Te weinig rode bloedcellen
- Admin
- Administrator
- Contacteer:
Te weinig rode bloedcellen
Ingezonden door: Sandra op zo 6-11-2005
Hallo,
Ik hoop dat iemand van jullie me kan helpen.
Gisteren avond ben ik met mijn Heilige Birmaan naar de dierenarts geweest omdat het niet goed ging met haar. De arts dacht dat het aan de nieren lag en heeft bloed gecontroleerd op suiker, lever en nieren. Alles was gelukkig goed, maar ze had teweinig rode bloedcellen. Als ze de aankomende dagen niet zou verbeteren dan moest dat gecontroleerd worden wat daar mee is. In de stress heb ik een aantal vragen niet gesteld. Is dat gevaarlijk voor mijn poes, kan je eraan geholpen worden, en hoe kan zoiets?
Misschien weet iemand van jullie hier iets van?
Groetjes sandra
Hallo,
Ik hoop dat iemand van jullie me kan helpen.
Gisteren avond ben ik met mijn Heilige Birmaan naar de dierenarts geweest omdat het niet goed ging met haar. De arts dacht dat het aan de nieren lag en heeft bloed gecontroleerd op suiker, lever en nieren. Alles was gelukkig goed, maar ze had teweinig rode bloedcellen. Als ze de aankomende dagen niet zou verbeteren dan moest dat gecontroleerd worden wat daar mee is. In de stress heb ik een aantal vragen niet gesteld. Is dat gevaarlijk voor mijn poes, kan je eraan geholpen worden, en hoe kan zoiets?
Misschien weet iemand van jullie hier iets van?
Groetjes sandra
hallo naamgenootje 
Dit is een hele specifieke vraag waar ik in ieder geval het antwoord niet op weet... Ik weet wel dat rode bloedcellen essentieel zijn voor het voorzien van zuurstuf van alle organen, maar zover was je denk zelf ook al wel.
Bij mensen wordt de hoeveelheid rode bloedcellen aangevuld met donorbloed, maar ik weet niet of dat bij dieren ook gebeurd.
Als je meer weet ben ik wel benieuwd hoe dit in elkaar zit, kunnen wij er ook weer van leren
Heel veel succes met je birmaan!

Dit is een hele specifieke vraag waar ik in ieder geval het antwoord niet op weet... Ik weet wel dat rode bloedcellen essentieel zijn voor het voorzien van zuurstuf van alle organen, maar zover was je denk zelf ook al wel.
Bij mensen wordt de hoeveelheid rode bloedcellen aangevuld met donorbloed, maar ik weet niet of dat bij dieren ook gebeurd.
Als je meer weet ben ik wel benieuwd hoe dit in elkaar zit, kunnen wij er ook weer van leren

Heel veel succes met je birmaan!
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
een pootje van Roos
Ja, volgens mij is bloedarmoede zeker een tekort aan rode bloedcellen.
Baja kwam hier binnen met zware bloedarmoede en haar bloed is destijds direct ook nagekeken op Fiv. Bij haar is de bloedarmoede waarschijnlijk ontstaan door het grote aantal vlooien. Ze was daar al van ontdaan toen ze bij ons kwam, maar ze moest er best een tijd van bijkomen.
Baja kwam hier binnen met zware bloedarmoede en haar bloed is destijds direct ook nagekeken op Fiv. Bij haar is de bloedarmoede waarschijnlijk ontstaan door het grote aantal vlooien. Ze was daar al van ontdaan toen ze bij ons kwam, maar ze moest er best een tijd van bijkomen.
Daantje en B-kwintet 
'Geweld eindigt waar respect begint'

'Geweld eindigt waar respect begint'
Bloedarmoede bij poes.
Hallo iedereen.
Mijn poes van 12 heeft momenteel wat last van bloedarmoede na een
chemokuur, 4 weken geleden. Weet iemand soms een middel dat ik
haar hiervoor kan geven? Alle informatie is welkom.
Alvast bedankt.
Groetjes,
Carine.
Mijn poes van 12 heeft momenteel wat last van bloedarmoede na een
chemokuur, 4 weken geleden. Weet iemand soms een middel dat ik
haar hiervoor kan geven? Alle informatie is welkom.
Alvast bedankt.
Groetjes,
Carine.
Laat ik beginnen te zeggen dat ik geen dierenarts ben, maar uit ervaring opgedaan in een asiel (waar ik als vrijwilliger werk) kan ik je melden dat wij bij bloedarmoede tijdelijk stukjes rauwe lever geven.
Dit zit vol met ijzer en helpt dus goed bij bloedarmoede, maar de lever is ook een orgaan dat de afvalstoffen uit het lichaam opslaat, dus daarom kun je het niet te lang geven. Wij geven ongeveer 2 weken lang iedere dag een paar (ongeveer 5) stukjes, niet meer en niet langer!
Daarnaast zijn stukjes rauwe biefstuk ook goed, maar ook niet te lang en te veel. Een beetje hetzelfde als bij lever dus.
Hopelijk heb je hier iets aan.
groetjes,
Sandra
Dit zit vol met ijzer en helpt dus goed bij bloedarmoede, maar de lever is ook een orgaan dat de afvalstoffen uit het lichaam opslaat, dus daarom kun je het niet te lang geven. Wij geven ongeveer 2 weken lang iedere dag een paar (ongeveer 5) stukjes, niet meer en niet langer!
Daarnaast zijn stukjes rauwe biefstuk ook goed, maar ook niet te lang en te veel. Een beetje hetzelfde als bij lever dus.
Hopelijk heb je hier iets aan.
groetjes,
Sandra
- Kattenbella
- Tijger
Sorry, wat bot van mij, maar ik ben helemaal vergeten jullie veel sterkte te wensen. Een 12 jarige kat die een chemokuur heeft ondergaan, dat is niet niks! Hopelijk gaat het al een beetje beter met jullie kat en gaat de kuur ook goed aanslaan.
De tip van de stukjes rauwe lever en biefstuk tegen bloedarmoede is een tip die wij van onze dierenarts hebben gekregen, dus hopelijk van iemand met verstand van zaken. Je kunt uiteraard niet voorzichtig genoeg zijn met huis-tuin-en keukenmiddeltjes! Misschien is het dus inderdaad verstandiger eerst je dierenarts even te raadplegen, zoals Kattenbella schrijft.
groetjes,
Sandra
De tip van de stukjes rauwe lever en biefstuk tegen bloedarmoede is een tip die wij van onze dierenarts hebben gekregen, dus hopelijk van iemand met verstand van zaken. Je kunt uiteraard niet voorzichtig genoeg zijn met huis-tuin-en keukenmiddeltjes! Misschien is het dus inderdaad verstandiger eerst je dierenarts even te raadplegen, zoals Kattenbella schrijft.
groetjes,
Sandra
bloedarmoede bij poes
Bedankt voor jullie reacties.
En Sandra, mijn da heeft me ook al aangeraden om haar rauwe lever
te geven en doe ik al een paar dagen, maar veel schijnt het niet te
helpen.
De dierenarts heeft haar eigenlijk opgegeven en raadt mij alleen nog
palliatieve verzorging aan.
En Sandra, mijn da heeft me ook al aangeraden om haar rauwe lever
te geven en doe ik al een paar dagen, maar veel schijnt het niet te
helpen.

De dierenarts heeft haar eigenlijk opgegeven en raadt mij alleen nog
palliatieve verzorging aan.

- Kattenbella
- Tijger
He jakkes Carine. Ik hoop dat je nog een tijd van haar kan genieten. Mijn Madonna werd op twee weken ongeveer geschat dat ze het niet meer zou redden en ik heb haar nog een jaar bij me mogen hebben en alles er uit gehaald. We hebben uitgebreid van elkaar genoten. Ik hoop het jou na de eerste schrik ook zal lukken toch nog van haar te kunnen genieten.
Sterkte!
Sterkte!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Te weinig rode bloedcellen.
Dank je wel Sandra en Poezenbella.
Ik blijf haar zeker de rauwe lever geven en ga nog 100 % van haar
genieten. Ik hoop dat ik ook het geluk heb om haar toch nog een jaar
te mogen houden.
Groetjes, Carine.
Ik blijf haar zeker de rauwe lever geven en ga nog 100 % van haar
genieten. Ik hoop dat ik ook het geluk heb om haar toch nog een jaar
te mogen houden.
Groetjes, Carine.