Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
mjverrijp
Huiskat
Huiskat

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door mjverrijp »

Dwangvoederen dieronwaardig?? Wat een onzin, kan ik heel boos om worden, zolang een kat met dwangvoederen nog een plezierig leven kan hebben (en dat is mijn ervaring) kan dat toch niet dieronwaardig zijn?
Een kat laat snel genoeg merken wat zij zelf dieronwaardig vindt! Wat is het verschil met infuus geven, zit toch ook dwang achter!!
fijn dat je zelf infuus mag geven, Annet.

Ina
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Annet, blijf bij jezelf, jij ziet hoe het gaat en jij doet het maar mooi wel allemaal!
Het valt niet mee tegen deze commentaren in te gaan, maar uiteindelijk zie je hoe het gaat.
Sterkte en succes met alles!
Met Misty zou dit niet lukken, ze is is eigenwijs. het hangt dus ook helemaal van de kat af.

Misty heeft vanavond weer heerlijk gegeten, gevreten zelfs. De ipakitine nam ze erbij. Ik moet er niet met mijn sufferd bovenop staan, dan wil ze al niets. Het is dus een spelletje laten gaan en subtiel de anderen ervandaan houden.

Morgen ga ik in de pauze bij de biowinkel aan de overkant van mijn werk vragen wat ik nodig heb voor tarwegras.

Vanmiddag was ik naar de dierenarts voor benakor voor Misty en Minousch en er was een vervangende dierenarts. Ze vroeg of ze nog at en was stomverbaasd gezien de hoge waardes.
Afkloppen, maar het lijkt goed te gaan. Ik kan het mij niet voorstellen dat ze kotsmisselijk is als ze zo eet.

Voor iedereen, sterkte met de katten, het blijft zoeken!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Zonder infuus en dwangvoederen wordt het dieronwaardig naar mijn idee. Zie hier alle verhalen waarbij katten juist opkrabbelen na infuusjes/dwangvoederen. Ik blijf het heel apart vinden het grote verschil van handelen/denken van diernartsen. Gelukkig zijn wij allemaal heel eigenwijs ;-)
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Oh, wow jouw dierenarts is een ploert zeg.
Hij zou eens verder moeten vragen dan alleen maar uitgaan van zijn boeken (die waarschijnlijk al out dated zijn) of de verkopers die aan zijn deur komen leuren met mooie praatjes over hoe het wel of niet moet gaan met een nierpatient.
Heb je ook gevraagd waarom hij daar zo over denkt?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Kattenbella schreef:Annet, blijf bij jezelf, jij ziet hoe het gaat en jij doet het maar mooi wel allemaal!
Morgen ga ik in de pauze bij de biowinkel aan de overkant van mijn werk vragen wat ik nodig heb voor tarwegras.

Voor iedereen, sterkte met de katten, het blijft zoeken!
Een pot tarwegras neerzetten is goed. Tarwegras door het eten doen is een heel slecht idee. Katten zijn geen koeien of konijnen en evrteren rauw groen helemaal niet. Het enige wat je ermee bereikt, als je dat elke dag doen, is dat ze op den duur vitaminigebrek oplopen, doordat het voer te snel het lichaam verlaat.
Kijk eens een keertje geven is helemaal niet erg hoor, maar doe het niet dagelijk door het eten.
Katten eten in de natuur gras om te kotsen, om haarballen ed kwijt te raken.
Een kat die zelf niet aan een pot gras gaat grazen moet je geen gras door het eten doen.

Dit svp niet op het forum zetten, wil geen problemen met gevers van slechte adviezen.
Graag onder ons blijven.

Dinie
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Adriana

Bericht door Adriana »

k denk dat hier iets niet goed gegaan is maar wees gerust ;-) , niemand krijgt problemen met mij om een verschil van inzicht hoor! ;-) asjeblieft niet en ik weet dat dinie ;-) er zo over denkt en ik vind ook dat we daar open informatie over moeten kunnen uitwisselen. ;-)
ze kunnen het in Amerika/Engeland niet allemaal bij het verkeerde eind hebben en dat is grondig onderzocht. als ik tijd heb dan zal ik de links plaatsen maar via 'zoeken' hier op het Forum vind je een paar links (bv van Ann Wigmore) met analyses en onderbouwing.
katten verteren plantaardige ingrediënten en eten in de natuur van allerlei kruiden, als ze daar behoefte aan hebben.

bijvoorbeeld in de samenstelling van dinie's favoriete brok Orijen vind je vrij veel kruiden en daar bedoelen ze ook tarwegras mee en bv Almo Holistic, Porta 21, Sanabelle, Happy Cat hebben een percentage kruiden, bessen en knollen/wortels op hun ingrediëntenlijst staan.
en ik denk ook wel eens dat katten het daarom zo goed op die merken doen.

het voordeel van vers tarwegras is dat daar de onbewerkte rauwe vitamines in zitten, die in die vorm ook veel beter opneembaar zijn.
nadeel is bij het opkanen van sprieten dat je drollen aan een touwtje krijgt en hier mogen ze van mij niet naar hartelust grazen omdat ze in staat zijn een hele pot te mollen en ik niet wil dat ze heel erg veel tegelijk binnenkrijgen.

k zou niet weten waarom tarwegras de stofwisseling versnelt en ik zou ook niet weten waarom je dagelijks niet een verknipte spriet door het eten kunt doen. ze krijgen via het voer veel vitamines/mins in de chemische verknutselde vorm binnen en het is voor mij nog maar de vraag of de stofwisseling dat herkent en die stoffen worden opgenomen.
nee dus, daarom zit bij een aantal voeders tegenwoordig de natuurlijke variant toegevoegd.
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Is het niet, net zoals bij de mens, zo dat een teveel aan vitamines gewoon wordt uitgeplast?
Moos mag grazen wanneer en zoveel hij wilt.
Ik zie hem overigens de sprieten niet opeten, hij trekt de sprieten uit de pot en bijt erop (en laat er zo ook wel eens wat aan z'n lip hangen... geen gezicht :lol:) en laat ze weer vallen.
Hij doet dit dagelijks. Saar ook regelmatig, maar niet dagelijks. Teun zie ik het nooit doen trouwens.
Maar nooit problemen op de bak, gelukkig :)

Adriana

Bericht door Adriana »

als je zoekt op 'cats wheatgrass' dan krijg je veel info en onderbouwing en verslagen van proefjes uit de praktijk - en het is ongelofelijk veel goedkoper dan al die dure vitaminemiddeltjes!
tuurlijk zijn er tegenstanders maar hun argumenten zijn niet sterk en vind ik ook niet houdbaar.. en er is zo veel ervaring dat dit niet allemaal niet zou kunnen kloppen.
trouwens, hier doet Enzo het vooral veel beter als hij regelmatig gras krijgt en ik ben er van overtuigd dat Mies het zo goed doet omdat ze naast al dat doodgekookte k/d dagelijks wat gras krijgt.
http://www.sniksnak.com/cathealth/wheatgrass.html
http://www.answerbag.com/q_view/1285634
Cerna

Bericht door Cerna »

Allemaal bedankt voor jullie support. Ik ga inderdaad gewoon door maar heb voor het infuus wel de medewerking van de DA nodig en die heb ik dan gelukkig. En nog een maand en dan komt mijn eigen DA terug van zwangerschapsverlof.
We zijn het er hier intern nog niet over eens of we preventief gaan geven (mijn idee) of alleen bij crisis (mijn man). Komen we wel uit.

@Marjan: ik heb de DA niet gesproken. Dit is via mail gegaan en ik heb er nog niet op gereageerd. Ik wil het eerst laten bezinken want anders reageer ik veel te emotioneel en ik heb hem nog een maand nodig; moet dus oppassen dat ik hem niet tegen me in het harnas jaag.

Tarwegras zaai ik niet meer. Het wordt zo hoog en wild en de katten keken er zelfs niet naar. Nu weer gewoon kattengras van Intratuin. Dat gedraagt zich beter.
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ohw, hahaha. Nee, ik heb ook niet speciaal tarwegras hoor.
Gewoon kattenkruid van de ds.
Daar zitten van allerlei soorten zaadjes in, ook tarwe.
Geloof het of niet, als ik zelf met aarde en zaadjes aan de gang moet... eh eh :enaughty:
Ik heb er de tijd, aandacht en het geduld niet voor.

Wat goed dat je even gewacht hebt met reageren, Annet. ;)

yana
Panter
Panter

Bericht door yana »

Denk dat je naar individuele omstandigheden moet kijken of iets nog waardig is of niet. Een 'rolstoel'voor de achterhand van een kat (bij verlamming vb)kan óók nog waardig zijn; onze Sevje had er níks om gegeven, die had nog nét zo hard gegaan met haar achterhand in een rolstoel als gewoon op 4 poten! Die vond alles leuk!
Wel/niet spoelen/infuus is afhankelijk vd kat. Ene kat geeft er niks om, andere verpieterd bij de DA gewoon. Dan doe je het positieve vd spoeling al gelijk weer teniet door stress. Bij streskat thuis infuus geven idem.
Óf je eraan moet beginnen en zoja hoevaak is echt afhankelijk vd persoonlijke omstandigheden. Van de conditie van het beestje, én van het karakter ervan.

Laat mijn katten óók niet onbeperkt gras eten; Gizmo vreet dat gras met wortel en al op! Volgens sommige sites is gras eten niet om te braken, maar voor de goede stoffen erin. Als ze alleen gras zouden eten bij last vd maag zou ik hier 4 katten hebben met last vd maag! Ze vliegen erop af alsof ik met vis aankom! Rosa laat ik om de zoveel dagen een minuutje knagen ofzo.

Vanmorgen schrok ik even, Rosa had gekotst! Gelukkig was het een haarbal, dus het had, denk ik, niets met de nieren van doen. Toch schrok ik ervan..Laatste keer dat ze kotste was 4-6 weken geleden. Ze was gewoon blij en 5min later at ze alweer..Pfff..
maij
Lynx
Lynx

Bericht door maij »

Cerna...
Gefeliciteerd met de kleine overwinning!
Hoop dat Noa er heel veel profijt van mag hebben.
De Da tja daar zullen we maar geen woorden meer aan vuil maken.

Ik denk dat Noa het prima naar heeft en zolang jij weet echt wel wanneer het niet meer "menselijk" is om door te gaan!
puksji
Panter
Panter

Bericht door puksji »

Dat van die rolstoel moet je niet te letterlijk nemen, dan bedoel ik een rolstoel als een dier echt helemaal niet meer kan lopen als voorbeeld.
Maar ik heb zelf eens een hondje gezien die alleen achter wieltjes had, en dat hondje was er superhandig en razendsnel mee, en dat is natuurlijk heel iets anders.
Ik had dan beter kunnen zeggen dat een dier met een zuurstoffles dieronwaardig is.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Wat ik niet begrijp is dat er voor allerlei aandoeningen/kwalen medicijnen gegeven wordt om een kat te genezen, of een betere kwaliteit van leven te geven, maar wanneer het om een nieraandoening gaat, dierenartsen opeens veel minder uit de kast halen. Deze ervaring had ik met mijn vorige DA en hoor en lees ik nu om me heen. Dat het een aandoening is die uiteindelijk fataal is, weet iedereen, maar in de tussentijd je dier-tot het eind- een goede kwaliteit van leven bieden, daar lijkt mij niets mis mee.
Hier gaan we dan ook gewoon door met de infuusjes, Patiaan gaat al vanaf dinsdag duidelijk beter, eet weer zelf. Ik geloof erin :-)
Morgen bloedonderzoek, brrrrr... mijn grote angst op dit moment. Ga morgen overleggen of alleen fosfor of ook ureum/crea. Wellicht toch beter om ook in cijfers te kunnen zien of de infusen aanslaan. Maar of ik weer een teleurstelling trek in zo'n korte tijd.
Yana, Patiani gooide laatst ook alles eruit, ik herheen, was het een haarbal met veel gras ;-) Nu mag hij vlak na het eten niet "grazen" ben bang dat ie anders het voer er ook weer uitgooit.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Vooe patani en voor jou morgen veel sterkte, mijn duimen draaien op volle toeren!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie