Agressie

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gesloten
Kicha

Agressie

Bericht door Kicha »

Ik heb een kat van bijna 7 jaar, zij slaapt bij mij op de slaapkamer en nou is het me al 2 keer gebeurd dat ze me ineens midden in de nacht aanvalt. Ze zet haar nageltjes dan stevig in mijn nek en begint dan ook nog hard te bijten, ik moet echt kracht zetten dan om haar van me af te krijgen. Kan iemand mij vertellen wat hier de oorzaak van kan zijn, en wat ik hier dan aan kan doen?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Heb je haar ook al zo lang en deed ze dit eerder nooit? Sliep ze altijd al bij jou op de kamer, kortom, is er niets veranderd?
Misschien is het anders toch verstandig haar voor de zekerheid na te laten kijken bij je dierenarts. Heeft ze pijn enz..
Laat je weten hoe het gaat?

Bella
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gast

Bericht door Gast »

Ik heb haar ook al zolang, en er is de afgelopen periode ook weinig verandert. Ik heb wel wat krolse poezen en katers buiten gehoord, ik weet niet of dat er iets te maken mee kan hebben? Het lijkt ook wel 'n incident, want het is niet meer gebeurd.
mijn katje

Bericht door mijn katje »

ik heb een heel jong katje het is een schat van een beest heel erg lief maar soms lijkt hij we gestresst of geïrriteerd dan springt hij tegen je op zet ze nagels in je en daarna is er niks aan de hand en is hij weer even lief
ik snap niet hoe dit komt k vind het ook vervelend dat hij dat soms doet kan ik hem dit afleren ?
bedankt voor de reactie
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

dit is typisch voor een jong dier, ze zijn erg speels, en vlieggen en springen overal op en af...ook jouw zien ze als een leuk object waar ze tegenaan kunnen springen en klauwen.
Hij moet leren dat hij dat mag doen, overal op en af springen, maar niet tegen jouw.
je kan hem dit afleren. Wat je niet mag doen is gaan schreeuwen of slaan, end...daar krijg je alleen maar een angstige kat van, die het vertrouwen in jouw verliest.
Wat je wel kan doen, is als hij jouw weer eens als krabpaal gebruikt, hem vastnemen, op de grond zetten, en tegelijkertijd met een kordate stem neen zeggen.
Je kan ook nog gebruik maken van een plantenspuit, maar ja, ik zie je nog niet de hele tijd rondlopen met zo'n spuit in je handen, dit word meer gebruikt voor katten die bevoorbeeld in de planten enzo. gaan zitten.
Je kan ook nog als hij het weer doet, hem vastnemen, en in z'n snoet blazen, vinden poezen erg onaangenaam.
Met alledrie de techniekken, moet je het wel onmiddellijk doen, dus geen vijf minuten later, want dan legt je kat niet meer de link tussen wat hij fout gedaan heeft, en z'n "straf".
Als het een troost mag zijn, met ouder worden, neemt dit speelse en wilde gedrag ook wel af...

Succes, veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

O ja, een degelijke krabpaal helpt ook natuurlijk...Als hij weer eens bezig is kan je hem op z'n krabpaal zetten, zodat hij leert dat hij daar z'n nagels moet gaan scherpen, en niet op jouw been.... :grin:
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Ik heb Sumi zo ver gekregen dat ze nog tegen me aan springt, maar zonder nagels. Dat heb ik gedaan door altijd heel duidelijk "neen" te zeggen als ze tegen me op klom. Ik weet ook dat ze het gaat doen als ik haar eten aan het klaarmaken ben, dus dan zorg ik dat ik een plantenspuit bij me heb.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Typisch kittengedrag! :lol: Heel duidelijk NEE zeggen en hem ergens anders neerzetten. En als dat niet wil werken, kun je naar hem blazen als hij het weer doet. Klinkt misschien heel gek, maar het werkt wel!
Gesloten