Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ankenellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 apr 2010 12:32
Locatie: Maastricht

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door ankenellie »

Hoi hoi,

Beer (poes van 3 jaar oud) heeft de neiging om, ook al is ze gesteriliseerd, te sproeien.
Ik zag het haar vaak in de bosjes rondom mijn tuintje doen maar nu doet ze het ook tegen deuren en muren in de hal en bij anderen in de kamers. Het is erg dik vocht en ruikt muffig. Als ze sproeit heeft ze haar staart ver omhoog en trilt die ook hevig, dus ik denk dat het sproeien is...
Zou een hormonenverstuiver o.i.d. hiertegen kunnen helpen en komt dit vaker voor bij gesteriliseerde poezen?

Groetjes van Anke en een neusje van Beer
Anny56
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 aug 2010 20:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Anny56 »

Wie,o wie weet raad.
Mijn naam is Ann.
Wij hebben twee katters 1 van 6 jr en 1 van 3 jr ,alle twee gecastreerd.
Nu doet de kater van 3 jr alles besproeien van tassen tot bankstel enz enz.
Al een prik gehad.maar dat hielp niet ,nu heeft hij een pilletje
een halfe per dag ,al ander halfeweek.
En tot mijn stome verbazing zag ik het hem weer doen tegen de deur en op de trap.
Wat is hier nu tegen te doen,want de geur is niet leuk.
groetjes Ann
sanne68
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2010 22:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door sanne68 »

heb al 7jaar een gesteriliseerde poes die opeens plast en soms poept op de bank en op schone en vieze was.bovendien is ze in 1jaar tijd erg zwaar geworden.ik vraag me af of het komt door enkele veranderingen in huis.was een poosje weekends weg en woon ik sinds kort samen .het gedrag valt samen met de tijd dat ik begon met weekenden weg te zijn.ben nu gewoon thuis en het gedrag veranderd niet.ze doet dit blijkbaar altijd s.nachts.wie weet of dit gedrag te maken zou kunnen hebben met de veranderingen rondom de woonsituatie of dat ze een medische probleem heb.heb nog 2katten die dit gedrag niet vertonen.wie heeft hier ervaring mee?
sergiostephanie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:44

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door sergiostephanie »

wie kan me helpen...

wij hebben nu 2 weken een kitten(mannetje)van 8 weken oud...

wij hebben hem in het begin elke keer op de kattenbak gezet zodat hij wist dat
hij daarnaartoe moest gaan....

nu hebben we dus het probleem overdag is hij zindelijk gewoon op de kattenbak geen probleem..

in de avond plast hij op de bank:( ook al gewassen nu hopen dat hij het niet meer doet..

zullen we morgen weten......,

wij snappen niet waarom hij overdag wel op de bak gaat en in de avond niet...

we hebben de lamp in de gang en keuken voor hem aan zodat hij zijn kattenbak kan vinden..

we verschonen de bak ook om de 3 dagen.. was een tip van iemand, maar helpt ook niet..

geurtje's in de bak ook niet....

we zijn echt ten einde raad, we vinden het ook zielig voor hem maar ook niet leuk voor ons zelf

we geven hem wel straf in de hoop dat hij beseft het niet meer op de bank te doen..

hij doet het in de avonden,, in de nachten niet dan hebben wij de deur dicht en slaapt

hij in de gang..!

wie o wie kan ons helpen??....

mails zijn welkom naar sergiostephanie@hotmail.com

alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Admin »

mails zijn welkom naar sergiostephanie@hotmail.com
Sergiostephanie,

De bedoeling van een forum is dat je op het forum discussieert over onderwerpen. Blijkbaar wil je hier alleen een vraag deponeren en dat er vervolgens honderden reacties je e-mailbox komen binnenstromen, maar helaas werkt het niet zo. Kom gewoon regelmatig langs, praat mee en wellicht vind je dan ook antwoord op je vragen ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door ]-marjolein-[ »

Straffen is wel het laatste wat je moet doen bij een kitten. Het enige wat je moet doen is goed gedrag belonen, en op de bak zetten zodra je hem op een andere plaats ziet plassen. Waarom denken mensen altijd dat een kat denkt zoals een mens? Natuurlijk snapt een kitten het niet als je hem straft als hij volgens jou op een verkeerde plaats plast. Als een kind per ongeluk in bed plast flip je toch ook niet tegen het kind?
Buiten dat, is een medische oorzaak al uitgesloten?
Als hij met 6 weken uit het nest is gegaan is dat wel heel erg jong, te jong!
Misschien is de kattenbak vaker verschonen ook een idee...toen ik 1 kat had verschoonde ik hem minstens 1 x per dag en met 2 katten verschoon ik hem 1 of 2 x per dag...
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Mariannedushi
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2010 17:20

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Mariannedushi »

Hallo,

Ik heb een probleem,een buurtkat plast al geruime tijd buiten bij onze voordeur tegen een gietijzerenkacheltje die daar voor de sier staat..
Zelf hebben we ook 2 poezen die niet buiten komen en goed zindelijk zijn,nu is het probleem dat onze ene poes binnen aan de kant van de deur gaat zitten om te plassen omdat ze waarschijnlijk ruikt dat de buurtkat buiten aan de andere kant plast of sproeit(of allebei)en zo haar terratorium af wil bakenen...
Ze gaat ook wel gewoon op de kattebak maar doet ook daar haar plasje...
Dit doet ze al geruime tijd en ik heb al vanalles geprobeerd,heb TRIXX gekocht tegen de urinelucht en MISPOES om de buurtkat te verdrijven dit heb ik ook binnen gebruikt maar dit heeft niet geholpen,ik de buurtkat ook nog niet op heterdaad betrapt....
Heb ook al met azijn en OXI-ACTION geprobeerd maar weet het nu niet meer...
Het probleem is de buurtkat als die niet meer komt kan de mat enzo vervangen worden...

Wie weet een oplossing??
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Kattenbella »

Schoonmaakazijn vinden katten erg vies, misschien dit er puur tegenaangooien.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
ingevv
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 okt 2010 13:50

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door ingevv »

Hallo,

Wij hebben 2 poezen (zusjes) van ong 8 maanden, nog niet gesteriliseerd.
In juli heeft 1 van de 2 haar poot gebroken en 8 weken in een bench moeten zitten.
Sindsdien plast ze op verschillende plekken in huis. Op zolder, in de woonkamer onder de trap, op bed maar ook gewoon in de kattenbak. Het is ook alleen plassen, poepen doet ze wel op de bak.
Onderling gaat het hartstikke goed ondanks dat ze elkaar die weken niet gezien hebben. Ze gaan hetzelfde met elkaar om als daarvoor.
We willen ze binnenkort wel laten steriliseren, maar het is duidelijk plassen wat ze doet en niet sproeien.
Ik heb de plekken al goed schoongemaakt, en voor het bed zelfs een nieuw dekbed gekocht en het beddengoed goed gewassen, maar dan doet ze het nog. Het gaat vaak een paar dagen goed en dan toch weer een keer mis.
Waar kan het aan liggen dat ze dit doet? En wat kan ik er aan doen?
Het is een beetje lastig om op 5 plekken in huis een bak neer te gaan zetten....
Iemand ideeen?

Groetjes Inge
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum Inge
je vermeldt nog niet hoeveel bakken op hoeveel plaatsen je in huis hebt staan.
regel is eentje meer dan het aantal katten op zijn minst op twee verschillende plaatsen.
er zijn katten die niet plassen en poepen op dezelfde bak en er zijn ook katten die niet binnen een half uur een net gebruikte bak gebruiken.
en er zijn katten die plassen en vervolgens poepen binnen 5 minuten en dat zeker weten op twee verschillende bakken/plaatsen willen doen.
die moeten kunnen uitwijken naar een andere bak op een andere plaats.

en voor dit gedrag zijn ook medische oorzaken zoals bv een blaasontsteking en ik zou je dringend aanraden langs je da te gaan voor het uitsluiten van dat probleem, dan kun je missch gelijk voor beide een castratie afspraak maken?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Boompje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 feb 2011 12:59

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Boompje »

hey catlover's,

kleine tip voor de katten bak: een klein scheutje bleek in de kattenbak doen , vraag me niet hoe of wat ik weet alleen dat ze er graag overheen plassen wat ook verklaard dat ze soms plassen over schone was ....er zit namelijk vaak bleekmiddel in schoonmaak/was middelen !!!

daarnaast een extra katten bak kan ook helpen , sommige katten zijn zo schoon op zichzelf dat ze niet poepen en plassen op de zelfde bak....daarnaast moet je eigenlijk voor iedere kat een eigen katten bak hebben, ze plassen vaak over de urine van een onderdaan ...waardoor de onderdaan niet meer op de bak durft...

ik hoop dat jullie er wat aan hebben ik wel mijn katten gaan weer normaal op de bak ! :edance:
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door pearlsofpassion »

:-) Dankje hoor Boompje, maar dat zijn wel tips die we hier al lang kennen en ook steeds maar aan de mensen zeggen. ;-)

Maar toch bedankt voor de moeite hoor!
Zeker blijven tips geven want er zullen zeker waardevolle ervaringen bij zitten (maar misschien eerst eens lezen ;-))
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door MarjanR »

Even heel iets anders, en ook geen probleem verder.
Moos kwam voorheen bij heel veel mensen binnen, voor de gezelligheid.
En ik heb dan ook nooit klachten gehad.
Maar er is 1 buuf die vertelde mij dat Moos niet meer binnen mocht, want hij sproeide.
Ik wist niet wat ik hoorde.
Ik heb Moos nog nooit zien sproeien. Tot van de zomer.
We zaten met wat buurtjes voor de deur een biertje te drinken (gezellig!!!) en Moos zat er natuurlijk bij. En ook de bepaalde buuf. En ik zie hem ineens tegen de muur aan sproeien!
Kan het zo zijn dat Moos haar stem of geur afkeurt of juist adoreert?
Moos is niet zo kieskeurig en vindt iedereen heel erg lief en leuk.
Nooit last van territorium drang, maar dus wel bij haar binnen en ook bij haar in de buurt sproeien.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Apart wel - zit hem vast in haar geur. Moeilijk te zeggen of hij daar van houdt of juist niet.
Interessante casus voor een gedragsdeskundige.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door nellebel »

mijn sjefke maakt de laatste tijd vaak de beweging tot sproeien. hij staat dan ergens tegenaan en staartje omhoog en begint flink te trillen. gelukkig komt er niets uit, maar zou dat wel nog kunnen? hij is gecastreerd.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie