te vinden, want dat eet ze niet graag. Uiteindelijk accepteerde ze rundvlees van Gourmet Gold. Ik neem een teelepeltje Gourmet en daar doe ik de fijngemalen pil in en dat doe ik in stukjes door haar brokjes. Met het eten van de brokjes gaan de stukjes Gourmet automatisch mee.

De eerste dagen gaf ik, zoals de bedoeling was, steeds een half pilletje, maar daar lag ze helemaal van in trance en ze reageerde nergens meer op. Ik heb dus gelijk 's-avonds de dierenarts voor spoedeisende zaken gebeld en die zei dat ik een kwart pilletje mag geven. Dat doe ik dus nu een dag en ze is niet meer sloom en het mooie is dat ze ook niet meer schrikachtig is én zich weer laat aaien. De kuur lijkt dus aan te slaan. Hopelijk met blijvend resultaat (fingers crossed)

groetjes,
Mirjam
Mirjam M

Bericht door Mirjam M »

Het was helaas met de aanhoudende hitte volgens de dierenarts medisch niet meer verantwoord om met de kuur door te gaan (ze werd er té sloom van), dus is ze al weer en paar daagjes van de anti-depressiva af. Wel ga ik door met heel veel aandacht geven en dat werkt gelukkig heel goed.

Als het weer na de zomer weer wat afgekoeld is, mag de poes pas weer terug op de kuur en dan kan de nieuwe kat ook pas komen (dit is ook op aanraden van de dierenarts).

Ik zie gelukkig wel al veel positieve veranderingen in haar gedrag (spontaan knuffelgedrag van haar kant!), maar meer kan ik voorlopig helaas niet doen. Als jullie nog tips hebben dan hoor ik ze natuurlijk graag!

groetjes,
Mirjam
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Is een kuur dan nog wel nodig? Ik kan me voorstellen dat als ze nu al zo opknapt door de extra aandacht het straks wel extra stress zal geven als er een nieuwe kat komt maar kan je dan niet beter iets homeopatisch geven om de stress te verminderen?

Ik vind het in ieder geval geweldig om steeds te lezen hoeveel je voor je kat over hebt! Veel succes nog.
groetjes Sharon
Nicole

Bericht door Nicole »

Nog een tip voor het geven van pilletjes:

Bij 'extreem lastige' katten kan het werken als je een klein pakketje van ham oid maakt:

kleine stukjes ham snijden en dubbelvouwen. Daartussen wat roomboter zodat ze op elkaar plakken. Stiekem kun je dan tussen een van de kleine hampakjes het pilletje verstoppen in de boter. De meeste katten kauwen niet genoeg om dat in de gaten te hebben. Is het pilletje te groot kun je hem ook doormidden snijden.
Maar ik begreep dat je maar een kwart pilletje geeft.

Na alles was ik lees heeft haar gedrag inderdaad te maken met eenzaamheid en niet met iets lichamelijk.

Succes verder!!!! De asielen zitten vol met oudere katertjes - hopelijk vind je de goede match.
Gebruikersavatar
IloJeM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 aug 2003 15:32
Locatie: Omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door IloJeM »

Nicole schreef:
Bij 'extreem lastige' katten kan het werken als je een klein pakketje van ham oid maakt:

kleine stukjes ham snijden en dubbelvouwen.
varkensvlees kan een zeer gevaarlijk virus voor katten bevatten. Beter geef je rund, vis of gare kip.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Ook onze eerste kater is vrij lang alleen geweest en begon zich steeds meer terug te trekken, en zelfs lichamelijke kwaaltjes te ontwikkelen. We hebben erg lang moeten zoeken om er een tweede kat bij te vinden die qua karakter bij de eerste paste; de eerste kat is schuw en onderdanig, en daar moet je dan echt geen dominante kat tegenover zetten. We hebben uiteindelijk een fijn (al volwassen) vriendje voor hem gevonden, en op slag veranderde de eerste kat weer in een vrolijk dier. Ik kan je beslissing om er een tweede bij te nemen dus alleen maar toejuichen, uit ervaring! Dat we inmiddels drie katten hebben, kan ik gezien mijn avatar niet echt geheim houden... Ook dat gaat prima, overigens.

Groetjes van Laura.
NancyLanaCleo

Bericht door NancyLanaCleo »

Wij hebben een poes van waarschijnlijk 10 jaar(asiel) die na een verhuizing van woonhuis naar app. langzaam aan steeds passiever werd, op het laatst waste ze zichzelf niet meer. OOk eenzaam en depressief, op aanraden van DA jonge poes waarschijnlijk 1 jaar(asiel) geadopteerd. Het heeft behoorlijk wat moeite en spanningen gekost maar nu speelt ze en briest ze rond alsof ze ook 1 jaar is. PRACHTIG! :grin: Dus er is zeker hoop voor je eenzame en depresieve poes.

Succes ermee!!

Groetjes Nancy, Lana & Cleo
Gesloten