Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Adriana »

op termijn zal je probleem wel minder worden, namelijk als het kitten door zijn dolle eerste anderhalf jaar is..
lijkt me geen dominantieprobleem.. oudere katten worden beetje gek van die jonge spring-in-het-velds die constant aandacht vragen/eisen en aan hun kop zeuren. of wild overal dwars doorheen springen.
ik heb hier twee broertjes/bengels en een kater van 8 en die poetst de plaat als de broertjes het weer eens op hun heupen hebben.
maar die hebben elkaar om de dollen, sjezen, worstelen en klieren. en als de rust is weergekeerd komt Enzo ook weer tevoorschijn en dan gaat éen van de broertjes tegen hem aan liggen pitten.
dus dat is ook nog een optie, even proberen tijd uit te zingen.
kun je niet iets met chippen en chipgestuurde kattenluiken in huis? iets waar één bepaalde kat alleen maar kan komen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Lida0805
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2012 00:14

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Lida0805 »

Hoi Adriana,
Ja tijd zal mss het grootste probleem oplossen, heb ik ook wel aan gedacht. Enige probleem is: als hij tegen mijn man aan blijft plassen, dat die hem dan de deur uit wil doen. Dus moet ik zien dat ik voorkom dat hij dat in die tijd nog een keer doet :-). Ik vind het ook heel raar: hij zit bij je op schoot, dan staat hij op en plast gewoon tegen je aan!
Ruimte: is mss inderdaad wel een probleempje. De katten zijn altijd binnen als het donker is en als wij niet thuis zijn. Dat betekent dus: de hele nacht en 's winters ook overdag. In de weekenden komen ze 's winters buiten en 's zomers ook 's avonds.
Maar afgelopen maanden zaten ze dus heel veel binnen. Ze hebben dan een deel van de bovenverdieping i.c. 1 slaapkamer, de badkamer en de hal, en de trap naar zolder en de overloop op zolder. Ik vind dat zelf eerlijk gezegd niet zo heel veel en zou eigenlijk onze kleine slaapkamer wel willen omzetten naar een kattenkamer voor de probleemkat, maar mijn man wil dat niet.
@ castratenkoor: wat is het extra voordeel van zo'n hoge bak? Ik begrijp dat dit gewoon een voorraad bak van de Blokker is, waarom is die beter dan een kattenbak?
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Kiwi »

Onze katten zijn helaas ook begonnen hiermee..

*Twee gesteriliseerde poezen: Bengaal (2 jaar oud) en Brits korthaar (4 jaar oud), al bijna 2 jaar samen.

*in Januari verhuisd van 40m2 naar een nieuwe woning van 140m2. Onze twee poezen zijn (natuurlijk) mee gegaan.

*Ze mogen de hele woonkamer, keuken, trappen, gang, hal en voorzolder gebruiken. De voorzolder is hun 'domein': Daar staat een kattenbak + meerdere krabpalen.

*Paar kleine opstartprobleempjes gehad met onze poezen, maar ze wisten vrijwel direct alles te vinden.

*Alles ging goed, tot op 2 weken geleden. Qua gedrag lijkt er weinig veranderd..maar we vinden na iedere nacht wel iets ondergeplast of gepoept (alleen diarree!). Ze lijken hierbij een enorme voorkeur te hebben bij zachte plekken: de bank, sierkussens, zachte ligplek in krabton en de eetkamerstoelen. Dit alles staat in de woonkamer, waar ze toch 90% van de tijd zitten, liggen en spelen.

*Onze eerste gedachte was dat ze de kattenbak niet meer konden vinden. We hadden 1 kattenbak (grootste model ooit! er past een volle 25kg zak kattengrit in 1x in) dus er een tweede (normaal formaat) bij gekocht en deze op de 1e verdieping gezet.

*Eten en drinken doen ze nog steeds. Ze hebben een drinkfontein en ze krijgen brokken en 1x per week een half zakje natvoer als extratje.

*Feliway weer terug in de stopcontacten in de woonkamer.

*Katten goed in de gaten gehouden: beide katten gebruiken beide kattenbakken.

*Geuren van ongeluk-plekken goed weggewerkt: meeste gewoon weggegooid. Helaas vinden ze steeds nieuwe dingen.

Nou snap ik dat dit hier allemaal kattenliefhebbers zijn, maar ik persoonlijk kan er niet van genieten als je ziet dat de diarree alweer diep ingetrokken is en permanente schade achterlaat in, bijvoorbeeld, onze gloednieuwe stoffen designstoelen van 1000euro p/s. Met haakjes van nagels houden we rekenschap. Ongelukjes nemen we ze niet kwalijk. Maar dit gaat ons te ver..het is niet de vraag of ze iets gedaan hebben, maar waar nu wéér.

Er is de afgelopen weken niets stressigs gebeurd naar ons idee. Nouja..we hebben onze binnen-katten aan tuigjes een paar keer meegenomen in de achtertuin. Dit was hun eerste buiten ervaring ooit. Ze vonden het leuk. Ze zitten nu absoluut niet de mauwen of bij de deur..dus lijken niet continue toegang tot de tuin te eisen. Het gedrag lijkt ons het zelfde..ze zitten iedere avond bij ons op schoot, spelen net zo leuk. Elkaar vinden ze niet zo boeiend..ze stoeien een beetje met elkaar, verder negeren.

Onze eerste gedachten is dat ze, door de veel grotere ruimte, nu territorium aan het afdwingen zijn tegenover elkaar. Iemand ideeën?
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door jojo »

Ben je al bij een dierenarts geweest?
Diarree hoort snel weer over te zijn, na 2 weken nog diarree is niet in orde. Poepen/plassen op zachte plaatsen is een aanwijzing dat ze mogelijk pijn ervaren, bijv. een blaasontsteking. Lullig voor je dure meubels maar je dames zijn naar mijn bescheiden mening gewoon ziek en hebben medische zorg nodig.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Alleen op zolder kattenbak lijkt me onverstandig. Voorlopig zou ik op elke verdieping een bak zetten.
Dure stoffen designstoelen als je katten hebt is vragen om moeilijkheden. Ik zou mijn huis catproof maken in plaats van andersom......want dat werkt niet.

Blijvende diarre, misschien ligt dat aan het voer. Probleer eens ander voer en/of bezoek eens een dierenarts.

Misschien een idee ze een ren te geven waar ze zelf in en uit kunnen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door nellebel »

ten eerste is diarree echt niet goed hoor.
ten tweede ken ik je frustratie wel hoor. Onze nellie heeft een jaar lang gebraakt, soms 3x per dag. op de splinternieuwe eikenhouten vloer, op de piano, plaste in de gootsteen, braakte over het bed, wollen vloerkleed na 1 dag naar de knoppen. omdat onze DA maar steeds mji wijsmaakte dat het psychisch was bij haar ben ik vaak boos op haar geweest (mijn man nog erger). uiteidenlij kbleek het arme dier doodziek. wat heb ik me schuldig gevoeld. dus zoek aub naar de oorzaak, voor je kat, maar ook voor jezelf. mijn man heeft na haar dood nog maanden gelopen met schuldgevoel naar haar toe, dat hij zo vaak boos op haar is geweest. Ik kwam hier toen nog niet en was nog erg onwetend. harde les, maar dit overkomt me nooit meer.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Kiwi »

Bedankt voor alle reacties!

@ Nellebel: Ik ken dat gevoel helaas inderdaad. Onze hond begon ook opeens met vreemd gedrag: weglopen, niet luisteren, etc. Bleek uiteindelijk dat hij al een vergevorderd stadium van leukemie had waardoor hij totaal in de war was. Dat hij vrij kort daarna overleden is, vonden we al erg..maar dat wij al die tijd hem kwaad aangesproken hebben voor gedrag wat niet zijn schuld was..

@ Castratenkoor: Ik ken de regel van 3 kattenbakken voor 2 katten. Maar in onze vorige woning konden wij echt maar 1 plek vinden voor een kattenbak. Gelukkig wel dus de grootst mogelijke gekozen. Dit is perfect gegaan daar - dus een beetje uit automatisme zijn wij nu (in dit 4x zo grote huis) ook gestart met diezelfde bak. Inmiddels is er dus ook een tweede royale bak bij gekomen en deze blijft uiteraard ook.

Het huis is redelijk catproof (bijvoorbeeld alleen maar nepplanten omdat ze echte opeten) en geen beperkingen waar ze mogen zitten en liggen. Maar moet je er echt van uit gaan bij het kopen van een (stoffen) bank of stoel dat een kat daar diarree op zal hebben?

We hebben nu natuurlijk meerdere keren per dag de bakken gecontroleerd en zijn daarmee er achter gekomen welke van de twee katten het om gaat. We zien ook verbetering, sinds mijn 1e post is er niets meer misgegaan en vinden we steeds minder diarree in de kattenbak. Het voer hebben wij ook bekeken en aangepast (= nu Royal Canin Indoor 27).

@ jojo: We hadden ons zelf een dag gesteld waarop wij verbetering zouden willen zien - en anders de dierenarts in zouden schakelen. Wij zien verbetering, dus nee nog geen dierenarts gesproken. Ze is wel kort geleden (ongeveer een maand) nog op haar halfjaarlijkse controle geweest en toen was ze kerngezond. Hoewel ze wel onderweg naar- en op de tafel van de dierenarts diarree had. Ze is nogal snel gestressed...

[Algemeen] Naderhand gezien was de opmerking over de (dure) meubels natuurlijk wat overtrokken van mij. Er zat nou eenmaal wat frustratie. Wij hebben jarenlang gespaard voor ons perfecte huisje incl nieuwe inrichting. Natuurlijk horen de twee katten ook in dit plaatje.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door nellebel »

quote:[Algemeen] Naderhand gezien was de opmerking over de (dure) meubels natuurlijk wat overtrokken van mij. Er zat nou eenmaal wat frustratie. Wij hebben jarenlang gespaard voor ons perfecte huisje incl nieuwe inrichting. Natuurlijk horen de twee katten ook in dit plaatje.


dat dacht ik al te proeven bij je, omdat ik het herken van mezelf en mijn man. Hoe vaak die riep uit boosheid en onmacht dat hij nellie een spuitje zou geven als ze bleef braken. klinkt verschrikkelijk grof en hard, maar ik weet ook voor 100000% zeker dat hij zijn beide handen zou afhakken om zijn kat te helpen. als hij moest kiezen tussen het huis, de auto's en alles of de katten ,zou hij in een kartonnen doosje onder de brug gaan wonen met de katten. maar soms roep je uit frustratie nou eenmaal dingen die je niet meent. wij zijn ook trots op ons huisje, helemaal samen opgebouwd, mooie meubeltjes enz, en dan gebeurt dit.

fijn dat het nu beter met ze gaat. hoop dat de klachten snel weg zijn.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
evelienp
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2012 23:32

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door evelienp »

Onze jongste aanwinst poept netjes op de bak, maar gaat er pontificaal voor zitten als ze moet plassen. Ze plast ook alleen 's avonds en 's nachts naast de bak. Overdag heb ik het haar nog nooit zien doen, maar weet ook niet zeker of ze overdag wel op de bak plast. We hebben nog 3 katten in huis, dat geeft geen problemen. Iemand tips?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Je hebt het over DE bak. Met 4 katten zou je het beste 5 bakken kunnen neerzetten, verspreid over het huis.
Bij twijfel zou je de wildplasser zijn/haar plas eens na kunnen laten kijken.
Maar geloof me, het probleem van wildplassen lost zich 99 van de 100 keer op door extra bak(ken).
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door nellebel »

en veel schoonmaken. hier willen ze ook niet op de bak als hij vuil is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door daantje_xxx »

Hoi,

Loekie plast nog steeds op handdoeken en kleding die op de grond ligt. Op andere dingen plast hij niet. Nadat ik meerdere berichten op dit forum heb gelezen over zachte plekken en blaasproblemen, heb ik speciaal voer voor de urinewegen gekocht (kan geen kwaad) en geven we hem water bij het blikvoer.

Het droogvoer is onderweg en natvoer met water wil hij nu niet meer. Saartje drinkt t water op en hij gaat daarna eten. Dus krijgt hij geen extra vocht binnen.

Is het een idee om ze kattenmelk (evt aangelengd met water) te geven? Kun je dit elke dag geven?
Rob Wagemaker
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 jul 2011 22:19

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Rob Wagemaker »

Beste mensen,

Een jaar geleden hadden wij hier verteld dat onze poes was aangereden en dat zij haar rechterpootje nu niet meer echt kan gebruiken. Gelukkig kan ze daar nu goed mee omgaan en zijn wij daar erg blij mee. Het is wel zo sinds dat ongeluk onze dame nu af en toe sproeit. Wij zijn al bij de dierenarts geweest en deze hebben gemekrt in haar urine dat ze wel angstig is maar dit gedrag kunnen zij niet echt plaatsen. Wij hebben nu een paar weken een soort pijnstiller en dat zou de blaas wat rust geven e.d.

maar helaas blijft ze sproeien. iemand een tip?

mvg,
Rob
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door pinguin »

Als het stress is zou ik op zoek gaan naar de oorzaak van de stress. Een pijnstiller voor de blaas als daar niks is gevonden dat vind ik appart??
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Vreemde reden inderdaad voor pijnstiller. Ik zou bijna het gevoel krijgen dat er bij haar ongeluk wat beschadigd in aan haar urinewegen/blaas/nieren. Katten die moeite hebben hun plas te lozen gaan wildplassen.

Ik zou uitkijken met wat voor pijnstiller je geven - er zijn er die erg gevaarlijk zijn voor de nieren!

En wildplassen betekent niet altijd dat ze pijn hebben.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie