Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Troela1970
Kitten

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Troela1970 »

Hoi allemaal,

Sinds 2007 hebben wij poes Manoes, asielpoesje, zou 2 jaar oud zijn.
Na 5 weken lag zij na rontgenfoto's onder het mes vanwege gigantische blaasstenen.
Sindsdien zat zij op Blaasgruisdieet. Bij het eerste bezoekje aan de DA, vanwege bloed in haar urine, schatte zij haar in tussen de 4-6 jaar. We hebben haar op 5 gezet. Lekker makkelijk te onthouden want Rakker was dan even oud.
Vorig jaar is haar leeftijd bijgesteld naar 12-14 jaar, ivm haar gebit en gedrag.
Vorige week dinsdag is zij gestopt met eten. Zij is altijd al een slechte dieet-eter geweest maar nu stopte zij er volledig mee. Zelfs het lekkere eten liet zij staan.
Afgelopen donderdag ben ik met haar naar de DA gegaan. Alle symptomen opgegeven. Eet niet meer, drinkt meer (zij is geen drinker, nu hadden wij haar een paar keer zien drinken).
Hij heeft bloedonderzoek gedaan en haar nierwaarden waren te hoog. Suiker, lever en nog iets waren goed.Hij legde uit dat haar nieren functioneren voor 1/4 nier. Hij heeft haar aan infuus gelegd, A/D van hills meegegeven en hopen dat het beter gaat.
Donderdag avond en vrijdag ochtend heb ik haar via dwang gevoerd. Ging er goed in, maar ze wilde gewoon niet uit haar zelf eten. Vrijdag middag wel, gelukkig, ze heeft honger en het gaat er goed in.
Zondag, ze eet nog steeds goed. Ze zit zich wel vaak te wassen.
Maandag, ik kom om half 2 in de middag ongeveer thuis. ze heeft nog steeds goede eetlust, geeft haar de nieuwe nierbrokken, gaan er goed in.
rond 4 half 5, denk ik: wat zit je vreemd, staart omhoog, NEE HE???!!!
Schoonmaken, bloed in urine......
Urine, ligt bijna door m'n hele huis. Verzamelen. tien over half zes DA gebeld, kon meteen komen, ff tussendoor.
De DA legde uit dat door een lage weerstand dat weer komt door de verslechterde nieren een blaasontsteking wel vaker voorkwam en zij deed onderzoek. Streptokokkenbacterie, 2 a 3 weken kuur.

Hebben jullie Nierpoesjes/katertjes dit ook gehad?
En wat houdt het eigenlijk in voor de toekomst?
1/4 nier?
Kunnen wij dan meer ontstekingen e.d. verwachten?

Onze oude Bobbie heeft nog een paar jaar geleeft, hij had ook nog hart- en schildklierklachten.
Ik weet helaas niet wat zijnwaardes waren.
Die van Manoes trouwens ook niet echt iets van 15 en 264 of zo....
Cerna

Bericht door Cerna »

Poeh, dat is nogal wat. Noa heeft gelukkig geen blaasontsteking (gehad) en ik weet er weinig van. Helaas wel van nierfalen.

Allereerst, wanneer je dit nog niet gedaan hebt: stoppen met AD! Dat is niet goed voor nierkatten. Je zou over kunnen gaan op Hills KD of Specific, Trovet, Royal Canin Renal.
En ik zou morgen aan de dierenarts vragen wat haar waardes zijn. Niet alleen creatinine en ureum, maar ook (als dat gemeten is) fosfor ip, kalium en TE (Totaal eiwit: te hoog betekent kat droogt uit, te laag betekent dat ze te weinig eiwitten uit de voeding opneemt).

Wat je kunt verwachten voor de toekomst? De kat zal de rest van haar leven op nierdieet moeten, evt. Fortekor (Benakor) en dan mag je hopen dat ze nog een tijdje stabiel blijft.
Er zijn hier katten (waaronder onze Noa) die een aantal maanden geleden al opgegeven waren en die nog steeds, met een enkele down, vrolijk rondhuppelen.

Probeer om je een beetje in te lezen en schroom niet om te vragen. Met z'n allen komen we een heel eind.

Enne........welkom op het forum.
Adriana

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het forum!
je hebt van Annet al een heleboel goeie tips gehad en indd onmmiddellijk stoppen met a/d! daar zit veel voor een nierklant zwaar verteerbaar eiwit in ...

je zou wat aan haar weerstand kunnen doen met vitamine c (ontzuurd poeder bij apotheek of bv roter tabletjes en dan een aantal malen per etmaal een speldenknop - tabletje vergruizen of doorknippen), is ook goed voor haar blaas.
missch ook even kijken bij bijv. http://www.huisdierendokter.nl/ linker kolom blaas en nieren en immuunsysteem versterken..
heb je een waterfontein? veel katten zijn dol op stromend water en Manous drinkt duidelijk veel te weinig.
met goeie zorg, de juiste medicatie, uitsluitend nierdieetvoer en veel water kun je proberen te stabiliseren.
gelukkig is de rest van de waardes goed. vraag morgen even of haar anorganische fosfor (fosfor ip en aparte meting) is gemeten en of je da zeker weet dat haar bloeddruk in orde is...

jullie hebben er een zorgenkindje bij en je voortuitzichten hangen beetje af hoe ze reageert op de verzorging; pas over een aantal maanden/half jaar en herhaald bloedonderzoek weet je of en eventueel hoe snel de situatie verslechtert.

we hebben een topic met voornamelijk feitelijk informatie over soorten dieetvoer, uitleg bloedonderzoek en een paar goeie overzichten over nierfalen en verzorging. daar staan van een aantal nierkatten ook de overzichten van de waardes, medicatie en bijzonderheden, voor naslag. http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=22980
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Patiaan heeft in het verleden ook 2x een blaasontsteking gehad, geen gruis gevonden. Preventief aantal jaar KD gegegeten, nooit meer last gehad. nu ook nierproblemen. hoeft dus niet steeds terug te keren, blaasontsteking. weet wel dat stress ook vaak blaasontsteking veroorzaakt...
Heel veel sterkte en jee knuffel voor Manoes, hoop dat ze snel weer wat opknapt..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
Adriana

Bericht door Adriana »

Noa, Kaya en Patiaan ook vandaag weer lekker buiten?
goeie berichten gelukkig en tevreden, jolige katzels. daar doen we t toch allemaal voor! topverzorging kost best wel veel tijd en geld en sores en als je katzel plezier in zijn leven heeft en geniet, dan heb je eer van je werk..
morgen echo van de bengels en ik zie er aan één kant erg tegenop maar weten is weten en overzicht hebben en hoop ik geen onzekerheden meer. maar ik ben er niet gerust op..
op de website van de radioloog staat een uitnodiging om toch vooral veel te vragen tijdens het echo-onderzoek.. en we zullen daar dankbaar gebruik van maken.
missch weet hij iets over de relatie tussen die giga hoge crea-waardes en de oorzaak..
Cerna

Bericht door Cerna »

Weten is einde aan de onzekerheid, maar weten kan ook heel confronterend zijn en daarom Adriana veel sterkte voor morgen.

Noa slaapt nog (is haar 30 gram Trovet aan het verteren), om 11 uur nog een beetje eten en dan mag de deur open. Het zonnetje schijnt al uitnodigend....... :edance:
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Hier is de deur gesloten vandaag :-( Vrouwtje is aan t werk... Vanavond wel even maar dan balkon, en geen tuin jammer genoeg. als het weer zo mooi blijft gaan we dit weekend voor t eerst met de katten overnachten in het tuinhuis :-)
Adriana, ik zal aan je denken morgen, sterkte!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
Paula1
Huiskat
Huiskat

Bericht door Paula1 »

Beste allemaal,

Is er iemand die ervaring heeft met gebruik van MacSamuel niertonicum. Ik heb een kat van ruim 16 jaar oud. 17 dagen geleden is bij hem bloed geprikt. Daar kwam uit dat hij een creatinine waarde had van 227 en een ureum van 11,2. Daarop is hij direct overgaan op een nierdieet en 3 dagen later heeft hij er ook MacSamuels niertonicum bij gekregen. Nu, 17 dagen later na de eerste meting, is zijn bloed weer onderzocht. Zijn creatinine waarde bleek gestegen te zijn naar 275 en zijn ureum naar 11,5.

Nu heb ik wel ergens gelezen dat bij gebruik van Fortekor en ook de ingredienten van MacSamuels de creatinine en ureum waardes eerst stijgen. Weet iemand hoe lang het duurt voordat er weer een daling intreed? Ik heb er nu Fortekor bijgekregen. Maar als dat ook eerst een stijging geeft vraag ik me af of dat handig is. Zou het misschien beter zijn om nog even af te wachten? Ik hoop echt dat iemand me kan helpen.

groetjes,
Paula
mjverrijp
Huiskat
Huiskat

Bericht door mjverrijp »

Sophietje heeft nooit gelukkig blaasontsteking gehad, wel had ze vroeger altijd last van haar gebit, tandvlees maar nadat haar tanden getrokken zijn heeft ze daar nooit geen last van gehad, wel gelijk daarna nierfalen.
Mac Sam niertonicum gebruikt zij niet wel sinds kort uremyl met fortekor en renalzin. Ik heb wel de indruk dat zij goed op de uremyl reageert, ze geniet net als de anderen van de zon. is veel buiten
Zij eet geen nierdieet, moet ze niet, en krijgt ook af en toe een klein stukje ham, iets anders moet ze echt niet,
Sophie is altijd een zeer slechte eter geweest lust alleen maar dingen die slecht voor haar zijn.
Morgen op cursus t/m vrijdag, rij toch s' avonds maar terug naar huis, krijgt anders geen medicijnen binnen, laat zich niet zien bij de buurvrouw, moet toch wat

Ina
Adriana

Bericht door Adriana »

paula, welkom ;-) op het Forum
als je de bijsluiter leest van benekor/fortekor dan zie je dat de waardes bij aanvang (kunnen) stijgen.
k zou ook heel erg voorzichtig beginnen, met maar de helft van de totale dosis en over het etmaal verspreid (in twee keer op zijn minst).
heb je de nierwaardes en ook de fosfor ip waarde (anorganische fosfor) en heeft de da naar de bloeddruk gekeken?
mijn ervaring met MacSam is dat het vrij snel lagere urea/crea waardes gaf en ik heb nooit meer dan een half tabletje (= 2x een kwart) per etmaal gegeven. doorknippen geeft gruis, dus doe je twee etmalen met het gruis van 1 tablet...
ik heb totdusver nog niet gelezen dat bij MacSam de nierwaardes zouden stijgen..
welk nierdieet voer je en welke medicijnen krijgt je katzel nog meer?
rechtsboven zit de functie 'zoeken' en als je een trefwoord intypt, dan krijg je alle berichten die over dat trefwoord gaan. er is een topic 'nierkatten etc' en daar staat veel handige info in want er valt erg veel te weten voor het personeel van een nierfaalkatje.
Paula1
Huiskat
Huiskat

Bericht door Paula1 »

Hoi Adriana,

Ik geef 2x per dag een hele MacSamuel pil. Als voer geef ik afwisselend harde brokjes van Hills en Royal Canin. 'S ochtends vroeg een zakje natvoer Royal Canin beef of tonijn (hij lust geen kip) en 's avonds een blikje van Hills of Pacific. Alles nierdieetvoeding. 2,5 week geleden kreeg hij nog 2x per dag kattenmelk met daarin eiwitpreparaat voor meer weerstand ( F-lysine), Royal Canin senior vetinary en allerlei blikjes van sheba, Gourmet en nog een ander merk met lekkere zalm en tonijn. Ook kauwstaafjes met vis. Allemaal slecht dus. Daarom snap ik niet dat die waarden nu zo gestegen zijn. Er is geen bloeddruk gemeten. Wel lichte hartruis gehoord. Is ook echcardiogram gemaakt. Daarop was te zien dat de linker hartwand iets verdikt was. Zou misschien op HCM kunnen wijzen, maar geen duidelijke indicatie.

De bloedwaardes die gemeten zijn, zijn: ureum (van 11,2 naar 11,5), t-pro (van 91 naar 87), creatinine (van 227 naar 275) en albumine (van 25 naar 24).

Op dit moment heeft hij verder alleen een spuit antibiotica gekregen (hij is in januari heel erg ziek geweest, superverkouden, longen vol troep en is nu nog steeds niet helemaal schoon, vandaar).

Groetjes,
Paula
Cerna

Bericht door Cerna »

Hoi Paula

Noa heeft vanaf begin januari MacSamuel gehad. Tot de eerste controle op 11 februari, tweemaal een kwart per dag. Daarnaast alleen nierdieet en Fortekor. Op 11 februari bleek dat het ureum van 14.2 (in december) gestegen was naar 21. Ben vervolgens de dosering van MacSam gaan verhogen naar tweemaal driekwart tablet. Toen ze begin maart steeds vaker begon te spugen, heb ik twee weken geleden weer bloed laten controleren en toen bleken zowel crea als ureum verder gestegen.
MacSam had dus helemaal niets gedaan!

Noa heeft drie dagen onderhuids infuus gehad en is daar enorm van opgeknapt. Ze eet weer goed en spuugt niet meer. MacSam krijgt ze nu niet meer; ik heb meer vertrouwen in de combinatie nierdieet-Fortekor-onderhuids infuus. We hebben nog niet opnieuw bloed laten controleren.

Je zou dus aan je DA kunnen vragen of hij een paar dagen onderhuids infuus wil geven om de waardes weer naar beneden te krijgen.
Paula1
Huiskat
Huiskat

Bericht door Paula1 »

Maar zo'n onderhuids infuus geeft toch maar een heel tijdelijk resultaat. Is dat dan echt zinvol? Wat een lastige dingen allemaal. En waarmee doe je goed aan in het belang van het dier? De kat woont pas 3,5 maand bij ons en ik had gehoopt dat hij nog even onbezorgd zou kunnen genieten van zijn oude dag. Hij wil ontzettend graag naar buiten en vindt het heerlijk om in het zonnetje te liggen. Beiden kunnen nu ook niet meer. Buiten eet hij mogelijk ongezonde dingen en in de zon droogt hij uit.

Zo'n infuus moet je toch vaker doen? Lijkt me ook wel weer stress geven om steeds met hem naar de da te gaan. Of overschat ik dat?

Groetjes,
Paula
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Hallo Paula,

mijn kater Patiaan krijgt nu dagelijks een onderhuids infuus. Bij hem zijn 2x de waardes flink verbeterd na een weekend zelf infusen geven. Daarna heeft hij bijna 3 maanden geen infusen gehad en zijn de waardes weer verslechterd. Advies van mijn Da is elke dag geven. Mischien blijven de waardes ook wel stabiel bij minder, maar ik neem geen risico. Ik zie het als "ondersteuning" bij zijn nierfalen: hij voelt zich er duidelijk goed bij. de afvalstoffen die een nierkat niet kan verwerken worden nu sneller afgevoerd, waardoor hij zichzelf niet (snel) vergiftigd. Soms heeft een ziek dier medicijnen nodig, in dit geval een infuusje.
Mensen met nierproblemen gaan aan de nierdialyse, zo zie ik het een beetje.

Ik begrijp heel goed dat dit niet voor iedereen haalbaar/uitvoerbaar/vol te houden is, om uiteenlopende redenen. Je moet er natuurlijk zelf wel achter staan/het aandurven en een Da hebben die je erin steunt (om het zelf thuis te mogen geven) Ik wens je veel sterkte toe met je kat en je beslissing.
Adriana

Bericht door Adriana »

het is altijd zoeken naar de juiste combi van medicijnen/dieetvoer/hoeveelheid/andere middelen.
en als MacSam blijkbaar niet werkt, net zoals bij Noa van Annet, dan zul je op zoek moeten gaan naar andere middelen.

onderhuids vloeistofinfuus en flink doorspoelen kan de waardes behoorlijk naar beneden brengen en Patiaan en Noa hebben daar geweldig baat bij. en hun waardes zijn aanzienlijk minder goed dan die van jouw katzel (hoe heet-ie?).
kan me voorstellen dat je erg aan het idee moet wennen maar eigenlijk is het zoals Annet en baasje van Patiaan ook schrijven: het kan de kwaliteit van leven aanzienlijk verbeteren en het klinkt heftiger dan het is hoor!

overleg eens met je da, er worden goeie resultaten mee bereikt en jullie kunnen missch wel met veel minder vaak toe. en missch kun je het zelf leren en thuis doen..
Plaats reactie