Dat is het cruciale punt dat we moesten weten, of ze al ervaringen had met andere katten.
Als ze 5 jaar alleen had geleefd, moest je daar inderdaad echt geen andere kat bij plaatsen. Maar je geeft zelf aan dat ze geen of weinig ruzie maakt met de katten van de buren. Dat is echt wel een sterk teken dat ze goed met andere katten omkan.
Er zijn zelfs heel wat katten die ruzie maken met de buurtkatten maar wel vriendjes in huis hebben. En jouw kat doet zelfs dat niet, dus ik zie echt geen problemen ivm ruzie's in huis of zo.
Er zijn wel meer mensen die zich zorgen maken dat hun kat geen andere katten zou aanvaarden in huis, maar als je het goed aanpakt kan elke kat die met katten omkan, er ook mee in huis om.

Je hebt ook solo-diva's die geen andere katten verdragen, maar dat is dan echt niet verdragen. Niet in huis, maar zeker niet buiten!
Als je verhaal klopt, is jouw kat niet zo'n solo-diva, en dan zie ik echt geen reden dat dat een probleem zou geven.
Dat het een pittig beestje is, wil ik helemaal geloven, zeker als ze graag een vriendje wil, maar alleen woont.
Ik denk echter niet dat ze aandacht gaat moeten delen. Of ga je haar minder aandacht geven als er een tweede kat is?
Ik doe dat hier alleszins niet...
Bovendien heeft ze dan minder aandacht nodig (echt nodig) omdat ze haar vriendje heeft voor gezelschap. Dat wil echt niet zeggen dat ze jou niet meer nodig zal hebben of minder van je knuffels genieten, absoluut niet, ze zal dat nog even leuk vinden als ervoor. Maar ze zal niet meer zo totaal afhankelijk van je zijn.
En dat is wel fijn.
Ik moet er eerlijkheidshalve bij zeggen dat jongvolwassen katten wel eens zichzelf durven wegcijferen voor het vriendje naar jou toe, maar dat is steeds van overgaande aard. En ik heb het ook nog niet gelezen bij volwassen katten, maar ik kan niet garanderen dat dat niet kan voorvallen. Als ze dat doet is het wel een teken dat ze heel erg blij is met haar vriendje en hem de ruimte geeft.
Het is wel verstandig van niet zomaar een nieuwe kat in het midden van de kamer te plaatsen en that's it. Dat zou wel eens vonken kunnen geven. Bij kittens is dat geen probleem, volwassen katten reageren net ietsje anders.
Maar als je de introductie rustig aanpakt, eerst een kamertje apart voor de nieuweling inricht en stillaan kennis laat maken (eerst via geur uitwisselen). Dan zie ik echt niet in dat er problemen zouden komen.
Als je de eerste keer ook fysisch contact toelaat, kan je de nieuwe best even in een reismand binnenbrengen en haar laten ruiken. Zo maak je duidelijk dat jij hem hebt goedgekeurd en het geen indringer is.
Maar zoals gezegd: als ze buiten al vriendjes maakt, zie ik binnen niet veel problemen als je haar eerst de kans geeft aan zijn geur te wennen, en zich er comfortabel onder te gaan voelen. Als de geur vertrouwd is, zou ze niet erg veel drukte moeten maken rond hemzelf.
En waarschijnlijk is ze zo blij met een vriendje, dat ze vergeet dat het eigenlijk alleen haar eigen huis is.

Let wel op dat je een kat kiest die jonger is dan zijzelf en eentje die heel erg sociaal is met andere katten. Dit om problemen van zijn kant te beperken. Geslacht maakt niet uit (tenzij je weet dat zijzelf een voorkeur heeft...)
Er zijn ook altijd mensen die een tweede kat nemen voor hun eenzame kat, en de tweede blijkt niet zo op te zijn met andere katten.... Dat is natuurlijk wel een probleem dat vermeden had kunnen worden.