jaloerse kat??

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
stefanie123

jaloerse kat??

Bericht door stefanie123 »

ik heb een gecastreerde kater van 2jaar en hier is een paar dagen geleden een andere kater uitgehongerd en vol teken en knopen aangekomen, hij heeft ook zwarte puntjes op de huid (wat zou dit kunnen zijn?)
het is echteen lieve kat en knuffelt graag en nu staat er ook een eetbakje buiten voor hem, maar mijn katertje van 2jaar doet sinsdien afstandelijker en komt ook niet meer zo graag in de buurt en is nietmeer zo aanhankelijk om te knuffelen, wat zou ik hiermee moeten doen?? ik heb schrik dat hij anders misschien nooit meer naar huis komt als ik dat andere katje blijf eten geven en aaien
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

De zwarte puntjes zijn waarschijnlijk vlooien, of vlooieneieren.

De reactie van je kat is op zich niet vreemd, de ene kat laat anderen toe in zijn tuin, de anderen niet.

Misschien is het een idee de kat naar de DA te brengen, om te zien of het dier gechipt is of het dier verder wel gezond is? Stel je eigen kat gaat naar buiten, of jij raakt het dier aan en hij heeft iets overdraagbaars onder de leden..

Ik weet niet of hij er vermagerd uitziet enzo, maar voor het zelfde geld is het dier van huis geraakt en kon het niet terugvinden en is het daarom gaan zwerven.
Of is het gewoon een zwerver die geen thuis kan vinden.

Ook is een bericht bij de amivedi met kenmerken van de kat achterlaten geen slecht idee. Mochten de eigenaren op zoek zijn naar dit dier, kunnen ze het zo misschien terug vinden.

Je zou eventueel afspraak kunnen maken de kat zelf eerst tijdelijk op te nemen, ik zou het persoonlijk niet kunnen, stel er komt een eigenaar opdagen moet je de kat wel weer afstaan.

Mocht je het idee hebben dat je eigen kat niet thuis wil komen, houd deze anders even een paar dagen binnen en haal hem extra aan enzo :wink:

Wel lief dat je je over deze kat ontfermt :wink:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Sandra W

Bericht door Sandra W »

Het is inderdaad een goed idee om even naar de dierenarts te gaan om te kijken of deze kat iets mankeert en of hij gechipt is.

Ook lijkt mij slim om een briefje (bijv. in de supermarkt) op te hangen om te melden dat je een kat gevonden hebt. Je kunt dan ook gelijk zien of er en briefje hangt dat er een kat vermist is. Daarnaast kun je bij het asiel, de dierenamulance, de dierenbescherming en bij speciale instanties, zoals Amivedi, melden dat je een kat gevonden hebt.

Je kunt, naar mijn mening, daarna drie dingen doen:
1. Je blijft deze kat voeden em laat hem niet binnen. Hier ben ik geen voorstander van, aangezien dit een kat is die eerst goed verzorgd moet worden (ontvlooid, ontwormd, ontklit en flink bijgevoed) en dat kan beter vanuit een huis of asiel;
2. Je neemt deze kat in huis (als hij gezond is of niet besmettelijk ziek) en kijkt of je eigen kat aan hem wil wennen. Dat duurt altijd even, maar als je kat doodsbang reageert is is dit misschien geen goed idee, want je eigen kat moet er niet slechter van worden. Het is niet erg dat hij wat afstandelijk reageert, want dat gaat wel over als hij veel aandacht blijft krijgen.
3. Je brengt deze kat naar een asiel. Ik werk in en asiel en ik kan je dus uit ervaring melden dat dat geen ramp is voor een kat. Ze worden geheel onderzocht, geheel medisch verzorgd en flink bijgevoed. Ook krijgen ze veel aandacht en liefde. Daarnaast is het voor de eigenaar makkelijker zijn kat in het asiel terug te vinden dan bij iemand thuis.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt bij het beslissen wat je met deze kat gaat doen. Laat je ons weten hoe dit verder afloopt?

groetjes,
Sandra

PS: wat besmetting betreft hoef je niet bang te zijn dat je dit doorgeeft via je handen aan je eigen kat, want ernstige ziekten gaan niet via de handen, alleen bijvoorbeeld een huidsaandoening zoals een schimmel.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Sandra W schreef:want ernstige ziekten gaan niet via de handen, alleen bijvoorbeeld een huidsaandoening zoals een schimmel.
Euhm, waarom moet ik dan mijn handen wassen en kleding verwisselen als ik bij m'n vriendin ben geweest wier katje niesziekte heeft gehad?

Stefanie, als je de kat in huis wilt nemen, laat 'm dan eerst testen op ziektes zoals leukose en aids. Het zou heel jammer zijn als je eigen kat zo'n enge ziekte zou oplopen omdat je deze hebt binnengenomen...
Sandra W

Bericht door Sandra W »

Geen idee, waarom je bij niesziekte je handen moet wassen en je kleding moet wisselen, want dat heeft namelijk geen enkele zin.

Niesziekte is wel besmettelijk, maar via de lucht, dus als twee katten dicht bij elkaars bek komen. Dit gebeurt dan ook als de kat toevallig niet niest.

In het asiel, waar ik als vrijwilliger werk, hebben wij heel vaak niesziekte en die katten zetten we bij elkaar en geven we medicijnen. Die katten zijn dan ook zo weer beter. Tenzij ze zeer ernstig besmet zijn en dan moeten ze (heel soms) ingeslapen worden.

Wij lopen gewoon van de nieskatten naar de gezonde katten zonder dat we speciale maatregelen hoeven te nemen. Handen wassen is natuurlijk altijd hygiënisch.

Bij schimmel is het een ander verhaal. Deze katten zitten helemaal apart en dan trekken we speciale kleding en hoofdkapjes aan en die wassen we daarna met chloor.

groetjes,
Sandra
stefanie123

Bericht door stefanie123 »

bedankt allemaal voor de raad...
het katje is ocharm mager en heeft veel honger
ik zou hem zou graag willen binnen halen en verzorgen
maar dat mag niet van mijn moeder
ik ga ook eens op straat bij de buurtbewoners vragen als het hun kat niet is, als ik weet dat het zo onverantwoordelijke mensen zijn die zo een lief katje zoiets aandoen, blijf ik het diertje toch eten geven en ga ik ermee naar de dierenarts
stefanie123

Bericht door stefanie123 »

ik heb net gezien in het foto album op de 3de pagina en de naam v de kat is scarlet, daar lijkt de aangekomen kat op, weet iemand welk ras dit is??
ik hoop echt dat ik mijn eigen katje hier geen verdriet mee doe, want hij is erg verwent, hij is als een kind voor mij.. ik hoop dus dat dit goed komt
Sandra W

Bericht door Sandra W »

Het is heel erg lief van je dat je hem eten heeft, maar dit katje heeft echt dringend zorg en een huis nodig, dus het lijkt mij beter om een nieuw huisje voor hem te vinden of hem naar het asiel te brengen. Echt dat is niet zielig!!!!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Sandra W schreef:Geen idee, waarom je bij niesziekte je handen moet wassen en je kleding moet wisselen, want dat heeft namelijk geen enkele zin.
Dit vond ik verder op internet:


De veroorzakers van de ziekte, blijven buiten de kat werkzaam (dus besmettelijk) tot 160 dagen bij een temperatuur van 4°C en tot 33 dagen bij een temperatuur van 25°C.
Dit betekent dus dat een besmette kat de omgeving voor zeer lange tijd besmet kan maken.
[...]
Als de kat éénmaal besmet is geweest met één van de virussen die niesziekte veroorzaken, dan blijft deze vaak levenslang drager van dit virus. De kat vertoont dan geen ziekteverschijnselen, maar kan wel soortgenoten besmetten.
[...]
De ziekte wordt verspreid door de kat zelf. De belangrijkste manier van verspreiding is via het niezen van de kat. Kleine vochtdruppeltjes die vol zitten met ziektekiemen worden dan de lucht in geblazen. Deze druppeltjes zijn zo klein dat ze lang (soms wel uren) in de lucht kunnen blijven hangen. Ze kunnen in die periode grote afstanden afleggen als ze met de luchtstroom worden meegevoerd.
Vooral op plaatsen waar veel katten bij elkaar zitten in een kleine ruimte, zoals cattery, asiel of dierenpension, kunnen epidemieën uitbreken.
De ziekte kan ook worden overgedragen via besmette manden of kooien. Ook de mens kan de ziekte overdragen via de handen, kleding of schoeisel.


Enfin, ik blijf dus maar even mijn dierenarts geloven.
Better safe than sorry.
stefanie123

Bericht door stefanie123 »

goed nieuws!!!!

ik mag de kat in huis houden van mijn moeder en haar zelf houden
ik wou daarnet met hemnaar de dierenarts maar nu zie ik hem niet meer
ik heb vannacht katten horen vechten, ik hoop dus dat er niets mankeert en ben ongerust
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Nou, heel goed nieuws. Zorg er in elk geval voor dat de kat een bloedtest ondergaat voor leukose en kattenaids. Je weet niet waar hij al die tijd heeft gezeten en kan door vechten en zo met jou kat die ziektes overdragen.
Ik denk niet dat je het jezelf kunt vergeven als je 'eerste' kat dodelijk ziek zou worden door de deze. Dus vraag daar even om bij de DA.

Als je hem vindt natuurlijk. Maar hij zal wel weer opduiken, niet?
Gesloten